Matkustusrajoitusten höllennys ei vielä pelasta Meri-Lapin matkailutalvea – reittilentojen vähäisyys pullonkaulana

Alueen matkailu perustuu reittilentoihin, jotka ovat korona-aikana vähentyneet rajusti.

matkailu
Kemin Matkailun toimitusjohtaja Susanna Koutonen istuu lumilinna-alueen lasivillan portailla.
Kemin Matkailun toimitusjohtaja Susanna Koutonen.Risto Koskinen / Yle

Hallituksen päättämät matkustusrajoitusten lievennykset eivät vielä suuresti muuta Meri-Lapin matkailun tulevaisuuden näkymiä Esimerkiksi Kemin Matkailu Oy:n ulkomaiset asiakkaat liikkuvat usein yksin tai pienissä ryhmissä.

– Täällä toiminta perustuu pitkälti reittiliikenteeseen, asiakkaat saapuvat Kemi-Tornion, Oulun, Rovaniemen. Luulajan ja pohjoisnorjalaisen Tromssan kentän kautta, kertoo Kemin Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Susanna Koutonen.

Usein Meri-Lappi on yksi etappi ulkomaisten matkailijoiden kiertomatkalla.

– Täällä viivytään yhdestä kolmeen päivää ja sitten matka jatkuu johonkin toiseen kohteeseen. Eli käytännössä tämä kupla ei auta meitä, sanoo Koutonen.

Lumilinnan kohtalo avoinna

Kemin Matkailun talviset asiakkaat tulevat Susanna Koutosen mukaan noin 60 eri maasta.

Tällä hetkellä on vielä auki, rakennetaanko alueen matkailun vetonaula eli lumilinna. Matkailun johtoryhmä pohtii asiaa maanantaina. Lumilinnan rakentamiseen palkataan noin sata ihmistä ja väkeä tarvitaan myös pitämään linna kunnossa.

Kemin Matkailun toisen vetonaulan, matkailujäänmurtaja Sampon risteilykaudesta ei päätöksiä ole tehty. Murtajan työehdot eivät mahdollista henkilökunnan satunnaista, keikkaluonteista työskentelyä.

Ihmisiä Kemin lumilinnan edustalla.
Kemin Lumilinnan kohtalosta päätetään tulevan talven osalta mahdollisesti jo ensi viikolla.Risto Koskinen / Yle

Risteilyvieraat lähes pelkästään ulkomaalaisia

Molemmissa kohteissa suurimmat menot ovat aloitus- tai rakentamiskustannuksia, joten niin lumilinnaa kuin Sampoa koskevat päätökset vaativat melkoista varmuutta ulkomaisten matkailijoiden saapumisesta

– Sampon asiakkaista 98–99 prosenttia on ulkomaalaisia, kertoo Susanna Koutonen.

Kotimaisten risteilyvieraiden määrän lisääntymistä Koutonen pitää toivottavana, mutta ei kovin realistisena.

Kemin Matkailu on korona-aikana sopeuttanut toimintaansa. Sesonkityöntekijöitä ei ole palkattu ja henkilöstöä on lomautettu, osa koko korona-ajaksi.

Turisteja matkailujäänmurtaja Sampon kannella.
Vain pieni osa jäänmurtaja Sampon asiakkaista on suomalaisia.Risto Koskinen / Yle

Kaupungin sitoumukset vähäisiä

Kemin Matkailu Oy on kaupungin kokonaan omistama yhtiö, mutta kaupungilla on varsin vähän suoria taloudellisia sitoumuksia yhtiöön. Kemin kaupunki on antanut 800 000 euron takauksen matkailuyhtiön maksuvalmiustiliin.

– Ympärivuotisen lumilinnan rahoituksen yhtiö järjesti itse kiinteistö- ja muilla kiinnityksillä, kertoo Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen.

– Toki sataprosenttinen omistajuus velvoittaa omistajaa pohtimaan tilannetta, lisää Nissinen.

Investoinneista puolet maksettu

Viiden viime vuoden aikana matkailuyhtiö on Susanna Koutosen mukaan investoinut noin 15 miljoonan euron edestä. Yhtiö on ennen korona-aikaa pystynyt investointejaan maksamaan.

– Tällä hetkellä investoinneista on maksettu noin puolet. Tilanne ei siis ole kriittinen, mutta kyllähän seitsemässä miljoonassa maksettavaa riittää, toteaa Koutonen.

Kaupungin omistamana yhtiönä Kemin Matkailu ei ole ollut oikeutettu korona-aikana samoihin tukiin ja avustuksiin kuin yksityiset matkailualan yritykset.