1. yle.fi
  2. Uutiset

Itärajalla odottaa ainutlaatuinen urakka, joka tarjoaa töitä jopa 1200 suomalaiselle – sopimus estää ulkomaalaisten palkkaamisen

Saimaan kanavan uudistaminen tuo paljon työtä ja toivottavasti myös lisää rahtia ja matkustajia kanavalle.

Saimaan kanava
Venäläinen rahtilaiva Saimaan kanavalla Mälkiän sululla.
Saimaan kanavan sulkuihin mahtuu remontin jälkeen huomattavasti pidempiä aluksia. Kari Saastamoinen / Yle

Suomen sisävedet Itämereen yhdistävää Saimaan kanavaa odottaa lähivuosina yksi sen historian suurimmista muutoksista.

Suomen hallitus on esittänyt 90 miljoonaa euroa kanavan sulkualtaiden pidentämiseen 11 metrillä. 43 kilometriä pitkässä kanavassa on kahdeksan sulkua.

Lue lisää: Suomen suurin järvi sai kauan kaipaamaansa jättipotin – Venäjälle johtava kanava tuo Saimaalle liki 100-metriset alukset

Urakka on ainutlaatuinen. Samanlaista sulkualtaiden pidentämistä ei Suomessa ole tehty pitkään aikaan.

– Luultavasti kukaan nykyisestä työntekijäsukupolvesta ei ole aivan tällaisia töitä tehnyt, väyläviraston yksikönjohtaja Tero Sikiö kertoo.

Saimaan Kanava. Mälkiä sulku. Kuvan vasemmassa reunassa laitehuone, josta kanavan pidennys alkaa. Lisää pituutta sululle tulee 11 m.
Sulkuportti nousee pohjasta valkoisen kopin kohdalla. Remontissa sulkua siirretään 11 metriä kauemmaksi.Kari Saastamoinen / Yle

Ensiksi rakennetaan työpadot ja tyhjennetään koko sulkuallas vedestä. Sen jälkeen ruvetaan purkamaan vanhoja osia.

Patoamisen ja purkamisen jälkeen ylempi sulkuportti rakennetaan kokonaan uudelleen kauemmaksi nykyisestä.

Rakentamiseen kuuluu paljon myös perinteisiä rakennustöitä kuten esimerkiksi maansiirtotöitä, kuljetuspalveluita, betonointia, raudoitusta, paalutusta ja sähköurakointia.

Rakentamisesta odotetaankin piristysruisketta Kaakkois-Suomen taloudelle.

Suurin muutos yli sataan vuoteen

Kanavan sulkuja pidennetään niin, että niistä mahtuvat kulkemaan lähes 90 metriä pitkät alukset. Nykyään alusten koko on 82 metriä.

Tämä on suurin muutos kanavalla liikennöivien alusten koossa sitten 1920-luvun. Tuolloin vanhoista sulkualtaista pääsi kulkemaan vain perinteisen Saimaan tervahöyryn kokoisia aluksia, joiden pituus oli noin 30 metriä ja leveys noin seitsemän metriä.

Prinsessa Armaada, ravintolalaiva
Saimaan tervahöyryt sopivat mitoiltaan vanhaan Saimaan kanavaan. Nykyään osa niistä toimii ravintolalaivoina.Kalle Schönberg / Yle

'

Alusten koko yli kaksinkertaistui

Sulkualtaiden suurentamisen jälkeen 1920-luvun lopulla kanavaan pääsivät jo yli kaksi kertaa suuremmat alukset.

– Tuolloin kanavalla liikennöi suurimmillaan noin 70 metrin pituisia aluksia, sanoo Sikiö.

Kanavan uudelleenrakentamisen jälkeen 1960-luvulla päädyttiin jo 78,5 metrin pituisiin aluksiin ennen nykyistä aluskantaa.

Rahtilaiva Saimaan kanavalla.
Nykyään Saimaan kanavalla kulkee 82 metrin pituisia aluksia. Pasi Tapanainen / Yle

Muutoksia on aina ajanut halu saada kanavalle lisää rahtia ja matkustajia.

– Ensimmäiset alukset Saimaan kanavalla 1800-luvulla pystyivät ottamaan vain noin 300 tonnia lastia. Nyt tuleva muutos mahdollistaa jo noin 3000 tonnin lastit. Lastimäärä on siis kymmenkertaistunut, Tero Sikiö kertoo.

Paljon töitä

Lappeenrannasta Venäjälle Viipuriin kulkeva Saimaan kanava oli rakentamisensa aikaan 1800-luvun puolivälissäSuomen suurin rakennustyömaa, joka toi töitä tuhansille ihmisille 11 vuoden ajaksi.

Myös tällä kertaa työllisyysvaikutus on suuri.

– Arvion mukaan tähän menee noin 1000-1200 henkilötyövuotta, Tero Sikiö kertoo.

Yhtä aikaa työssä saattaa olla pienempi määrä henkilöitä, koska työt jakautuvat ainakin kahdelle vuodelle.

Töiden alkamisajankohta selviää sen jälkeen, kun eduskunta on tehnyt lopullisen rahoituspäätöksen asiasta.

Vain Suomen kansalaisia

Kanavan uudistaminen on erikoinen urakka siinäkin mielessä, että työntekijöiksi kelpaavat vain Suomen kansalaiset ainakin, jos työt ovat Venäjän puolella kanavaa.

– Saimaan kanavan vuokrasopimuksen mukaan Saimaan kanavan vuokra-alueelle saa kulkuluvan vain Suomen passin omaava henkilö, Tero Sikiö korostaa.

Reilu 23 kilometriä kanavasta on Lappeenrannan kaupungin alueella. Loput, vähän alle 20 kilometriä vesireitistä on Venäjän puolella.

Sopimus Saimaan kanavan vuokraamisesta Suomelle allekirjoitettiin vuonna 1962, ja sen uusimisesta käytiin 2000-luvun alkupuolella pitkät neuvottelut.

Presidentti Urho Kekkonen Saimaan kanavan avajaisissa.
Presidentti Urho Kekkonen vihki uuden Saimaan kanavan käyttöön vuoden 1968 kesällä.Yle

Lopulta uusi sopimus saatiin aikaan ja sen allekirjoittivat juhlallisesti pääministeri Matti Vanhanen ja Venäjän pääministeri Vladimir Putin Lappeenrannassa 27. toukokuuta 2010.

Lue lisää: Suomella on vuokrattuna 20 km pitkä alue Venäjältä – ainutlaatuista koko maailmassa

Lisää aluksia

Liikennöintiä kanavalla rajoitetaan parin vuoden aikana rakennustöiden vuoksi.

– Tässä tulee ensin kaksi raskasta, pitkää talvea, jolloin kanavaa joudutaan pitämään suljettuna huomattavasti pidemmän aikaa kuin normaalisti. Silloin kanavan liikennemäärät tulevat olennaisesti laskemaan, kanavahankkeen projektipäällikkö Antti Vehviläinen kertoo.

Lopputuloksena kanavalle odotetaan lisää rahtia ja matkustajia.

– Itämerellä on kymmeniä aluksia, jotka ovat pituudeltaan noin 90 metrisiä, ja ne alukset eivät tällä hetkellä mahdu tänne, väyläviraston yksikönjohtaja Tero Sikiö sanoo.

Korjaus 24.9.2020 klo. 8.17: Henkilötyövuosien määrä muutettu haastateltavalta tulleen uuden tiedon pohjalta luvusta 2000 lukuun 1200.

Lue seuraavaksi