Trump-kirjan kirjoittaja: "Amerikkalaista mediaa seuraamalla ei saa tietää, mitä Yhdysvaltain vaaleissa tapahtuu"

Yhdysvaltain presidentinvaaleihin on noin 50 päivää. Helsingin Sanomien Laura Saarikoski ja Svenska Ylen Jonas Jungar keskustelivat Trumpin mediasuhteesta Ylen Viimeisessä sanassa.

USA:n presidentinvaali
Miksi presidentti Trumpin jokainen twiitti on uutinen?
Miksi presidentti Trumpin jokainen twiitti on uutinen?

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump twiittaa ja koko maailman media hyppää – mutta miksi? Eikä provosoivia äläyksiä voisi jättää omaan arvoonsa?

Ei, sanoo Trumpista vuonna 2016 kirjan kirjoittanut Laura Saarikoski, Helsingin Sanomien toimituspäällikkö:

– Kaikki, mitä Yhdysvaltain presidentti sanoo, on myös teko, ja sillä on seurauksia ympäri maailmaa. Joten medialla ei ole sitä vaihtoehtoa, että ajattelisimme, että emme vain kerro tästä.

Saarikoski keskusteli Yhdysvaltain presidentinvaalien uutisoinnista ja presidentti Trumpin mediasuhteesta Svenska Ylen yleisödialogista vastaavan päällikön Jonas Jungarin kanssa Ylen aamun Viimeisessä sanassa lauantaina. Voit katsoa keskustelun klikkaamalla tämän jutun pääkuvaa tai Yle Areenasta.

Saarikosken mukaan Trumpin provokatiiviset twiitit ja lausunnot ovat osa tietoista strategiaa, jonka tarkoitus on pöyristyttää vastustajia ja saada kannattajat hurraamaan. Jungar toteaa, että suomalaisellakin medialla voisi olla "itsekritiikin paikka" siinä, miten näihin täkyihin tartutaan. Ja jos niihin mennään mukaan, niin taustoitetaan kunnolla.

– jos se taustoitus toimii, journalismi tekee sitä mitä sen pitääkin tehdä, eli tekee sen twiitin ymmärrettäväksi, Jungar toteaa.

Vallan vahtikoiran roolistaan media ei voi Trumpin kohdallakaan luopua, Jungar toteaa. Onhan Trump todennäköisesti maailman vaikutusvaltaisin henkilö.

– Uutisoinnin on oltava sen mukaista, jolloin se ehkä näyttäytyy negatiivisena – mutta pitäisin sitä kriittisenä tarkasteluna, jota sen pitää ollakin.

Katso lisää: Kaikki media-aiheisen Viimeinen sana -osion jaksot Yle Areenassa

"Yhdysvaltain mediamaasto on hyperpolarisoitunut"

Usein sekä suomalaiset toimittajat että mediankuluttajat seuraavat Yhdysvaltain politiikkaa paikallisesta mediasta. Ongelma vain on, että siitä ei helposti saa oikeaa kuvaa siitä, mitä maassa tapahtuu, toteaa Saarikoski.

– Seuraamalla amerikkalaista mediaa ei tiedä, mitä Yhdysvaltain presidentinvaaleissa tapahtuu. Ja se johtuu siitä, että amerikkalainen media on niin jakaantunut konservatiiviseen ja liberaaliin leiriin, ja molemmat kirjoittavat ja puhuvat omalle yleisölleen.

Lisäksi maantiede vaikuttaa, sanoo Saarikoski. Suuret mediayhtiöt ovat keskittyneet Yhdysvaltojen rannikoille ja koko valtava Keskilänsi jää katveeseen.

– Pitäisi oikeastaan katsoa ja lukea hirveästi erilaisia lähteitä, mutta kaikkein parhaiten sen [mitä Yhdysvalloissa tapahtuu] saa selville vain menemällä sinne ja puhumalla amerikkalaisten kanssa, Saarikoski sanoo.

Lukuisten suomalaisten medioiden kirjeenvaihtajat tekevät juuri tätä. Jungar toteaa, että suomalaisen kirjeenvaihtajan raportoinnista voi jopa saada paikallista mediaa paremman kuvan, sillä tämä pystyy pitäytymään ulkopuolisena.

– Yhdysvaltain mediamaasto on hyperpolarisoitunut ja mennyt vieläkin pahemmaksi tämän viime vuoden aikana, Jungar sanoo.

Lue lisää:

Jonas Jungar: Trump och journalistiken - vad betyder “objektiv” och “neutral” i förhållande till regelrätta lögner och attacker på demokrati och pressfrihet?