Joku järjesti Timo Lehtosen veneessä pitkät bileet: "Viinat oli juotu, ruuat syöty ja näytti siltä, että veneessä oli asuttu"

Venemurtojen sesonki on nyt, kun illat pimenevät ja veneiden säilytysaika laitureissa pitenee.

veneily
Veneessä sotkettu ja ruokai jätetty pöydälle
Timo Lehtosen mukaan veneen etuluukun lukko oli hajotettu ja sisään oli menty sitä kautta. Mitään ei oltu kuitenkaan varastettu.Timo Lehtonen

Vaikka kuumin veneilysesonki on tältä vuodelta ohi, monet veneet seisovat edelleen venesatamien laitureissa odottamassa talviteloille siirtoa.

Syksyn pimenevät illat ja hiipunut liikenne satamissa antavat venevarkaille lisää mahdollisuuksia toimia rauhassa.

Tämän sai huomata myös lappeenrantalainen Timo Lehtonen. Lehtonen koki karvaan yllätyksen viime viikolla saapuessaan Lappeenrannan Linnoitusniemen venesatamaan valmistelemaan purjevenettään viikonloppureissua varten.

– Vene oli sisäpuolelta aivan hirvittävässä kunnossa. Joka puolella oli roskaa, veneessä olleet ruuat oli syöty ja viinat juotu. Näytti siltä, että veneessä oli asuttu ja nukuttu muutama yö, kertoo venemurron kohteeksi joutunut Lehtonen.

Lehtosen mukaan veneen etuluukun lukko oli hajotettu ja sisään oli menty sitä kautta. Mitään ei oltu kuitenkaan varastettu.

– Henkiset tappiot ovat suuret, intimiteettisuoja on mennyt.

Lehtosella on ollut venepaikka useamman vuoden ajan Lappeenrannan Linnoitusniemessä. Hänen mukaansa koskaan aikaisemmin mitään vastaavaa ei ole tapahtunut.

– 90-luvulla minulta varastettiin viinat veneestä, mutta silloin vene oli eri paikassa. Aika rauhakseltaan on saatu tässä olla, että kyllä tämä harmittaa.

Lehtosen mukaan veneen siivoamiseen kului kolme tuntia.

Kaupunki parantanut turvallisuutta

Lappeenrannan satamajohtajan Hannu Lappalaisen mukaan kyseessä on jokavuotinen ilmiö.

– Kun tulee pimeää, ei-toivottuja ihmisiä hyppii aitojen yli tai menee järven kautta tutustumaan veneisiin.

Lappalaisen mukaan esimerkiksi viime viikolta on näköhavainto, jonka mukaan soutuveneellä on soudettu isomman veneen viereen ja menty järven kautta luvattomasti veneeseen.

satamajohtaja Hannu Lappalainen
Lappeenrannan sataman satamajohtaja Hannu Lappalaisen mukaan veneistä etsitään polttoainetta ja myytäväksi kelpaavaa tavaraa.Kare Lehtonen / Yle

Hannu Lappalainen kertoo, että Lappeenrannan kaupunki on aktiivisesti parantanut venesatamiensa turvallisuutta.

– Laitureille on vaihdettu sähköiset lukot, joten varkaisiin ei pääse perinteisen Abloy-avaimen teettämällä.

Lappalaisen mukaan satamien valvontateknologiaa kuten -kameroita myös päivitetään jatkuvasti.

Veneistä etsitään polttoainetta

Suomessa tehtiin viime vuonna vajaa 1 200 veneisiin ja niiden moottoreihin kohdistunutta varkautta. Tänä vuonna varkauksia on Poliisihallituksen mukaan kirjattu 991. Poliisihallituksen mukaan venemurroissa ei ole näkyvissä piikkiä.

– Tyypillisesti veneistä etsitään anastettavaa omaisuutta kuten kaikuluotainlaitteita, perämoottoreita tai polttoainetta, kertoo poliisitarkastaja Tuomas Pöyhönen Poliisihallituksesta.

Pöyhösen mukaan veneisiin murtautuminen vesistön kautta ei ole tavatonta.

– Veneellä liikkuminen ei kiinnitä niin paljon huomiota kuin laiturilla kulkeminen. Pienellä veneellä pääsee myös isompien veneiden varjoon.

Purjevene
Timo Lehtosen veneessä yövyttiin useampi yö.Kare Lehtonen / Yle

Sen sijaan Timo Lehtosen kokema röhkeys on Pöyhösen mielestä poikkeuksellista.

– Harvemmin laiturissa olevassa veneessä jatketaan asumista, ennemmin sellaista tapahtuu jossain syrjäisessä mökissä.

Kaakkois-Suomen poliisista kerrotaan, että venemurrot jäävät usein pimentoon.

– Murtoja on vaikea selvittää, koska tekijöden jäljille ei päästä. Varastettu omaisuus hylätään usein jonnekin ja tekijöitä on vaikea tunnista valvontakameroiden kuvista, toteaa rikoskomisario Matti Raivikko.

Poliisitarkastaja Tuomas Pöyhönen muistuttaakin ihmisiä tekemään rikoksen tekemisen mahdollisimman vaikeaksi.

– Veneisiin ei pidä jättää mitään anastettavaa omaisuutta ja lukot täytyy pitää kunnossa, unohtamatta venelaitureiden aitoja ja portteja, valaistusta, valvontakameroita ja laiturialuekohtaista vartiointia.