Tapaturmapotilaat voivat joutua odottamaan leikkausta jopa useita päiviä – Töölön sairaalan kirurgi: "Turhauttavaa katsella tätä tilannetta"

Henkilökuntaa on vaikea mitoittaa erityisesti kesäisin ja talvisin, koska tapaturmapotilaiden määrä vaihtelee.

sairaanhoitopalvelut
Kirurgi leikkaussalissa.
Parhaassa tapauksessa murtunut nilkka tai lonkka pystytään operoimaan samana tai seuraavana päivänä. Töölön sairaalassa odotusaika on venynyt useisiin päiviin. Kuvituskuva.Jyrki Lyytikkä / Yle

Tapaturmapotilaiden leikkaushoitoon pääsy on viivästynyt merkittävästi kuluneen kesän aikana Töölön sairaalassa, Helsingissä.

Syynä on se, ettei leikkaussaleihin ole riittänyt tarpeeksi henkilökuntaa. Salit ovat saattaneet seistä tyhjillään vaikka potilaita on ollut odottamassa operointia.

Tukielin- ja plastikkakirurgian toimialajohtaja Jarkko Pajarinen, kirurgi itsekin, on huolissaan tilanteesta.

– Jos potilas joutuu odottamaan nilkkamurtuman hoitoa kaksi kolme päivää, niin onhan se tietysti turhauttavaa. Mikään leikkaushoitoa vaativa vamma ei parane odottamalla leikkausta.

– On turhauttavaa katsella potilaiden puolesta tätä tilannetta.

Keskikesä ja talvi ovat kaikkein tapaturma-altteinta aikaa. Koska onnettomuudet tapahtuvat aina yllättäen, on potilaiden määrää mahdotonta ennakoida.

Töölön sairaala on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista traumakeskuksista, sen vastuualueella asuu noin kaksi miljoonaa ihmistä, joille sattuu ja tapahtuu. Potilaskäyntejä tapaturma-asemalla on vuosittain noin 20 000.

Vakavat vammat pystytään yhä hoitamaan välittömästi

Toimialajohtaja Jarkko Pajarinen korostaa, että vakavat vammat pystytään yhä hoitamaan välittömästi.

Odottamaan ovat päätyneet potilaat, joilla on raajamurtumia, lonkkamurtuma tai esimerkiksi olkapäämurtuma.

– Potilaat, jotka kuitenkin tarvitsevat leikkaushoitoa jäävät tavallaan tämän systeemin jalkoihin.

Pajarinen kertoo, että tilanteeseen vaikuttaa osaltaan se, että leikkaussaliympäristö on HUSin organisaatiossa toisen hallinnonalan käsissä. Pajarisen mukaan hänellä ei ole keinoja säädellä leikkaussaleissa tarvittavan henkilöstön määrää.

– Olemme tavallaan palvelun käyttäjiä tässä mielessä. Toinen tulosyksikkö tarjoaa leikkaussaliympäristön ja henkilöstön, jossa me sitten toteutamme tätä potilashoitoa.

Leikkaussalit, teho- ja kivunhoidon toimialajohtaja Ville Pettilä kertoo lyhyesti sähköpostilla, että leikkausalihenkilöstöstä ja anestesialääkäreistä on kokonaisuudessa puutetta, ja resurssit jaetaan tasapuolisesti eri paikkoihin HUSissa.

– Pyrimme turvaamaan kaikissa pisteissä – myös Töölön sairaalassa – riittävän leikkaussaliresurssin jatkossa.

Pettilä myös lisää, että päivystyskirurgian tarve on ennakoimatonta ja vuodenaikavaihtelusta riippuvaa.

Pahimmillaan odotusta jopa neljä päivää

Jarkko Pajarisen mukaan parhaassa tilanteessa murtunut nilkka pystytään operoimaan jos ei samana, niin ainakin seuraavana päivänä.

Pahimmillaan potilas joutuu odottamaan leikkausta jopa neljä päivää.

– Esimerkiksi meidän vuodeosastot kuormittuvat täysin tarpeettomasti sen takia, että potilaita on odottamassa hoitoon pääsyä, eivätkä he pääse kotiutumaan, Pajarinen sanoo.

Pajarinen sanoo ymmärtävänsä, että leikkaussalien henkilömitoitukseen liittyy haasteita suhteessa vaikeasti ennakoitavaan potilasmäärään. Kukaan ei myöskään halua pitää tarpeetonta työvoimaa töissä peukaloita pyörittelemässä.

Kuormitustilanteissa Töölön sairaala on tehnyt yhteistyötä muiden HUSin sairaaloiden kanssa.

– Olisihan se optimaalisin tilanne, että sairaalassa, mihin potilas toimitetaan, pystyttäisiin kohtuullisessa ajassa toteuttamaan toimenpide. Eikä niin, että ensiksi potilas odottaa pari päivää ja sitten hänet vielä siirretään johonkin toiseen sairaalaan leikattavaksi.

Lue myös:

Sairaalat ryhtyivät purkamaan leikkausjonoja – Veripalvelu ihmeissään

HUSiin on tullut uusi potilasryhmä: 3–4 sähköpotkulautailijaa päätyy viikoittain Töölön sairaalaan leikattavaksi (2019)