1. yle.fi
  2. Uutiset

Finnair aikoo lopettaa Suomen sisäiset lennot viidelle maakuntakentälle maaliskuussa – ministeriö kaavailee, että valtio ostaisi lentoliikennettä sen jälkeen

Finnair kertoo lopettavansa kaupalliset lennot Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan.

Finnair
Lentokoneesta käsin otetussa valokuvassa näkyy maisema alas Suomeen syyskuussa 2020.
Finnair lentää lokakuussa noin 70-80 lentoa päivässä viimevuotisen yli 350 päivittäisen lennon sijaan. Arkistokuva Finnairin lennolta syyskuun alussa.Silja Viitala / Yle

Finnair lopettaa Suomen sisäiset lennot viidelle maakuntakentälle pian alkavan talvikauden päätteeksi.

Yhtiö lentää lokakuusta maaliskuuhun kestävällä talvikaudella joitakin viikkovuoroja viidelle maakuntalentokentälle: Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan. Sen jälkeen kaupalliset lennot näihin kaupunkeihin loppuvat yhtiön osalta kokonaan. Talvikausi päätyy 27. maaliskuuta ensi vuonna.

Lentokentät, joille Finnair lentää 25.10 alkaen
Leena Luotio / Yle

Taustalla Suomen sisäisten lentojen lopettamiseen on koronapandemia ja matkustusrajoitukset, joiden takia Finnair on joutunut sopeuttamaan toimintaansa voimakkaasti. Yhtiö lentää lokakuussa noin 70-80 lentoa päivässä viimevuotisen yli 350 päivittäisen lennon sijaan.

Lennot mainittuihin kaupunkeihin lopetettiin huhtikuussa koronaepidemian seurauksena. Reitit olivat Finnairin mukaan kannattavuudeltaan haasteellisia kuitenkin jo ennen koronapandemiaa.

Maakuntakenttien lentojen turvaamiseksi on esitetty ostopalvelumallia. Joensuun, Kemin, Kajaanin, Jyväskylän, Kokkolan ja Pietarsaaren kaupungit, maakuntaliitot, kauppakamarit sekä kuusi maakuntaa ovat neuvotelleet maakuntalennoista kesän aikana useiden lentoyhtiöiden kanssa.

"Vientiteollisuus tarvitsee lentoyhteyksiä"

Finnairin mukaan jäljelle jäävät talvikauden kotimaan lennot on suunniteltu erityisesti matkailuteollisuuden ja vientiyritysten tarpeisiin.

– Nämä lennot mahdollistavat joitakin yhteyksiä tulevan talvikauden aikana, samalla kun maakuntalentojen tulevaisuutta pohtiva työryhmä etsii vaihtoehtoja alueiden saavutettavuuteen, sanoo Finnairin myyntijohtaja Mikko Turtiainen tiedotteessa.

Kokkolan kehitysjohtaja Jonne Sandberg ottaa Finnairin päätöksen ilolla vastaan.

– Paras uutinen on se, että koronan pysäyttämä liikenne pääsee uudelleen vauhtiin Kokkola-Pietarsaaren kentältä. Se on todella iso ja positiivinen asia meidän vientiteollisuudelle, huokaa Sandberg.

Lentojen jatkuminen Kajaanissa lähes kahdeksan kuukautta kestäneen lentomotin jälkeen on kaupunginjohtaja Jari Tolosen mukaan helpotus.

– Lennot on turvattu vuoden 2021 loppuun saakka. Sillä on iso merkitys, koska lentomotti on ikävä. Se antaa viestin, ettei tänne pääse eikä täältä pääse lentämällä.

Kainuun maakuntajohtaja Pentti Malinen toteaa, että nyt Kainuusta pitää lentää paljon, etteivät lennot lopu uudelleen vuoden 2021 lopussa valtion tukien päättyessä.

– Kyllähän Finnair taitaa julkisuudessa vähän taktikoida, sillä emme ole nyt puoleen vuoteen sinne ruikuttamassa ja tilanne rauhoittuu näiden viiden paikkakunnan osalta, Malinen sanoo.

Meri-Lapin kehittämiskeskuksen seutupäällikkö Sari Moisanen sanoo, että Finnairin päätös lentojen palauttamisesta on merkittävä seutukuntien elinkeinoelämän kannalta, sillä ne ovat olleet seitsemän kuukautta ilman lentoja.

– Tämä on seutukunnalle iso asia, että löytyi sellainen ratkaisu. Olo on tällä hetkellä aika huojentunut, että Finnair on luvannut liikennöidä talvikauden ajan. Nämä päätökset luovat näkymää siihen, että meidän vientiteollisuuden halutaan elpyvän mahdollisimman nopeasti. Ja vientiteollisuus tarvitsee nyt lentoyhteyksiä, Moisanen sanoo.

Valtio rientää apuun tarjoamalla väliaikaista koronatukea maakuntalennoille

Valtio aikoo tukea maakuntakenttien lentoliikennettä maaliskuun jälkeen, jolloin Finnair lopettaa liikennöinnin.

Liikenne- ja viestintäministeriön alueiden lentoliikennettä selvittänyt työryhmä esittää, että valtio ostaisi lentoliikennettä Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemin lentoasemille vuoden 2021 loppuun saakka. Kyse on tilapäisratkaisusta.

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto on uutiseen tyytyväinen, sillä hän pitää välttämättömänä, että Jyväskylän kaltaiseen kasvavaan kaupunkiin pääsee lentämällä.

– Lentoyhteys laittaa kaupungin kartalle: täältä täytyy päästä lentokoneella ja tänne täytyy päästä lentokoneella. Meidän kansainväliset yritykset ja oppilaitokset tarvitsevat lentoyhteyden. Me teemme kaikkemme, että jatkossa lentoyhteys on pysyvä.

Liikenneministeriön työryhmä katsoo, että ensi vuoden loppuun asti voimassa oleva tilapäisratkaisu tarjoaisi aikaa kehittää pidemmän aikavälin ratkaisuja.

– On tärkeää, että lentoliikenne turvataan koko maassa, myös poikkeusoloissa. Lentoliikennettä tulee kuitenkin kehittää pitkäjänteisesti ja kestävästi toiminnan tehokkuuden ja ympäristön ja ilmaston näkökulmasta, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) tiedotteessa.

Finnairin Turtiainen sanoo Ylelle, että myös Finnair on kiinnostunut kilpailutukseen tulevista yhteyksistä. Yhtiössä odotetaan tarkempia tietoja kilpailutuksen ehdoista.

Turtiaisen mukaan kotimaan lennot ovat olleet viime aikoika kysyttyjä. Finnair uskoo, että kotimaiset matkustajat haluavat reissata Lappiin nyt ruska-aikana ja myöhemmin talvella.

Finnair aloitti elokuussa yt-neuvottelut, joiden piirissä on Suomessa noin 2 800 työntekijää. Vähennystarpeeksi yhtiö ilmoitti noin tuhat työpaikkaa.

Lue lisää:

Maakuntakentille etsitään pelastusta ostopalvelusta – valtiolta toivotaan 20 miljoonan takausta

Finnair vähentää arviolta 1 000 työpaikkaa – toimitusjohtaja Topi Manner: "Lentoliikenteen toipuminen kestää vuosia"

Analyysi: Kaikki maailman lentoyhtiöt sakkaavat nyt pahasti – Lentobisneksessä on historian kovimmat paikat koronan vuoksi

Kotimaan lentomatkustus ei ehkä palaa lainkaan koronaa edeltäviin määriin – liikemiehille taksilentoja

Lue seuraavaksi