1. yle.fi
  2. Uutiset

Pouttu joutuu taas muuttamaan kasvituotteensa nimeä – samaan aikaan tuotteiden osuus liikevaihdosta on kivunnut yli odotusten

Yhtiö toi ensimmäiset kasvituotteensa markkinoille vuosi sitten.

elintarviketeollisuus
Poutun tehdas.
Kasvituotteiden odotettua suurempi menekki kannustaa Pouttua jatkamaan tuotekehittelyä, vaikka nimimuutoksia joudutaan tekemään nyt jo toista kertaa – tällä kertaa tosin vain yhteen tuotteeseen.Kalle Niskala / Yle

Kannuslainen lihatalo Pouttu joutuu tekemään jo toisen muutoksen kasvituotteidensa pakkauksiin ja nimiin.

Kasvijauhiksesta tulee Muu-jauhis, koska kilpailija vaati nimen poistamista käytöstä. Yhden kirjaimen verran erilainen Kasvisjauhis-nimi on Apetitin tavaramerkki.

Viime vuonna Pouttu joutui uusimaan pakkaukset ja nimeämään uudestaan tuotteet, joissa se käytti sittemmin kielletyksi määriteltyä kasviliha-termiä. Se aiheutti yhtiölle satojen tuhansien eurojen kulut.

Yhtiö vei asian hallinto-oikeuteen, jonka ratkaisua odotetaan edelleen.

Poutun oikaisuvaatimus nurin: kasviliha-termiä ei saa käyttää – yhtiö syyttää valvontapyynnöstä kilpailijaa

Terveysviranomainen kielsi kasviliha-sanan käytön – Pouttu tyrmistyi päätöksestä ja joutuu uusimaan tuotepakkauksensa

Samaan aikaan kasvituotteiden menekki on yllättänyt Poutun. Yhtiö lanseerasi kaksi ensimmäistä viime syyskuussa ja odotti tuotteiden nousevan 4–5 prosentin osuuteen liikevaihdosta.

Nyt kasvituotteita on liki 20 ja niiden osuus liikevaihdosta on jo 10–15 prosenttia.

– Suosio on lyönyt ällikällä. Omat odotukset olivat huomattavasti maltillisemmat, sanoo toimitusjohtaja Mikko Karell.

Poutun toimitusjohtaja Mikko Karell.
Toimitusjohtaja Mikko Karell arvioi, että kasvituotteiden menekki kertoo sekä halusta muuttaa omia ravintotottumuksia että esimerkiksi ilmastohuolesta.Kalle Niskala / Yle

Kasvituotteista 80 prosenttia myydään yliopistokaupungeissa. Seuraavaksi Pouttu aloittaa viennin, vielä tämän vuoden aikana. Tarkemmin yhtiö ei suunnitelmia vielä kerro. Jo keväällä neuvottelut olivat pisimmällä Ruotsin ja Venäjän kanssa.

Kasvu tulee Karellin mukaan tulevaisuudessa juuri kasvituotteista. Lihakauppaa ylläpidetään yhä, mutta niin sanotun bulkilihan myyntiä on tietoisesti vähennetty ja myös lihan suhteen suunta on raakalihaa valmiimpiin tuotteisiin.

Kasvituotteiden menekin myötä Kannuksessa on tehty investointeja ja eriytetty prosesseja, jotta kontaminaativaaraa ei ole. Karell lupaa yhtiön tuovan Kannukseen jatkossa lisää työtä.

Maaliskuussa yhtiö irtisanoi ja lomautti. Syyksi sanottiin lihan kulutuksen lasku ja hinnan nousu sekä pakkausten uusimisesta aiheutuneet ylimääräiset kustannukset.

Lue seuraavaksi