Maakuntakentille etsitään pelastusta ostopalvelusta – valtiolta toivotaan 20 miljoonan takausta

Lentoliikenne viidelle maakuntakentälle voidaan käynnistää nopeasti, jos valtio saadaan takaajaksi.

lentoliikenne
Lentokoneesta käsin otetussa valokuvassa näkyy maisema alas Suomeen syyskuussa 2020.
Finnairista toivotaan viiden maakuntakentän yhteistyökumppania.Silja Viitala / Yle

Maakuntakenttien lentojen turvaamiseksi esitetään nyt ostopalvelumallia.

Finnair keskeytti lennot viidelle maakuntakentälle keväällä koronapandemian takia. Siitä asti lentojen uudelleen aloittamiseksi on tehty töitä.

Joensuun, Kemin, Kajaanin, Jyväskylän, Kokkolan ja Pietarsaaren kaupungit, maakuntaliitot, kauppakamarit sekä kuusi maakuntaa ovat neuvotelleet maakuntalennoista kesän aikana useiden lentoyhtiöiden kanssa.

He esittävät kannanotossaan mallia, joka mahdollistaisi lennot viidelle maakuntakentälle. Ensisijaisena yhteistyökumppanina maakunnat näkevät Finnairin, maakuntakenttien edustajat kertovat tiedotteessaan, joka on suunnattu ministereille ja kansanedustajille.

Heidän mukaansa näin turvataan parhaiten jatkoyhteydet Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Valtion tukea toivotaan koronapandemiasta yli pääsemiseksi. Sen jälkeen tavoitteena on markkinaehtoinen liikenne.

Kokkolan kehitysjohtaja Jonne Sandberg

Jotta lentoyhteydet saataisiin nopeasti käyntiin, liikenteelle tarvitaan taloudellinen takaus.

Valtiolta toivotaankin 20 miljoonan euron takausta tälle talvelle. Sen verran kuuden kuukauden liikennöinnin on arvioitu maksavan. Mallissa lipputulot tuloutettaisiin takaisin ostajalle eli valtiolle.

– Valtion tukea toivotaan koronapandemiasta yli pääsemiseksi. Sen jälkeen tavoitteena on markkinaehtoinen liikenne, kertoo Kokkolan kehitysjohtaja Jonne Sandberg.

Traficomista on jo vahvistettu, että lennot voisivat käynnistyä nopeasti.

Ruotsissa lennot saatiin vauhtiin viime huhtikuussa vastaavanlaisella mallilla.

Lentonsa menettäneissä maakunnissa tarve lennoille on arvioitu osassa yrityksiä kriittiseksi syksyllä. Esimerkiksi vientiteollisuudessa liiketoiminta vaatii nopeaa lentomatkustamista Helsinkiin ja takaisin.

Finnair kertoi viimeksi viime viikolla karsivansa rajusti lentoja kaikilta reiteiltään lokakuussa.

Elokuun lopulla perustettiin liikenneministeri Timo Harakan ehdotuksesta työryhmä, joka myös selvittää viiden maakuntakentän lentoyhteyksien tulevaisuutta.

Lue myös:

Finnair vähentää arviolta 1 000 työpaikkaa – toimitusjohtaja Topi Manner: "Lentoliikenteen toipuminen kestää vuosia"

Analyysi: Kaikki maailman lentoyhtiöt sakkaavat nyt pahasti – Lentobisneksessä on historian kovimmat paikat koronan vuoksi

Kotimaan lentomatkustus ei ehkä palaa lainkaan koronaa edeltäviin määriin – liikemiehille taksilentoja