1. yle.fi
  2. Uutiset

Bussikoritehtaan sulkeminen vie satoja työpaikkoja – katso video: miten työttömyyden kanssa painiva Lahti tästä toipuu?

SOE Busproduction Finland ilmoitti Lahden tehtaan sulkemisesta yllättäen maanantaina.

työttömyys
Bussikoritehtaan sulkeminen jättää sadat ilman työtä Lahdessa
Bussikoritehtaan sulkeminen jättää sadat ilman työtä Lahdessa

Scanian tytäryhtiö SOE Busproduction Finland lopettaa bussikorien tuotannon tehtaallaan Lahden Jokimaalla. Tehdas on työllistänyt 342 ihmistä. Työttömäksi arvioidaan jäävän vähintään 260 ihmistä.

Videossa aiheesta keskustelemassa ovat SOE Busproduction Finlandin pääluottamusmies Tommi Vanhala sekä Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen.

Tehtaan sulkeminen kova isku Lahden seudulle

Tehtaan sulkemisesta ilmoitettiin maanantaina. YT-neuvottelujen alkamisesta oli kulunut vain reilu viikko. Bussitehdas on alansa johtava valmistaja Suomessa. Koronakriisi ja turistibussien kysynnän loppuminen ovat saaneet alan markkinat pysähdyksiin.

Lahden kaupunginjohtajan Pekka Timosen mukaan tehtaan sulkeminen on kova isku Lahden seudulle, jossa työttömyysaste on jo entuudestaan korkea. Irtisanottavien työntekijöiden lisäksi tehtaassa työskenteli aiemmin noin 150 vuokratyöläistä.

Hän sanoo Lahden edellyttävän, että valtio tulee samalla tavalla apuun kuin se teki Naantalissa ja Jämsässä.

– Odotan, että valtio toimii johdonmukaisesti ja yhdenmukaisesti, toteaa Timonen.

Kaksi linja-autoa yrityksen pihalla.
SOE Busproduction Finland toimitusjohtaja Richard Wårdemark kertoo, että heillä on ollut ylituotantoa markkinoihin nähden.Juha-Petri Koponen / Yle

Hämeen TE-toimiston johtaja Eija Mannisenmäki kertoo, että TE-toimisto, Lahden kaupunki ja yrityksen johto ovat jo aloittaneet keskustelun siitä, miten työttömäksi jääviä ihmisiä voidaan auttaa esimerkiksi koulutuksen avulla.

– Valoa tilanteeseen tuo se maakunnassa on tarjolla muita työpaikkoja. Meille on tullut kyselyjä siitä, voidaanko viestiä heille, että tällä seudulla olisi työvoimantarvetta. Myös vaikkapa Uuteenkaupunkiin tarvitaan esimerkiksi metalliosaajia, sanoo Mannisenmäki.

TE-toimisto tulee järjestämään yrityksen työntekijöille tilaisuuksia, jossa heille kerrotaan mahdollisista vaihtoehdoista.

Irtisanomisten taustalla yrityksen toiminnan uudelleen järjestäminen

SOE Busproduction Finland toimitusjohtaja Richard Wårdemark kertoo, että yksi syy tuotannon lopettamiselle on yrityksen tarve järjestellä koko toimintaa uudelleen kilpailukyvyn parantamiseksi. Wårdemark ei vielä osaa sanoa, kuinka monta ihmistä yritys irtisanoo. Yritys aikoo pitää Lahdessa yhä varaosamyyntiään ja tuotekehitystä.

– Täytyy keskustella liiton kanssa tarkoista luvuista.

Tuotanto tullaan lopettamaan työpiste kerrallaan. Tarkkaa aikataulua irtisanomisille ei ole vielä päätetty, mutta Wårdemark sanoo, että viimeinen bussirunko lähetetään tilaajalle ensi vuoden alussa, jonka jälkeen tehdas hiljenee.

Pääluottamusmies olisi toivonut asian kertomisessa suoraselkäisyyttä

SOE Busproduction Finlandin pääluottamusmies Tommi Vanhala kuvailee tämän hetken tunnelmia tehtaalla sekaviksi ja surullisiksi.

– Väitän, että osa aavisteli pahinta, kun koko henkilöstö kutsuttiin samaan paikkaan kuulemaan infoa. Viestin tultua julki se iski kaikkien tajuntaan.

Vanhala kertoo olleensa jo kesäkuussa yhteydessä Ruotsin työntekijäliittoon, koska pelkäsi jo silloin, että edessä olisi tuotannon lopettaminen.

– Kerroin, että minulla oli aavistus, että tuotantoa yritetään ajaa alas ja naamioida syyksi tämä koronatilanne. Minulle sanottiin, että se on vain oma tuntumani.

Vanhala moittii sitä, että yt-neuvotteluiden alkaessa yritys ei kertonut suoraan toiminnan lakkauttamisesta, vaan ilmoitti aluksi irtisanovansa 185 työntekijää. Vanhala näkee, että alasajon taustalla on se, että toimintaa siirretään Kiinaan ja Puolaan.

SOE Busproduction Finlandin pääluottamusmies Tommi Vanhala sekä Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen yrityksen ulkopuolella.
Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen sekä SOE Busproduction Finlandin pääluottamusmies Tommi Vanhala yrityksen pihalla.Juha-Petri Koponen / Yle

Kun bussirunkojen rakentaminen loppuu, työt loppuvat esimerkiksi useilta hitsareilta, sähkömiehiltä ja putkimiehiltä. Vanhala toivoo, että ihmiset saavat tukea ja koulutusta työtä saadakseen.

– Meillä on ollut sata ihmistä töissä yli kymmenen vuoden ajan. Se tarkoitaa sitä, että jo pelkän CV:n kirjoittaminen vaatii opettelua.

Bussikorituotannon lopettamisesta kertoi ensimmäisenä Etelä-Suomen Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Lue seuraavaksi