1. yle.fi
  2. Uutiset

Viking Amorellan irrottamista selvitetään tänään – tavoitteena saada laiva mahdollisimman pian telakalle

Amorellaa Turku–Tukholma-reitillä tuuraava Gabriella on hetki sitten saapunut Turun satamaan.

M/S Amorella
Viking Linen Amorella Järsö-nimisen saaren rannassa Ahvenanmaalla sunnuntai-iltana 20. syyskuuta.
Viking Linen Amorella Järsö-nimisen saaren rannassa Ahvenanmaalla sunnuntai-iltana 20. syyskuuta.Merivartiosto

Amorella on tällä hetkellä kiinni pohjassa Järsön saaren edustalla. Sukeltajat ovat viime yön aikana selvittäneet, millainen urakka aluksen siirto on.

Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo, että työtä jatketaan tänään. Tavoitteena on maanantain aikana selvittää, millä tavalla Amorella saadaan irrotettua karilta.

Viking Amorellan sijainti Ahvenanmaan kartalla
Lasse Isokangas / Yle

– Siellä on pehmeä, mutainen pohja. Aikaa siihen varmasti menee, että tiedetään miten parhaalla tavalla saadaan laiva irroitettua, Boijer-Svahnström sanoo.

Tavoitteena on saada laiva irti pohjasta ja telakalle mahdollisimman pian. Boijer-Svahnströmin mukaan jää nähtäväksi, milloin siirto toteutuu. Yhtiön aamupäivällä lähettämän tiedotteen mukaan selvitystyössä kestänee joitakin päiviä.

Amorellaa tuuraava Gabriella saapui Turkuun puoli kymmeneltä maanantaiaamuna ja lähti kohti Tukholmaa noin kello 10.15.

Punainen risti tarjoaa tänään tukea Amorellalta palaaville matkustajilta Turun Satamassa.

Otkes aloitti alustavan tutkinnan

Onnettomuustutkintakeskus Otkes aloitti alustavan tutkinnan tapahtuneesta sunnuntaina.

Alustavassa tutkinnassa hankitaan teknisten tietojen lisäksi tietoa tapahtumien kulusta puhuttamalla aluksella olleita matkustajia, meripelastuskeskuksen henkilökuntaa sekä Amorella vahtivuorossa ollutta miehistöä.

Alustavan tutkinnan pohjalta päätetään, millaista osaamista varsinaista tutkintaa tekevässä tutkimusryhmässä tarvitaan.

Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo STT:lle, että tutkinta on lähtenyt hyvin käyntiin, mutta ei halua spekuloida onnettomuuden syistä.

Tapahtumien kulku varmistetaan ensin, minkä jälkeen siitä voidaan kertoa julkisuuteen. Tähän kuluu aikaa Nurmen mukaan kuukaudesta kahteen. Otkes on puhuttanut ja kuullut asianosaisia. Tarkempi tekninen tutkinta alkaa myöhemmin.

– Tähtäämme siihen, että kun alus tulee korjaustelakalle, ollaan paattia vastassa siellä, Nurmi kertoo.

Nurmen mukaan laivan vauriot näkyvät paremmin, kun alus on kuivilla. Lisäksi vauriontorjuntatoimenpiteitä ei haluta häiritä tutkinnalla. Tärkeässä osassa tutkintaa ovat tekniset tallenteet, jotka ovat kuin laivan musta laatikko. Tutkinnassa selvitetään, miten alus on kulkenut ja miten sitä on ohjattu. Lisäksi selvitetään teknisten järjestelmien toiminta ja mahdolliset häiriöt.

– Meillä ei ole viitteitä siitä, että teknistä vikaa olisi ollut, mutta se ei tarkoita, ettei sitä olisi voinut olla, Nurmi sanoo.

Onnettomuustapahtuman lisäksi Otkes tutkii myös pelastustoimet ja niiden onnistumisen.

– Kun näillä meidän rannikon väylillä ajetaan isoilla aluksilla jatkuvasti ja tämmöistä sattuu, niin tästä täytyy ottaa opiksi, että näin ei kävisi enää, Nurmi lisää.

Lisää aiheesta:

Onnettomuustutkintakeskus aloittaa laajan tutkinnan Amorellasta tällä viikolla – loppuraportti ja suositukset odotettavissa ensi kesänä

Amorellan matkustajat evakuoitu – Viking Linen toimitusjohtaja: Onnettomuuden syynä joko tekninen vika tai inhimillinen erehdys

Viking Amorellalla ollut matkustaja: "Laivalla oli palaneen käryä"

Lue seuraavaksi