1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Turku

Turku laajentaa linja-autojen liikennevaloetuusjärjestelmää – risteystä lähestyvä bussi voi pyytää esimerkiksi pidempiä vihreitä

GPS-paikannuksella toimiva järjestelmä on ollut kokeilukäytössä bussilinjalla 99. Jatkossa sitä on määrä ottaa laajempaan käyttöön.

Turku
Föli-bussi kulkee Linnankadulla Turussa.
Jatkossa bussi voi saada liikennevaloilta nopeammin vihreät valot, esimerkiksi aikataulun kiinni kuromiseksi.Kalle Mäkelä / Yle

Turun seudun joukkoliikennelautakunnalle esiteltiin keskiviikkona liikennevaloetuusjärjestelmää.

Käytännössä kyse on siitä, että risteystä lähestyvä Fölin linja-auto lähettää risteyksen liikennevaloille tiedon saapumisestaan risteykseen, jolloin vihreitä valoja voidaan aikaistaa tai pidentää liikennetilanteesta riippuen.

Kokonaan uudesta järjestelmästä ei ole kyse. Liikennevaloetuuksia on kokeiltu aikaisemmin bussilinjan 99 busseissa. Syksyn aikana sitä on määrä laajentaa.

Järjestelmässä bussit ja muut joukkoliikennevälineet lähettävät automaattisesti etuuspyyntöjä ja etuuskuittauksia liikennevalokojeelle. Sitten valot joko antavat tai eivät anna etuutta, eli esimerkiksi vihreää valoa, käynnissä olevan valovaiheen mukaan.

Järjestelmä toimii automaattisesti, eikä kuljettajan tarvitse tehdä ajon aikana mitään sen käyttämiseksi.

Liikennevaloetuusjärjestelmän avulla on mahdollista auttaa esimerkiksi myöhässä olevaa bussia kuromaan aikatauluaan kiinni.

Järjestelmä on kehitetty Turussa, mutta tähän asti se ei ole ollut kaupungissa laajemmassa käytössä.

Etuajo-oikeus busseille muiden kustannuksella?

Etuusjärjestelmän laajentamisella on tarkoitus sujuvoittaa joukkoliikennettä Turun keskustassa, mutta vaikuttaako se muuhun liikenteeseen. Seisovatko yksityisautot, kevyt liikenne ja jalankulkijat jatkossa valoissa, kun bussit suhaavat vihreistä läpi kaikkiin suuntiin?

Turun kaupungin kehittämispäällikkö Topias Pihlavan mukaan etuusjärjestelmä ei vaikuta liikenteeseen niin paljon.

– Liikennevalot toteuttavat pyyntöjä oman ohjelmansa ja vaiheensa mukaisesti. Esimerkiksi niin, että vihreitä hiukan pidennetään tai aikaistetaan. Hallituista toimenpiteistä on usein todella vähän haittaa muulle liikenteelle, Pihlava toteaa.

Pihlavan mukaan risteystä lähestyvä bussi ei automaattisesti tarkoita vihreää aaltoa sen suuntaan ajavalle liikenteelle. Jos valot ovat eri vaiheessa, ei bussin lähestyminen vaihda valojen vaihetta. Näin toimii ainoastaan hälytysajoneuvojen etuusjärjestelmä.

– Nämä järjestelmän lähettämät pyynnöt ovat nimenomaan pyyntöjä, eikä pakkoetuuksia, Pihlava kertoo.

Käytännön toteutumista seurataan järjestelmän laajentamisen jälkeen aktiivisesti.

Lue seuraavaksi