Räppärit tuohtuivat perussuomalaisten vaalimainoksesta uudella radiokanavalla – toimitusjohtaja kertoo, miksi mainos päätyi kanavalle

Monen räppärin mielestä monikulttuurisia arvoja puolustavan räpmusiikin arvomaailma ei sovi yksiin puolueen näkemysten kanssa.

radiokanavat
Kuvassa on Suomiräp-radiokanavan kotisivu syyskuussa 2020.
Bauer Median uusi SuomiRäp-kanava aloitti toimintansa maanantaina.Silja Viitala / Yle

SuomiRäp-radiokanava aloitti toimintansa maanantaina, kun se alkoi kuulua vuonna 2007 käynnistetyn Bassomedian taajuuksilla. Kaupallisen median markkinajohtaja Bauer Media oli ostanut Bassoradion keväällä ja virtaviivaisti kanavan uuteen uskoon nimeä myöten.

Jo etukäteen räp-piireissä oli aiheuttanut närää se, että monikulttuurinen kanava muokattaisiin entistä kaupallisempaan suuntaan. Tuohtumus nousi uudelle asteelle tiistaina, kun Rumba-lehti kertoi (siirryt toiseen palveluun), että uudella kanavalla musiikin seassa oli tullut perussuomalaisten kuntavaalimainoksia.

Monen nimekkään suomalaisräppärin mielestä antirasistinen räpmusiikki ja monikulttuurisuutta vastustavan puolueen ideologia eivät kuulu samalle radiokanavalle.

– Persut on laitaoikeistopuolue, jonka koko toiminta perustuu maahanmuuton vastustamiseen. Hiphop-kulttuuri on syntynyt ja kukoistaa nimenomaan maahanmuuttajanuorten yhteisöissä ympäri maailmaa, Paleface kommentoi Rumballe.

Samoilla linjoilla oli Gettomasa.

– Hiphop ja rasismi eivät tule ikinä kuulumaan yhteen. Hiphop ja perussuomalaiset eivät tule ikinä kuulumaan yhteen, räppäri kertoi Rumballe.

"Vahinko on tapahtunut"

Bauer Median toimitusjohtaja Sami Tenkanen kertoo Ylelle, miksi vaalimainos kuului SuomiRäp-kanavalla.

Kaupallisten medioiden kattojärjestö RadioMedia myy yhteiskunnallista mainontaa, jota järjestön jäsenyhtiöt ovat sopimuksen mukaisesti velvoitettuja ajamaan. Yhteiskunnalliseen mainontaan kuuluvat esimerkiksi SPR:n tai Liikenneturvan mainokset.

Tässä tapauksessa RadioMedia oli myynyt kuntavaalimainontaa perussuomalaisille. Mainonta syötettiin Bauer Median mainonnanhallintajärjestelmään, ja sitä kautta se päätyi SuomiRäp-kanavalle.

– Ymmärsimme heti, että tämä ei välttämättä sovi tuohon mediaympäristöön. Poistimme kyseisen mainoksen kanavalta, koska ristiriita kyseisen musiikkigenren ja mainoksen sisällön kanssa oli tässä kohtaa ilmeinen.

Tenkanen korostaa, että kyseinen mainos ei ollut heidän itsensä, siis Bauer Median, vaan kolmannen osapuolen myymää mainontaa. Bauer Media ei saanut mainoksesta myöskään rahaa, sillä rahat menevät mainokset myyneelle RadioMedialle.

Asia on herättänyt paljon närää räp-piireissä.

– Ymmärrän hyvin, että tämä on herättänyt vahvoja tuntemuksia. Olen käynyt keskusteluja muutamien artistien kanssa ja avannut taustaa. Olemme myöntäneet, että virhe ja vahinko on tapahtunut.

Kuntavaalit järjestetään ensi keväänä. Voiko SuomiRäp-kanavalla kuulua muiden puolueiden mainokset?

– Mietimme ratkaisua, että jotkin medioistamme tai mediaympäristöistämme olisivat ehkä poliittisista viesteistä vapaita.

Bauer Media oli kuohunnan ja arvostelun kohteena viimeksi vain viikko sitten, kun se kertoi soittavansa musiikkia "seisten kuseville".