1. yle.fi
  2. Uutiset

Potkulautayhtiö haluaa humalaiset skuuttaajat kuriin: ratkaisuna vapaaehtoinen reaktiotesti – "Käyttöä on vaikea rajoittaa", sanoo kilpailija

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin mukaan sähköpotkulautojen huono maine on osin ylimitoitettu.

sähköpotkulaudat
Sähköpotkulauta ylittämässä suojatietä pimeällä.
Sähköpotkulaudat ilmestyivät Helsingin katukuvaan viime vuonna.Nella Nuora / Yle

Sähköpotkulaudoistaan tuttu Voi Technology kertoo ottavansa käyttöön uuden reaktiotestin, jolla on määrä ehkäistä sähköpotkulaudoilla ajoa humalassa.

Yhtiön mukaan testi tulee tehtäväksi sen sovelluksessa kaikille käyttäjille viikonloppuöisin kello yhden ja neljän välillä.

Testi mittaa nopeutta, tarkkuutta ja refleksejä, ja sen voi tehdä muutamassa sekunnissa. Yhtiö tuo testin sovellukseensa tänä viikonloppuna.

– Riippumatta siitä, kuinka hyvät pisteet testissä saa, sovellus kehottaa aina käyttäjää harkitsemaan ajoa, jos on nauttinut alkoholia, sanoo Voi Technologyn Suomen operatiivista toimintaa johtava Reetta Alastalo tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Reaktiotesti ei kuitenkaan ole pakollinen, yhtiö kertoo.

Sähköpotkulaudat ilmestyivät pääkaupunkiseudun katukuvaan viime vuoden keväällä. Ne herättivät aluksi huolta esimerkiksi siksi, että käytettyjä lautoja jätettiin kaduilla sinne tänne, minkä pelättiin olevan vaaraksi näkövammaisille:

Myöhemmin helsinkiläisestä Töölön sairaalasta kerrottiin, että sinne on tullut uusi potilasryhmä: tuolloisen tiedon mukaan sairaalaan päätyi viikoittain leikattavaksi kolmesta neljään sähköpotkulautailijaa.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS huomautti reilu viikko sitten, että sähköpotkulautojen huono maine on jossain määrin ylimitoitettu. Usein syy ei ole sähköpotkulaudassa, vaan alkoholin käytössä, tukielin- ja plastiikkakirurgian tulosyksikön toimialajohtaja Jarkko Pajarinen sanoi tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

– Polkupyörä, sähköpotkulauta tai muu kevyen liikenteen väylän kulkuneuvo ovat turvallisia menopelejä Helsingin liikenteessä, mutta vain selvin päin ja asianmukaisesti käytettynä, hän summasi.

Tiedotteessa todettiin lisäksi, että HUSin neurokirurgian teho-osastolla viime vuonna hoidetuista vakavista pään vammoista yli puolet tapahtui reilussa humalassa.

Testistä voi tulla myös pakollinen

Voi-yhtiö kertoo kokeilevansa nyt kahta mallia ongelman kitkemiseksi. Norjassa yhtiö on tehnyt reaktiotestin tekemisestä viikonloppuöisin pakollista, ennen kuin skuutin voi avata.

Suomessa yhtiö testaa vapaaehtoista mallia.

– Meillä on kuitenkin mahdollisuus tehdä testin tekemisestä myös Suomessa pakollista, Reetta Alastalo sanoo.

Kilpaileva sähköpotkulautayhtiö Tier kertoo, että sillä ei ole vastaavaa avausta suunnitteilla, mutta se seuraa Voin kokemuksia mielenkiinnolla.

– Varmasti meidänkin on mahdollista tulevaisuudessa kehitellä jotain vastaavaa, Tierin Tampereen toiminnan johtaja Juuso Koskela sanoo Ylelle.

Hän toteaa myös Tierin kantavan huolta humalaisista sähköpotkulautailijoista.

– Ihmisiä ohjeistetaan ja neuvotaan, ettei kannata ajaa humalassa. Applikaatiosta löytyy myös tähän ohjeistusta.

Kolikolla on kuitenkin kääntöpuoli, hän jatkaa.

– Käyttöä on todella vaikea seurata tai rajoittaa.

Voit keskustella aiheesta lauantaihin 19. syyskuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

Ylilääkäri: Jos sähköpotkulautoja ei käytettäisi öisin, vammojen määrä puolittuisi – nyt yritys pohtii, toisiko kypärä turvaa

Vihattujen ja rakastettujen skuuttien vuokrausbisneksestä putosi jo kolme firmaa, mutta katukuvaan ne jäävät – pysäköinti edelleen holtitonta

Heikki Valkama: Luulimme saavamme lentävät autot, mutta saimme sähköpotkulaudat

Lue seuraavaksi