1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. jätteenpoltto

Roskapussi matkaa Joensuun seudulla keskimäärin 180 kilometriä polttolaitokselle

Sekajätteiden poltosta saatava energiahyöty on suurempi kuin pitkien kuljetusten ympäristöhaitta, tutkija vakuuttaa.

Jätteenpoltto
Puskutraktori jätevuoren päällä
Kotitaloudet ja yritykset tuottavat suuren määrä sekajätettä joka päivä. Aiemmin nk. yhdyskuntajäte päätyi kaatopaikoille, mutta nykyisin se poltetaan energiaksi. Itä-Suomessa rekat rahtaavat sekajätteen polttolaitokselle Leppävirralle.Antti Karhunen / Yle

Jokainen kotitaloudessa täyttyvä sekajätepussi matkaa Pohjois-Karjalasta pitkän tien käsittelylaitokselle.

Esimerkiksi Joensuun seudun jätehuoltoa järjestävän Puhaksen alueella roskapussille kertyy kuljetusmatkaa roskasäiliöstä lajittelun kautta polttolaitokselle Leppävirralle keskimäärin 180 kilometriä.

Pisimmät kuljetusmatkat Riikinvoiman polttolaitokselle ovat noin 230 kilometriä ja lyhimmilläänkin 130 kilometriä.

Jätteiden keräilyn vaikutuksia ympäristöministeriöllekin selvittänyt Antti Niskanen LCA Consulting -yhtiöstä pitää Itä-Suomen kuljetusmatkoja tavallisina.

– Joka paikkakunnalla ei omaa voimalaitosta ole, sitten sekajätettä kuljetetaan maantietä pitkin polttolaitokselle. Nuo kilometrimäärät ovat hyvin tyypillisiä ympäri Suomen, Niskanen toteaa.

Hän pitää yhdyskuntajätteiden polttoa kannattavana.

– Saamme huomattavasti enemmän hyötyjä siitä, että jäte ohjataan jätteenpolttoon ja voidaan sillä tuottaa energiaa. Hyödyt ovat suuremmat kuin se haitta, mikä kuljetuksesta syntyy, Niskanen vakuuttaa.

Rekkarallin päästöjä mahdollista pienentää

Joensuun, Kontiolahden, Liperin, Ilomantsin ja Polvijärven alueelta lähtee yhdyskuntajätettä Riikinvoiman polttolaitokselle Leppävirralle seitsemän rekkakuormallista joka viikko.

– Sitten kertyy vielä kolmesta viiteen rekallista yritysjätettä viikossa, kertoo jätehuoltoyhtiö Puhaksen toimitusjohtaja Jarmo Junttanen.

Rekkakuljetusten ympäristövaikutuksia olisi mahdollista pienentää.

– Jos halutaan, että kuljetuksista ei syntyisi niin paljon kasvihuonekaasuja, rekoissa voidaan käyttää uusiutuvia polttoaineita. Sillä pystytään tiputtamaan kuljetusten vaikutusta ilmaston lämpenemiseen noin yhteen kymmenesosaan, tekniikan tohtori Antti Niskanen sanoo.

Uusia polttolaitoksia ei välttämättä kannata rakentaa, vaikka sekajätettä välillä kuskataan Viroon ja Ruotsiin.

– Jos naapurimaissa on vajaakapasiteettia, sinne saattaa ohjautua aika ajoin osa jätteistä, jos polttokapasiteetti Suomessa täyttyy. Se osuus on kuitenkin todennäköisesti aika pieni siitä kokonaismäärästä, mikä kotimaassa käsitellään, Niskanen arvioi.

Hän pitää poltettavan yhdyskuntajätteen vientiä taloudellisempana kuin vuosikymmenten voimalaitosinvestointeja.

– Suomeen on rakennettu kapasiteettia sitä mukaa kuin jätettä on syntynyt eli jätemäärä ja polttokapasiteetti ovat aika hyvin tasapainossa täällä moniin maihin verrattuna, Niskanen sanoo.