1. yle.fi
  2. Uutiset

Nuorten liikennerikkomukset lisääntyneet, kun ajokortteja on myönnetty poikkeusluvalla – Liikenneopettaja: "On käynnissä ihmiskoe"

Poliisin tiedossa on tältä vuodelta jo kymmeniä nuorten kuljettajien törkeitä liikenteen vaarantamisia.

ajokortit
Poikkeusajoluvat herättävät keskustelua
Poikkeusajoluvat herättävät keskustelua

Porilaisella Heini Kukolalla on taskussaan pari viikkoa vanha ajokortti. Ikää hänellä on vasta 17 vuotta. Kukola, kuten tuhannet muut samanikäiset nuoret, ovat anoneet lupaa hankkia ajokortti poikkeusluvalla.

Ajokorttilakiin vuonna 2018 tehdyn uudistuksen jälkeen tämä on ollut mahdollista toteuttaa helpommin ja keveämmin perustein.

Poikkeusluvalla ajokortin saaneiden alaikäisten määrä on kasvussa.

Viime vuonna poikkeuslupia myönnettiin 10 000. Tänä vuonna lupien määrä tulee Traficomin mukaan kasvamaan edelleen.

Poliisi tunnistaa nuorten hurjapäiset ajotavat, mutta kaikki alaikäiset eivät tähän ryhmään kuulu.

Poikkeusluvan saaminen kävi helposti

Heini Kukolan tapauksessa luvan saanti liikennevirasto Traficomilta kesti muutaman kuukauden.

Perusteluiksi hän esitti aktiivisen pesäpalloharjoittelun.

Matkat treeneihin Porista Pomarkkuun kolme kertaa viikossa ja tähän lisättynä valmennukset Porissa riittivät viranomaisille. Toki Kukolan piti pyytää lupa-anomukseen allekirjoitukset sekä Pomarkun että Porin valmennusjohdoilta.

Ei mukaan kavereiden yllytyksiin

Viime lauantaina Lounais-Suomessa sattui kaksi vakavaa liikenneonnettomuutta, joissa molemmissa epäillään kuljettajaksi ikäpoikkeusluvalla ajokortin saanutta 17-vuotiasta nuorta. Alaikäisten osallisuus näissä ja muissa vastaavissa onnettomuuksissa saa Heini Kukolan mietteliääksi.

Tuoreen ajokortin omistaja arvioi surullisten tapahtumien syiksi liian suuren nopeuden ja sen, että muiden tiellä liikkujien huomioiminen on päässyt unohtumaan. Kukola ei tunnista näitä piirteitä itsessään.

– Ajan aina nopeusrajoitusten mukaan enkä lähde toteuttamaan kyydissä olevien kaverien yllytyksiä.

Kaikkien 17-vuotiaiden kuljettajien syyllistäminen riskikuljettajiksi on Kukolan mielestä turhaa. Hän kuitenkin myöntää, että aivan kaikille ei ajolupaa kannattaisi antaa.

Poliisilta ei pelkkiä ruusuja alaikäisten ajosuorituksille

Lounais-Suomen poliisilaitoksella tunnistetaan nuorten hurjapäiset ajosuoritukset.

– Tämän vuoden aikana on tilastoissa piikki, mitä tulee poikkeusluvin ajaneiden alaikäisten kuljettajien liikennerikkomuksiin. Jo nyt on tiedossa kymmeniä törkeitä liikenteen vaarantamisia, sanoo komisario Tuomo Katajisto.

Komisario Tuomo Katajisto
Lounais-Suomen poliisin komisario Tuomo Katajisto on huomannut selkeän piikin nuorten kuljettajien liikennerikkomuksissa.Rami Koivula / Yle

Katajisto muistuttaa, että rikkomuksiin syyllistyvät myös täysi-ikäiset kuljettajat.

– Tilastojen valossa ei edes vielä pystytä varmaksi sanomaan, kuinka suuri ero liikenteessä tapahtuneissa rikkomuksissa on 17- ja 18-vuotiaalla kuljettajalla.

Opetusluvalla enemmän ajotunteja

Heini Kukola on saanut kokemusta liikenteestä jo kahden vuoden ajalta ajaessaan mönkijällä.

– Ajetut kilometrit ovat olleet erittäin tarpeellisia. Tästäkin syystä pidän itseäni valmiina auton rattiin. Olen rauhallinen ja ennakoiva kuljettaja.

Saman arvion hän sai myös inssiajon jälkeen, kun kokeen vastaanottanut insinööri arvioi ajosuoritusta.

Heini Kukola
Heini Kukola ei lähde mukaan kavereiden yllytyksiin, vaan ajaa nopeusrajoitusten ja liikennesääntöjen mukaan.Rami Koivula / Yle

Kukolan luottamusta ajamiseen lisää myös isän antama opetus. Ajotunteja ehti kertyä huomattavasti enemmän kuin niitä olisi ollut autokoulun peruspaketissa tarjolla.

Ajokorttiuudistuksen myötä sekä teoria- että ajotuntien määrä väheni.

Aiemmin teoriaa oli 19 tuntia, nyt vain neljä. Ajotunteja oli 16–18, nyt kortin saamiseksi riittää kymmenen ajotuntia.

Tutkintoon kuuluu myös 8 tuntia riskienhallintaa, josta puolet tapahtuu ratin takana.

Liikenneopettaja: Ikä ei ratkaise vaan se, millä liikutaan

Runsaat kymmenen vuotta liikenneopettajana toiminut porilainen Jaakko Viitanen ymmärtää nuoren autoilijan mielenliikkeet.

– Nuoruuteen kuuluu sellainen rajojen kokeilu ja etsiminen, ikävä kyllä.

Viitanen kuitenkin muistuttaa, että suurin osa nuorista kuljettajista pärjää liikenteessä ihan hyvin.

Liikenneturvan kouluttajanakin toimiva Viitanen toivoo keskustelun ohjautuvan siihen, millä nuori saa liikenteessä ajaa, millaista opetusta alaikäiselle kuljettajalle annetaan ja missä se tapahtuu.

– Onko esimerkiksi opetusluvalla annettava opetus riittävää ja pitäisikö näille erityisluvan saaneille räätälöidä aivan omanlaisensa koulutus? Näitä toivoisin päättäjien pohtivan.

Jaakko Viitanen
Nyt pelottaa avata sanomalehti, kun onnettomuuksista niin moni koskee nuoria kuljettajia, sanoo Liikenneturvan kouluttajanakin toimiva Jaakko Viitanen.Rami Koivula / Yle

"Nyt vain katsotaan, miten meidän käy"

Jaakko Viitanen ihmettelee, miksi päättäjät ovat ylipäätään helpottaneet 17-vuotiaiden siirtymistä ratin taakse.

– Aiemmin erikoislupa annettiin vain yksittäistapauksissa, hyvin perusteltuna. Nyt vaikuttaa siltä, että kun poikkeuslupia myönnetään tuhansia ja lupa heltiää hyvin kevyin perusteluin, on käynnissä jonkinlainen ihmiskoe. Että nyt tässä vain katsotaan, miten meidän käy.

Minkälaisia ajatuksia alaikäisten ajokortit, -taidot ja -tottumukset sinussa herättävät? Voit osallistua keskusteluun jutun kommenttiosiossa.

Lue myös:

Alaikäiset innostuivat hakemaan ajokortteja – ikäpoikkeuslupien käsittely ruuhkautui 2 000 hakemuksen jonoksi

"Yöllä voi päästää täysillä" – Nuorten törkeät ylinopeudet ovat lisääntyneet sen jälkeen kun uudistus helpotti ajokortin saantia

Tämä sama tie suljetaan lauantaisin laittomia kiihdytysajoja varten, lähtöjä voi olla sata: Poliisi kertoo kevään ilmiön kaavasta

Lue seuraavaksi