Kymenlaakso odottaa valtiolta rahaa valtatie 15:n kunnostukseen – voi silti olla, ettei rahoitusta heru vieläkään

Hallitus jatkaa tänään neuvotteluja ensi vuoden talousarvioesityksestä.

tieverkot
Raskasta liikennettä valtatiellä 15 Kouvolasta Kotkaan
Kouvolan ja Kotkan välisellä valtatie 15:llä liikkuu paljon rekkoja. Arkistokuva.Tiina Karppi / Yle

Kymenlaaksossa odotetaan jännittyneinä, saako vuosikausia odotettu valtatie 15:n remontti rahoitusta valtiolta.

Hallituksen talousarvioneuvottelut alkoivat eilen maanantaina ja jatkuvat tänään tiistaina.

Kotkan ja Kouvolan välinen vilkasliikenteinen, reilun 40 kilometrin mittainen tieosuus on yksi Suomen vaarallisimmista teistä. Kotkan Rantahaan ja Kouvolan Tykkimäen välisen tieosuuden kunnostaminen maksaisi noin 120 miljoonaa euroa.

Lue lisää: Ambulanssit pulassa valtatiellä, jolla ei voi ajaa tarpeeksi kovaa eikä ohittaa muita – pahin vihollinen on aika

Kymenlaakson kauppakamari on vastikään listannut maakunnan tärkeimmät liikennehankkeet ja nostanut ykköseksi valtatie 15:n kunnostuksen.

Kymenlaakson kauppakamarin toimitusjohtaja Marika Kirjavainen on toiveikas rahoituksen suhteen. Hän pitää hyvänä alkuna Kotkassa sijaitsevan Paimenportin eritasoliittymän rahoitusta.

Eritasoliittymää on toivottu Kotkassa pitkään, koska sen uskotaan sujuvoittavan ambulanssiliikennettä Kymenlaakson keskussairaalalle.

Paimenportin silta Kotkassa
Paimenportin vanha, huonokuntoinen ylikulkusilta päätettiin aiemmin korjata, koska eritasoliittymälle ei saatu rahoitusta. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat. Arkistokuva helmikuulta 2020.Jesse Mäntysalo / Yle

Viime kesänä julkistetussa lisätalousarviossa hallitus esitti eritasoliittymälle noin 15 miljoonan euron rahoitusta.

Lue lisää: Paimenportin vanhaa ylikulkusiltaa ei korjatakaan Kotkassa – neuvottelut uudesta eritasoliittymästä alkavat

– On mielenkiintoista seurata, minkä kokoisia hankkeita on budjettineuvotteluissa ja mitä valtakunnallinen 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma sisältää, Kirjavainen sanoo.

12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma laaditaan Suomessa nyt ensimmäistä kertaa, ja liikenne- ja viestintäministeriö esittelee sitä keskiviikkona sidosryhmille.

Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu jatkuu syksyn aikana. Lausuntokierrokselle suunnitelmaluonnos lähtee alkuvuodesta 2021.

Tiesuunnitelma on pian valmis

Valtatie 15:n tiesuunnitelma on nyt viimeistelyä vaille valmis. Tieosuutta Kotkan Leikarin ja Kouvolan Kiehuvan välillä on tarkoitus parantaa ensi vaiheessa ohituskaistatieksi. Kouvolan Tykkimäen alueella on tarkoitus tehdä kaistajärjestelyjä, pohjavesisuojauksia ja jalankulku- ja pyöräilyteitä.

– Normaalisti tämäntyyppisessä hankkeessa rakennusvaihe vie 2–3 vuotta, Kaakkois-Suomen ely-keskuksen liikenteen ja infrastruktuurin vastuualueen johtaja Kari Halme kertoo.

Jos valtio myöntää rahat valtatie 15:n kunnostamiseen, rakennustyöt voisivat alkaa joko ensi vuonna tai viimeistään vuonna 2022.

Aikataulu riippuu siitä, millä mallilla Väylävirasto päättää kunnostuksen toteuttaa: täydentääkö se Kaakkois-Suomen ely-keskuksen laatimaa tiesuunnitelmaa, jolloin urakoitsija suunnittelee ja toteuttaa kunnostuksen vai laaditaanko remontista vielä erillinen rakennussuunnitelma. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa rakennustyöt voisivat alkaa vuonna 2022.

– Lopullisesta mallista ei ole päätöstä, mutta ainakin nämä kaksi vaihtoehtoa on, Kari Halme sanoo.

Kari Halme katsoo, että valtatie 15:n kunnostaminen vaatisi koko 120 miljoonan summan. Hänen mukaansa remonttia on huono lähteä tekemään vain osittain.

Halme toivoo, että valtion ensi vuoden talousarvio sisältää valtatie 15:n kunnostuksen. Silti hän on hieman epäileväinen rahoituksen suhteen, ennen kuin valtio päättää 12-vuotisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta ensi vuonna.

– Minulla on sellainen kutina, että isot hankkeet ovat jäissä siihen asti. Toivon, että olen väärässä.