Keltaiset viivat poistuvat kohta Suomen maanteiltä – syynä insinöörien näkemykset väristä, robottiautot ja laki

Uuden lain mukaan valkoiset sulkuviivat korvaavat keltaiset. Muutoksella varaudutaan myös robottiautojen tuloon.

tieliikenne
Autotie uusilla valkoisilla tiemaalauksilla
Ensi kesän jälkeen Suomen maanteiden keltaiset viivat voivat olla jo katoavaa kansanperinnettä.Matias Väänänen / Yle

Moni autoilija huomasi tänä kesänä, että maanteillä on yhä useammin valkoisia sulkuviivoja. Tähän asti ohittamisen kieltävät sulkuviivat on Suomessa maalattu keltaisella.

Kesäkuussa voimaan tulleen uuden tieliikennelain jälkeen nykyiset keltaiset sulkuviivat, varoitusviivat ja sulkualueet muutetaan valkoisiksi kolmen vuoden kuluessa.

Liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että Suomi on viimeinen Euroopan unionin maa, joka tekee muutoksen.

– Löysin Helsingin Sanomista kollegan kanssa jutun 50 vuoden takaa. Ruotsi oli tuolloin siirtynyt valkoiseen viivaan. Ruotsalaiset suostuttelivat myös suomalaisia siirtymään valkoiseen väriin. Suomalainen virkamies totesi, että asia pitää harkita, jotta tällainen merkittävä muutos voidaan tehdä. Nyt on ollut aikaa harkita se 50 vuotta, ja päätös on syntynyt, Kiiski naurahtaa.

Autotie uusilla valkoisilla tiemaalauksilla
Muutosta perustellaan liikenneturvallisuudella. Ihmissilmä erottaa valkoisen keltaista paremmin.Matias Väänänen / Yle

Vaikka siirtymäaikaa on kolme vuotta, valiokunta kehotti tekemään muutoksen mahdollisimman nopeasti.

– Valtion tiestöllä muutos voisi kokonaisuudessaan tapahtua ensi vuoden aikana, Kiiski arvioi.

Koska sulkuviivat maalataan yleensä kesäisin, ensi kesän jälkeen keltaiset viivat voivat olla jo katoavaa kansanperinnettä.

Valkoinen erottuu keltaista paremmin

Muutoksen taustalla on liikenneturvallisuus.

– Insinööritieteiden edustajat ovat sillä kannalla, että valkoinen väri on heijastavuuden kannalta parempi, Kiiski kertoo.

Yksi näistä insinööreistä on Tampereelta VTT:n erikoistutkija Ari Virtanen, joka suositteli lausunnossaan valkoista väriä.

Vtt erikoistutkija Ari Virtanen
VTT:n erikoistutkija Ari Virtanen on huomannut, että viivojen kunto vaihtelee paljon eri puolilla Suomea. Hänen mukaansa parhaatkin robottiautojen kamerat häviävät vielä ihmissilmälle.Matias Väänänen / Yle

Valkoinen heijastaa kaikki värit, siksi se erottuu hyvin. Valkoinen heijastaa keltaista paremmin myös silloin, jos asfaltti on märkä. Suomen säässä tie on usein märkä.

Valkoisen värin parempi näkyvyys koskee paitsi ihmissilmää myös autoissa olevaa kameraa. Muutoksella varaudutaankin robottiautoihin.

– Automaattiauto ei käsittele värejä, vaan harmaan sävyjä kuvista. Mustavalkokuvassa valkoinen näkyy paremmin, Virtanen kertoo.

Väri kuluu äkkiä pois

Valkoisesta väristä on hyötyä Virtasen mukaan myös jo autojen nykytekniikassa. Kaistavahdit ja kaistallapitoavustimet käyttävät samaa tekniikkaa kuin robottiautot. Hyvin näkyvät kaistamerkinnät ovat edellytys niiden toiminnalle.

Ongelma on vain se, että Suomen teillä valkoinenkin väri kuluu äkkiä pois. Sekä erikoistutkija että liikenneneuvos ovat samaa mieltä siitä, että sulkuviivan kunto on tärkeämpi seikka kuin väri.

– Sulkuviivat käytännössä uusitaan joka vuosi. Suurin kuluttaja on meidän nastarenkaamme, joka syö merkinnän, Kiiski kertoo.

Valkoinen väri tulee myös halvemmaksi. Näin ei tarvitse sutia kahta eri väriä tielle.

– Tällä on merkitystä pitkässä juoksussa kun tulevaisuuden tienpitokuluja suunnitellaan, liikenneneuvos sanoo.

Vaikka keltainen väri poistuu kokonaan sulkuviivoista ja alueista, voi sitä vieläkin näkyä liikenteessä. Esimerkiksi keltaisella risteysruudutuksella (siirryt toiseen palveluun)voidaan osoittaa, että ajoneuvoa ei saa pysäyttää merkinnän kohdalle. Keltaisella pysäyttämisrajoitusmerkinnällä voidaan tehostaa liikennemerkillä osoitettua pysäyttämiskieltoa.

Ihminen voi nähdä kameraa paremmin

Erikoistutkija Virtanen ajaa työmatkoilla läpi Suomen ja on huomannut, että viivojen kunto vaihtelee paljon. Ihmisen näkö on monessa kohdassa parempi kuin kameran.

– Ihminen näkee hyvin haaleatkin viivat, joita anturilla ei näe ollenkaan.

Vanhat keltaiset autotien kaistamaalaukset peitetty valkoisilla maalauksilla
Sulkuviivan kunto on tärkeämpi seikka kuin väri. Viivat uusitaan käytännössä joka vuosi muun muassa nastarenkaiden kulutuksen vuoksi.Matias Väänänen / Yle

Parhaatkin robottiautojen kamerat häviävät muutenkin vielä valppaalle ihmiselle. Auton kamera hahmottaa edessä olevan esteen ja sen koon, mutta ei sen materiaalia. Auton kamera ei esimerkiksi pysty sanomaan, onko tiellä pahvilaatikko tai teräskuutio.

– Ihminen sen sijaan tunnistaa kappaleen ja osaa yhdistää siihen kokemusperäisesti myös materiaaliominaisuuksia.

Tunnistamisongelmaa yritetään ratkoa tekoälyllä. Spektrikuvantamisella olisi mahdollista saada materiaalitietoa, mutta toistaiseksi tätä tekniikkaa ei ole autojen kameroissa. Kullakin materiaalilla on sille ominainen spektri, jonka avulla se voidaan tunnistaa.

Ihmisen aivot pystyvät ymmärtämään kokemuksen perusteella, mistä on kysymys. Sen takia ihminen ymmärtää ilman viivojakin, missä tie kulkee. Talvella Suomessa näin on pakkokin tehdä.

– Lumella vaikka olisi vaaleanpunaisia viivoja, ne eivät näy missään, Virtanen muistuttaa.

Robottiautojen kameroille lumi on ongelma, mikä aiheuttaa tutkijoille päänvaivaa.

– Kuvassa ei ole kontrastia, on vain valkoinen kuva, jossa ei näy mitään.

Tekniikka vähentää onnettomuuksia

Tekniikka voi parantaa Virtasen mukaan jo nykyisellään liikenneturvallisuutta.

Moni onnettomuus johtuu sairaskohtauksesta tai autossa nukahtamisesta. Jos autossa on kaistavahti, joka pitää auton omalla kaistallaan, ja mukautuva vakionopeussäädintekniikka, äkillinen ajokyvyn menetys ei aiheuta välttämättä niin suurta vahinkoa ulkopuolisille.

Hirvi- ja muut eläinkolarit ovat vaikeita myös tekniikalle.

– Suomessa hirvet tulevat yleensä pimeässä pusikoista, eikä auto ehdi reagoimaan niihin.

Hirven paksun turkin takia hirven lämpöjohtavuus on Virtasen mukaan yllättävän pieni. Vaikka lämpökamera erottaa kyllä eläimet, tilanteet tulevat pimeässä eteen usein liian nopeasti.

Sekä liikenneneuvos että erikoistutkija ovat sitä mieltä, että ihminen pysyy vielä ratissa pitkään, vaikka automaatio helpottaa ajamista.

Ari Virtanen ei usko näkevänsä täysin automaattisia robottiautoja kuluttajakäytössä elinaikanaan.

– Toisaalta tulevaisuuden kehitys aliarvioidaan usein.

Lue lisää:

Nelostiellä on jo valmistauduttu uusiin tiemerkintöihin – tienpitäjä: "Liikenne kuluttaa keltaisen sulkuviivan ja alta paljastuu valkoinen"