Kokkolan rautatieaseman alikulusta tehdään suunnitelma jo syksyn aikana?

Neuvottelut ovat edenneet kevään ja kesän aikana reippaasti. Rahoitusta hamutaan EU:n elvytyspaketista.

Kokkola
Kellotaulut Kokkolan rautatieasemalla.
Muille raiteille kävellään toistaiseksi ykkösraiteen yli. Alikulku lisäisi turvallisuutta.Petri Puskala / Yle

Kokkolan rautatieaseman suunnittelu on edennyt viime kuukausina niin, että käytännön askelia on tarkoitus ottaa vielä tämän vuoden puolella.

Kyse on suunnitelmasta rakentaa alikulku, joka paitsi mahdollistaisi liikkumisen kakkos- ja kolmosraiteille niitä ylittämättä, myös avaisi väylän asemalta Kosilan puolelle.

Kokkolan kaupunki on käynyt neuvotteluja tiiviisti sekä Väyläviraston, Senaati-kiinteistöjen että VR-yhtymän kanssa. Senaattikiinteistöjen kanssa on hierottu kauppaa sen omistamasta Vaasansillan puoleisesta pysäköintialueesta.

Iso kysymys on, kuuluuko itse asemarakennus kauppaan, ja jollei kaupunki sitä ostaisi, mitä sille tapahtuisi. Jonkinlainen esitys tästä kaupasta on tarkoitus viedä kaupunginhallitukselle syksyn aikana, kunhan hinta saadaan määriteltyä.

Yhtä tärkeä on yleissuunnitelma, jonka kehitysjohtaja Jonne Sandberg toivoo valmistuvan loppuvuoden aikana. Sen jälkeen päästäisiin tekemään varsinaisia rakennussuunnitelmia.

Rahaa elvytyspaketista?

Hankkeen rahoitus on auki, ja siinä kaupunki suuntaa katseensa EU:n elvytysrahapakettiin. Väylä osallistuu suunnittelun kustannuksiin niiltä osin kuin suunnitelma virastoa koskee eli käytännössä niiltä osin kuin hanke palvelee junamatkustajien pääsyä muille raiteille.

Positiivisimman mallin mukaan rakentamaan voitaisiin nykyajatuksella päästä vuonna 2022. Kustannusarviota peilataan Ylivieskan varsin samanlaiseen ratkaisuun, siellä alikulku siihen suoraan liittyvine ratkaisuineen maksoi 12 miljoonaa, sanoo Kokkolan kaupunkisuunnittelupäällikkö Jouni Laitinen. Tuossa summassa ei ole mukana maakauppoja.

VR-yhtymän kanssa taas on neuvoteltu vaunukorjaamosta, joka sijoittuu asemarakennuksen ja sitä kautta tulevan alikulun eteen. Kesällä neuvotteluissa on päädytty siihen, että korjaamo säilyisi paikallaan, mutta sen pihatoiminnot käännettäisiin Oulun suuntaan.

Pienempiä muutoksia Kokkolan rautatieaseman alueen kehittämiseksi on tehty jo aiemmin.

Kokkolan rautatieaseman parkkiongelmaan ensiapua: merkinnät selvemmiksi ja pysäköinti valvotuksi