1. yle.fi
  2. Uutiset

Kirjeenvaihtajalta: Bidenin kampanjan toinen vaihde on yhtä hidas kuin ensimmäinen – Mutta onko sillä väliä?

Jos demokraattien Joe Biden mielii voittaa, kampanjointitahdin tulee kiihtyä, kirjoittaa Ylen Yhdysvaltain kirjeenvaihtaja Iida Tikka.

USA:n vaalit 2020
Joe Biden puhuu kampanjatilaisuudessa Wilmingtonissa.
Biden kampanjoi pitkälti kotikaupungistaan Delawaren Wilmingtonista käsin.Alez Wong / AFP

Donald Trump on tällä viikolla ravannut ympäri Yhdysvaltoja: Pohjois-Carolinassa, Floridassa, Michiganissa ja Pennsylvaniassa. Kaikki ovat niin kutsuttuja vaa’ankieliosavaltioita, jotka todennäköisimmin ratkaisevat vaalit marraskuussa.

Demokraattien presidenttiehdokas Joe Biden kävi Pennsylvaniassa ja Michiganissa.

Perinteisesti presidentinvaalikampanjat vaihtavat vaihdetta Labor Day -viikonlopun jälkeen – eli kuluneella viikolla. Bidenin toinen vaihde on selkeästi kilpakumppania hitaampi.

Vaikka Bidenkin on lähtenyt konkreettisesti liikkeelle, korona-pandemia painaa kampanjointia. Biden välttää avoimia yleisötilaisuuksia, ja keskittyy tapaamaan esimerkiksi paikallisia yrittäjiä. Trumpin tilaisuuksiin tavalliset kannattajat pääsevät.

Ero kampanjoiden välillä näkyy myös paikallistasolla; republikaanit järjestävät tilaisuuksia kasvotusten, demokraatit lähinnä netissä.

Trump kampanjoi Michiganissa 10. syyskuuta.
Trumpin kannattajat tungeksivat vaalitapahtumaan torstaina Michiganissa.Rena Laverty / EPA

Kampanjavideot, joissa Biden ja varapresidenttiehdokas Kamala Harris esiintyvät, ovat sävyltään lupsakoita. Biden mainitsee usein lapsenlapsensa. Harris puhui tällä viikolla Barack Obaman kanssa videopuhelussa muun muassa Bidenin jäätelömieltymyksestä. Keskustelu on jokseenkin kiusaannuttava.

Tuleeko keskilännestä kosiskelluille äänestäjille videoista turvallisen lämmin olo? Ehkä. Se on tarkoituskin empatiaa korostavassa kampanjassa.

Silti spontaanien kohtaamisten ja puheiden puute luovat laskelmoidun vaikutelman. Ja hitaan. (Ihan vain esimerkkinä nettisukupolvelle; Joe Biden puhui muusikko Cardi B:n kanssa kolme viikkoa sitten, mutta video tapaamisesta julkaistiin Bidenin omalla instagram-tilin seinällä vasta tällä viikolla.)

Demokraatit tärkeistä vaa’ankieliosavaltioista ovat ilmaisseet huolensa näkymättömästä kampanjasta, ja toivoneet siitä energisempää (siirryt toiseen palveluun), sitä vielä saamatta. Hitaus tuskastuttaa myös washingtonilaisia demokraatteja; sen huomaa aina kun kampanja nousee keskusteluun paikallisten kanssa.

Mutta kuinka paljon kampanjatyylillä on oikeastaan näissä vaaleissa väliä?

Mielipidekyselyiden perusteella (siirryt toiseen palveluun)on selvää, että valtaosa äänestäjistä on jo päättänyt ketä aikoo äänestää ensi vaaleissa. Lisäksi ennätysmäärä äänestäjistä pitää vaaleja erityisen merkittävinä, mikä lupailee korkeaa äänestysintoa.

Kumpikin seikka on hyvä nimenomaan Bidenille. Pew-tutkimuskeskuksen selvityksessä 53 prosenttiyksikköä rekisteröidyistä äänestäjistä tuki Bidenia ja vain 45 Trumpia. Jos vuoden 2018 välivaalien trendi jatkuu (siirryt toiseen palveluun), äänestysprosentti nousee erityisesti nuorten ja vähemmistöjen keskuudessa sekä kaupungeissa. Tämä hyödyttää todennäköisesti Bidenia.

Hiljaisesta kampanjointityylistä huolimatta Biden on kunnostautunut varainkeruussa. Pelkästään elokuussa Bidenin kampanja keräsi 364,5 miljoonaa dollaria (siirryt toiseen palveluun), eli noin 307,6 miljoonaa euroa. Se on kaikkien aikojen kuukausittainen ennätys presidenttiehdokkaan kampanjalle. Trump jäi kevyesti jälkeen.

Joe Biden kampanjoi Warrenissa Michiganissa.
Demokraattien presidenttiehdokas Joe Biden kampanjakiertueella Michiganissa.Chip Somodevilla / AFP

Ennen kaikkea, Bidenin esiintymisillä on vähemmän väliä kuin Trumpin. Äänestäjät kertovat samassa Pew:n tutkimuksessa äänestävänsä Bidenia ensisijaisesti koska tämä ei ole Trump. Osa suurista lahjoittajista ei niinkään suuntaa rahojaan Bidenille, kuin Trumpia vastaan. (siirryt toiseen palveluun)

Sunnuntaina demokraattien presidenttiehdokkaaksi itsekin pyrkinyt miljardööri Mike Bloomberg ilmoitti massiivisesta 100 miljoonan dollarin rahoituksesta Bidenin tueksi (siirryt toiseen palveluun) Floridan mainosmarkkinoilla.

Samalla Trump siirtyy kriisistä toiseen ja tarjoilee demokraateille helppoja aseita: presidentin sotaveteraaneja koskeneista kommenteista alkanut skandaali ehti tuskin laantua ennen kuin uusi puhkesi koronakommenteista.

Mutta sementoituneissa puoluekannoissa on etunsa myös Trumpille: skandaaleista huolimatta harva kannattaja näyttäisi vaihtavan enää ehdokastaan.

Liikkuvista äänestäjistä käydään tiukkaa kilpailua, ja tälläkin hetkellä Bidenin ja Trumpin välinen ero on useissa osavaltioissa mielipidemittausten virhemarginaalin sisällä.

Bidenin olisikin onnistuttava haalimaan kannatusta niissä, jos mielii voittaa vaalit. Vuonna 2016 vaalit ratkesivat esimerkiksi Michiganissa vain noin 10 000:lla äänellä, alle prosenttiyksikön erolla.

Ero on hyvin pieni esimerkiksi Texasissa, joka on perinteisesti punainen. Onnistuneella kampanjalla Biden voisi saada väkirikkaan osavaltion 38 valitsijamiesääntä taakseen. Pari visiittiä ei ainakaan olisi pahitteeksi.

Kaikista eniten Bidenin johto on FiveThirtyEight-sivuston mukaan supistunut Floridassa (siirryt toiseen palveluun), ratkaisevan tärkeässä vaa’ankieliosavaltiossa.

Liika leppoisuus voi olla kohtalokasta demokraateille.

Tilaa tärkeimmät uutiset USA:n vaaleista 2020
Lue seuraavaksi