1. yle.fi
  2. Uutiset

Uudesta Kehä nelosesta toivotaan helpotusta Kehä kolmosen ruuhkiin

Uudellamaalla on tarve kehittää poikittaisia väyliä. Suunnitteilla oleva Kehä IV toimisi myös maakunnallisena varareittinä.

tiet
Kehä I-IV
Uudenmaan ely-keskuksen mukaan reittiä puoltavat mm. Tuusulan tuleva yritysalue sekä yhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle.Riikka Tähtinen / Yle

Niin sanotun Kehä nelosen (maantie 152) suunnittelun pohjaksi on valittu vaihtoehdoista pisin linjaus.

Uutta päätieyhteyttä suunnitellaan Hämeenlinnan väylän ja Tuusulanväylän välille.

Uudenmaan ely-keskuksen mukaan reittiä puoltavat Tuusulan tuleva yritysalue, yhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle sekä Kehä kolmosen ruuhkien keventäminen.

Vaihtoehdoista lyhyempi olisi yhdistänyt Myllykyläntien ja Tuusulanväylän ja siten palvellut lähinnä vain Tuusulassa kehitteillä olevaa Focus-yritysaluetta.

Kehä nelonen yhdistää Hämeenlinnanväylän ja Tuusulanväylän toisiinsa.
Kehä nelonen yhdistää Hämeenlinnanväylän ja Tuusulanväylän toisiinsa.Samuli Huttunen / Yle

Uudellamaalla on tarve kehittää poikittaisia väyliä

Maantiestä 152 muodostuu yhdessä Klaukkalan ohikulkutien kanssa pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan kannalta merkittävä uusi väylä.

Maantien suunnittelu on ollut esillä jo 1990-luvulla ja siitä on laadittu vuosien varrella useampia suunnitelmia.

Nyt maantien tarkempaa suunnittelua tarvitaan erityisesti Vantaan ja Tuusulan kaavoitusta varten. Molemmissa kunnissa laaditaan parhaillaan yleiskaavaa.

Seuraavaksi hankkeen aluevaraussuunnitelma viimeistellään helpottamaan kuntien päätöksentekoa.

Aluevaraussuunnitelma valmistuu siten, että sen ratkaisu ja selvitykset on käytettävissä Vantaan yleiskaavan 2020 hyväksymisvaiheessa loppuvuodesta.

Lue seuraavaksi