Kontiolahden kunta loi valeprofiileja Tinderiin ja Facebookiin myydäkseen tontteja – lupia kyselemättä tehty kampanja loppui lyhyeen

Kunnanjohtajan mukaan Tinderiin ja Facebookiin menemisellä haettiin huomiota ja sitä myös saatiin.

sosiaalinen media
Ruutukaappaus Kontiolahden kunnan Tonttilähettiläät-sivustolta.
Tonttikampanjan startti oli suunniteltu Facebookin ja Tinderiin, mutta palveluissa ei kunnan mukaan ollut tarkoituskaan viipyä pitkään. Hahmojen kasvot on luotu tekoälyn avulla. Ruutukaappaus.Kontiolahden kunta

Pohjoiskarjalaisen Kontiolahden kunnan kampanja vapaiden tonttiensa markkinoimiseksi deittisovellus Tinderissä ja yhteisöpalvelu Facebookissa rikkoi palveluiden sääntöjä, ja kampanja tyssäsikin lyhyeen.

Kunta avasi eilen torstaina kampanjan, jossa kolme kuvitteellista henkilöä mainostaa tontteja kunnan verkkosivujen lisäksi Tinderissä ja Facebookissa. Kontiolahti kertoi olevansa tiettävästi ensimmäinen kunta Tinderissä.

Kampanjassa Saija, 27, Tarmo, 31, ja Maija-Leena, 50, kertovat olevansa sinkkuja ja etsivänsä kumppania. He kirjoittavat asumishaaveistaan Kontiolahdella.

Hahmojen kasvot on luotu tekoälyn avulla ja vartalot on otettu kunnan oikeilta työntekijöiltä.

"Otimme tietoisen riskin"

Facebookissa ja Tinderissä ei kuitenkaan saisi esiintyä väärällä nimellä tai esittää olevansa joku muu kuin oikeasti on.

Tinderiä ei myöskään saa käyttää kaupalliseen tarkoituksen ilman Tinderin hyväksyntää. Kontiolahden kunta ei hyväksyntää kysynyt, vahvistaa kunnan viestintäsuunnittelija Niina Vatanen.

– Otimme tässä tietoisen riskin, että profiilit voidaan poistaa palveluista nopeastikin. Kyseessä on kampanjastartti, emmekä aio olla siellä (Tinderissä) pitkään, Vatanen kertoi Ylelle eilen.

Tinderin viestinnästä vahvistetaan Ylelle, että Kontiolahden kampanja rikkoi palvelun sääntöjä.

Vatasen mukaan kampanja on tehty “pilke silmäkulmassa”, ja hahmot kertovat palveluissa, että he eivät ole aitoja.

Näin olikin kampanjan verkkosivuilla ja Tinderissä, mutta Facebook-profiileihin merkintä ilmestyi vasta, kun Suomen Kuvalehti kysyi asiasta (siirryt toiseen palveluun) Kontiolahden kunnanjohtajalta Jere Penttilältä.

Kommundirektör Jere Penttilä i Kontiolax på brigadområdet i Kontioranta
Kontiolahden kunnanjohtaja Jere Penttilä.Yle/ AG Karlsson

Penttilä kertoo Ylelle, että merkintä jäi aluksi laittamatta Facebook-profiileihin ilmeisesti epähuomiossa.

– Ajatuksemme oli, että sinne ohjaudutaan kunnan verkkosivujen kautta. Siellä asia oli selkeästi todettu, Penttilä sanoo.

Kampanjan nimi vaihtui ja profiilit katosivat nopeasti

Kontiolahtelaisten feikkiprofiilien visiitti Tinderissä ja Facebookissa jäikin lyhyeen. Perjantaiaamuun mennessä Tinder oli itse poistanut profiilit palvelustaan. Facebook oli ehtinyt poistaa osan profiileista itse, osan kunta poisti oma-aloitteisesti.

Eikö kunta tiennyt rikkovansa Facebookin ja Tinderin sääntöjä vai tehtiinkö koko tempaus säännöistä piittaamatta? Kunnanjohtaja Jere Penttilä ei vastaa kysymykseen suoraan, mutta toteaa, että “huomiota haettiin ja varmaan sitä myös saatiin”.

– Ajateltiin, että tämä on hyvän mielen kampanja ja tuotiin selkeästi esille, että nämä ovat kuvitteellisia henkilöitä, Penttilä sanoo.

Penttilän käsitys on, että ihmiset ovat ottivat kampanjan hyvin vastaan ja näkivät sen piristävänä tapana markkinoida.

– Nyt sieltä (Tinderistä ja Facebookista) on poistuttu, ja jatketaan tonttikampanjaa muulla tavalla.

Tinder-sovelluksen kuvake älypuhelimen näytöllä.
Tinderin viestinnästä kerrotaan, että Kontiolahden kampanja rikkoi palvelun sääntöjä.EPA-EFE

Kontiolahden kunnan verkkosivuilta löytyvä kampanja saikin perjantain aikana uuden nimen, kun alkuperäinen Tonttitinder muuttui Tonttilähettiläiksi.

Markkinointitempaus on tehty kunnan mukaan pienellä budjetilla. Siihen on käytetty toistaiseksi alle 4 000 euroa.

Suomen Kuvalehden haastatteleman Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntijan Jari Seppälän mukaan kunnan viestintää ei säädellä muutoin kuin kuntalailla. Laki ei anna ohjeita markkinointiin, vaan määrittelee viestinnän tehtävät ja edellyttää sen olevan selkeää.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto puolestaan keskittyy sellaiseen kuluttajalle suunnattuun mainontaan, jossa toisena osapuolena on elinkeinonharjoittaja.

Kuuntele Kontiolahden kunnanjohtajan Jere Penttilän perustelut valeprofiileihin perustuneeseen markkinointikampanjaan.

Aiheesta voi keskustella 12.9.2020 kello 23.00 saakka.

Lue myös:

Tämän jutun jälkeen katsot liikkuvaa kuvaa uusin silmin: Yle teki deepfake-videon, jolla Sauli Niinistö haaveilee kolmannesta kaudesta