1. yle.fi
  2. Uutiset

Taloyhtiöt eivät innostu rakentamaan sähköautoille latauspisteitä – monille autoilijoille on yhä epäselvää, miksei tavallista sähkötolppaa voi käyttää

Latausta ei suositella tavallisesta pysäköintipaikan sähkötolpasta.

sähköautot
Sähköauton omistaja Tuula Toivakka . Taustalla sähköauto
Tuula Toivakka maksaa taloyhtiölle erikseen auton lataamisesta aiheutuvan sähkön kulutuksen.Kari Saastamoinen / Yle

Tuula Toivakka osti kesällä ladattavan hybridiauton. Ennen auton ostoa asiasta keskusteltiin taloyhtiön hallituksessa ja yhtiökokouksessa. Toivakka halusi tietää, voiko autoa ladata tavallisessa autopaikan sähkötolpasta.

Tuula Toivakka asuu pienessä taloyhtiössä Lappeenrannassa ja hän sai luvan yhtiökokouksessa sähköauton lataamiseen taloyhtiönsä pihalla.

– Vain minulla on ladattava auto. Taloyhtiön autopaikan sähkötolpissa on 16 ampeerin sulakkeet. Se riittää auton niin sanottuun hitaaseen lataamiseen. Siksi erillisiä sähkötöitä ei tarvittu, kertoo Tuula Toivakka.

Tuula Toivakka kytkemässä sähköauton kaapelia autoonsa.
Tuula Toivakka maksaa taloyhtiölle erikseen auton lataamisesta aiheutuvan sähkön kulutuksen. Kari Saastamoinen / Yle

Tuula Toivakka maksaa taloyhtiölle erikseen auton lataamisesta aiheutuvan sähkön kulutuksen.

– Hinta on noin yksi euro latauskertaa kohden.

Autossa on kaksi laturia, joista toinen on pikalaturi. Pikalaturia Tuula Toivakka käyttää esimerkiksi kauppakeskusten tai huoltoasemien pikalatauspisteissä.

Tavallista sähkötolppaa ei suositella lataukseen

Yle haastatteli juttua varten useita autoilijoita, joista kukaan ei tiennyt miksei tavallista sähkötolppaa voi käyttää sähköauton lataamiseen. Perinteiset taloyhtiöiden sähkötolpat on tarkoitettu lyhytaikaiseen lataukseen ja niiden sulakkeet ovat usein 8 ampeeria, eikä siten kestä pitkäaikaista latausta.

– Normaali pistorasia ei missään nimessä sovellu pitkäaikaiseen lataukseen. Se on rakenteeltaan sellainen, että se ei kestä pitkään suurta ampeerimäärä. Pahimmassa tapauksessa pistorasia voi sulaa, sanoo sähköliike Novokan toimitusjohtaja Jukka Voutilainen.

Taloyhtiöiden kannattaakin Voutilaisen mielestä selvittää kaikkien asukkaiden halukkuus sähköautojen lataukseen samalla kertaa. Näin säästetään kustannuksissa.

Toimitusjohtaja Jukka Voutilainen, Novaka Oy, Lappeenranta Sähköauton latauspisteellä.
Sähköliike Novokan toimitusjohtaja Jukka Voutilainen ei missään nimessä suosittele latausta tavallisesta pistorasiasta.Kari Saastamoinen / Yle

– Ladattavien sähkö- ja hybridiautojen määrä tulee joka tapauksessa kasvamaan. Kun ryhdytään tekemään ensimmäisiä latauspisteitä, samalla taloyhtiöiden kannattaa tehdä ainakin uudet kaapeloinnit varauksena valmiiksi, neuvoo Jukka Voutilainen.

Ajanmukaiset pysäköintipaikat latauspisteineen taloyhtiöissä lisäävät myös asuntojen arvoa.

Rakentamiskustannuksissa isoja eroja

Latauspisteiden rakentamiskustannukset vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta kymmeniin tuhansiin euroihin.

– Hintaan vaikuttavat sähköpääkeskuksen ja sähköliittymien kunto ja koko. Jos joudutaan kaivamaan maata ja tekemään kaapelointeja, hinta nousee, luettelee Jukka Voutilainen.

Uusissa taloyhtiöissä tarvittavat varaukset ladattaville sähköautoille on pääsääntöisesti tehty.

Sähköautojen latauspiste kauppakeskus IsoKristiina Lappeenranta. Latauspistooli.
Latauspisteiden rakentamiskustannukset vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta kymmeniin tuhansiin euroihin.Kari Saastamoinen / Yle

Taloyhtiöitä ei vielä latauspisteet innosta

Kasvava sähköautojen määrä näkyy myös Kiinteistöliiton neuvonnassa.

– Ihan tasaisesti ja säännöllisesti tulee kysymyksiä sähköautoihin ja niiden lataamiseen liittyen, sanoo Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Suurin osa ladattavista sähkö- ja hybridiautoista on tällä hetkellä suurissa kaupungeissa ja isoissa taajamissa. Haltia uskoo, että ladattavat hybridiautot yleistyvät pikkuhiljaa koko Suomessa.

– Monet tutkimukset osoittavat, että ihmiset haluavat mieluiten ladata autonsa kotona tai työpaikoilla, eli siellä missä auto seisoo pitempiä aikoja, sanoo Tapio Haltia.

Parkkipaikka, jossa rivissä auton lämmitystolppia.
Monet taloyhtiöt karsastavat ajanmukaisten sähkötolppien rakentamista, koska korjattavaa on muutenkin.Kari Saastamoinen / Yle

Yle Uutiset kertoi jo pari vuotta sitten, että taloyhtiöt ovat varautuneet huonosti sähkö- ja hybridiautojen tuloon.

Esimerkiksi eteläkarjalaisissa taloyhtiöissä on toistaiseksi ollut varsin vähän halukkuutta uudistaa pysäköintipaikkoja lataukseen sopiviksi.

– Joissakin yhtiökokouksissa on keskusteltu asiasta, mutta kokouksen esityslistalle ladattavat sähkötolpat eivät ole päätyneet, kertoo isännöitsijä Sinikka Meriö-Koli Realia Isännöinti Oy:stä.

Monissa taloyhtiössä painavat peruskorjaukset päälle ja siksi rahaa ei haluta käyttää sähköjärjestelmien uusimiseen pysäköintipaikoilla. Monen mielestä latauspisteistä hyötyisi mahdollisesti vain muutama asukas.

Isännöitsijä Sinikka Meriö-Koli, Realia Isännöinti, Lappeenranta
Taloyhtiöissä on harvakseltaan keskusteltu ladattavista sähkötolpista, sanoo isännöitsijä Sinikka Meriö-Koli Realia Isännöinnistä.Kari Saastamoinen / Yle

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (Ara) myöntää sähköautojen latausinfra-avustusta. Avustuksen suuruus vaihtelee noin kolmanneksesta reiluun puoleen rakentamiskustannuksista.

– Avustuksen saannin ehtona on, että pitää rakentaa vähintään viisi latauspaikkaa. Tämä rajoittaa hakemista, sanoo isännöitsijä Sinikka Meriö-Koli.

Taloyhtiö voi estää sähköauton latauksen

Ladattavan sähköauton ostajan kannattaa ennen ostopäätöstä keskustella asiasta taloyhtiönsä hallituksen kanssa, jos aikoo ladata autonsa pihalla.

– Taloyhtiö voi kieltää sähköauton lataamisen taloyhtiön paikoitusalueella, ellei autolle ole tehty asianmukaista latauspaikkaa, sanoo isännöitsijä Sinikka Meriö-Koli.

Myös Meriö-Koli neuvoo taloyhtiötä tekemään sähkökartoituksen ennen kuin myöntävät ensimmäistäkään lupaa latauspisteelle.

Sähköautojen latauspiste kauppakeskus IsoKristiina Lappeenranta.
Asianmukaiset ja nykyaikaiset pysäköintipaikat nostavat myös asunnon arvoa.Kari Saastamoinen / Yle

Suuntaus vähäpäästöisempiin autoihin

Liikenteen päästöjen tiukkenevat raja-arvot patistavat kuluttajia valitsemaan vähäpäästöisempiä autoja.

– Hallitusohjelmaan on tehty kirjauksia, että liikenteen ilmastopäästöjä pitää pienentää ja osakeinona on liikenteen sähköistäminen ja sähkökäyttöisten ajoneuvojen lisääminen, sanoo Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Tuula Toivakka ajoi aiemmin dieselautolla. Nyt hän löytää ladattavasta hybridiautosta paljon hyviä asioita.

– Autoverot ovat paljon edullisemmat. Tämä on ilmastoystävällisempi ja käyttökustannukset ovat pienemmät, iloitsee Tuula Toivakka uudesta autostaan.

Klo 15.25. Tekstiä korjattu Aran avustuksen osalta. Avustusta saadakseen ei tarvitse rakentaa yhtään latauspaikkaa käyttökuntoon. Avustuksen saamiseen riittää valmius viidelle latauspisteelle. Valmiudella tarkoitetaan sitä, että kohteessa on viisi autopaikkaa, joissa on helposti käyttöön otettavissa latauslaitteen tarvitsema sähkön syöttö. Näin ei tarvitse investoida latauslaitteisiin ennen kuin niille on todellista tarvetta.

Lue seuraavaksi