1. yle.fi
  2. Uutiset

Sähköpotkulautojen vuokrauspalvelun suosio yllätti Vaasassa

Ensimmäisten viikkojen käyttöaste on ollut kolminkertainen ennakko-odotuksiin verrattuna. Ilkivaltaa ei ole vielä havaittu.

sähköpotkulaudat
Tier sähköpotkulauta pysäköitynä Vaasassa vasten tiiliseinää kampusalueella.
Vaasan katukuvaan ilmaantui syyskuussa pari sataa sähköpotkulautaa. Niitä on vuokrattu ahkerasti.

Vaasan katukuvaan ilmaantui syyskuussa parisen sataa sähköpotkulautaa. Niihin on voinut törmätä keskustan, Vöyrinkaupungin ja Palosaaren alueella. Vaasaan menopelit on tuonut yrittäjä Tommi Mäki.

Taustalla on saksalainen yritys nimeltään Tier, joka on toimittanut kyseisiä sähköpotkulautoja vuokrattavaksi jo lähes 80:een kaupunkiin ympäri maailmaa.

Vaasassa sähköpotkulautojen suosio on yllättänyt. Alun innostus on ollut suurempaa kuin esimerkiksi Tampereella, Mäen mukaan jopa kolminkertainen omiin ennakko-odotuksiin nähden.

– Selvästi tälle palvelulle on kysyntää Vaasassa ollut.

Käytännössä potkulautojen vuokraaminen toimii siten, että ensin asennetaan puhelimeen sovellus. Luottokorttitietojen lisäyksen jälkeen sovelluksella voi skannata sähköpotkulaudasta koodin ja aloittaa ajelun.

Tommi Mäki näkee vuokrattavien sähköpotkulautojen edun siinä, että sellaisen voi ottaa alle, kun tarve syntyy. Eli kun lauta ei ole oma, sen voi napata mistä vain ja jättää mihin vain parkkiin, eikä säilyttämisen kanssa ole ongelmia.

Tommi Mäki nojaa sähköpotkulautaan varastotiloissa Vaasassa
Varastolla huolletaan lautoja lähes vuorokauden ympäri, jotta ne saadaan takaisin liikenteeseen yrittäjä Tommi Mäkinen toteaa.Jarkko Heikkinen / YLE

Kallista vai halpaa

Vapaan menopelin voi siis ottaa mistä vaan, ja jättää mihin vaan toiminta-alueen sisällä. Lysti maksaa 25 senttiä minuutissa plus euron aloitusmaksu. Esimerkiksi kaupunginkirjastolta Vaasan yliopistolle hintaa kertyisi 1,4 km matkalta noin 2,50 euroa.

Palosaaren kampusalueen läheisyydessä liikenteessä näkee varsin paljon sähköpotkulautoja. Osa on vuokrattavia, osa ilmeisesti yksityisiä.

Paavo niminen nuori opiskelija pysäköi laudan ammattikorkeakoulun pääoven eteen ja lopettaa ajokerran. Hän on ajanut laudalla muutaman sata metriä, eikä hinta ole hänelle liian korkea. Tosin hän toivoisi kuukausimaksua.

– Puhelin ilmoittaa aina, mitä lysti kustantaa, mutta kyllähän sellainen bussikorttimainen kuukausimaksu olisi hyvä vaihtoehto.

Nuori opiskelija Paavo seisoo Vaasan ammattikorkeakoulun pääovenb edustalla. Saapui juuri sähköpotkulaudalla luennolle.
Paavo näkisi mielellään että käytölle olisi bussikorttia vastaava kuukausimaksujärjestelmä.Jarkko Heikkinen / YLE

Tommi Mäki kertoo, että sovelluksen kautta olisi mahdollista rajoittaa asiakkaan päivittäistä ajamista, mutta ainakaan toistaiseksi siihen ei ole nähty tarvetta.

Sähköpotkulaudan vuokraaminen edellyttää teoriassa täysi-ikäisyyttä. Alaikäinen ei ilman huoltajan suostumusta menopeliä voi käyttää. Silti liikenteessä näkee myös paljon alaikäisiä.

– Suomessa sähköpotkulaudalle ei ole määritelty ikärajaa. Suosittelemme alaikäisille laitteen testaamista huoltajan suostumuksella ja mieluusti läsnäollessa, Mäki toteaa.

Laudat huolletaan ja ladataan öisin

Jens Vuorenmaa kiertelee öisin pakettiautolla ja kerää hylättyjä sähköpotkulautoja kyytiin. Sovellus kertoo, mistä latausta tarvitsevat laudat löytyvät, ja osittain myös missä kunnossa.

Osa näkyy punaisena täplänä kartalla, mikä osoittaa, että laitteessa on jotain vikaa. Vioittuneiden kulkupelien kanssa voi joskus joutua salapoliisitöihin.

– Kyllä ne välillä voivat olla siellä sun täällä. Eilenkin löytyi yksi kaiteen yli heitettynä metsästä, sitten sitä ongittiin sieltä. Kyllähän tässä samalla kuntoakin tulee, Vuorenmaa naurahtaa.

Jesper Vuorenmaa haastateltavana Vaasan keskustassa iltasaikaan kun hän kerää sähköpotkulautoja ladattavaksi
Sähköpotkulautojen kerääminen käyttäjien jäljiltä käy ihan kuntoilusta, kertoo Jens Vuorenmaa.Jarkko Heikkinen / YLE

Varastolla laudoille tehdään kuntotarkastus ja tarvittaessa huoltotoimenpiteitä. Tavallisimmin on kyse polttimon tai jarruvaijerin vaihdosta. Tällä hetkellä varaston uumenissa on reilu kolmisenkymmentä lautaa, jotka odottavat huoltoa. Osa on hieman enemmän kärsineen näköisiä.

Tommi Mäen mukaan ilkivaltaa ei juurikaan ole ilmennyt, vaan suurin huollon aiheuttaja on palvelun yllättävän kova kysyntä. Perässä on vaikea pysyä.

– Suuri kiitos käyttäjille, jotka selvästi haluavat, että palvelu jatkuu, Mäki toteaa.

Keskiviikkoiltana Vaasan keskustassa meno sähköpotkulaudalla on ajoittain holtittoman näköistä. Kaksi kaverusta kurvailee saman laudan päällä ja välttää nipin napin törmäyksen kivipenkin kanssa.

Jens Vuorenmaa parkkeeraa torin laidalle siististi riviin ladattuja ja huollettuja sähköpotkulautoja, eikä katso kovin hyvällä silmällä nuorten kuljettajien törttöilyä.

– Enhän mä tuota hyvällä silmällä katso. Kypäräkin pitäisi olla päässä. Antaisin palautetta, mutta kun kulkevat niin lujaa, ettei ehdi saada kiinni.

Tarra sähköpotkulaudan kyljessä jossa muistutus noudattaa liikennesääntöjä sekä pysäköidä fiksusti
Alaikäisille suositellaan aina kypärää liikenteessä.Jarkko Heikkinen / YLE

Ilmastokompensoitua ajamista

Sähköpotkulautojen valmistuttaja Tier markkinoi, että jokainen ajo on ilmastokompensoitu.

Tommi Mäen mukaan se tarkoittaa, että valmistus ja rahti pyritään toteuttamaan mahdollisimman kustannus- ja energiatehokkaasti. Lisäksi huoltoajo pyritään tekemään yöaikaan, jolloin ajon määrä minimoituu.

– Jonkin verran päästöjä kuitenkin syntyy, ja se kompensoidaan istuttamalla puita ympäri Eurooppaa, Mäkinen sanoo.

Tier sähköpotkulauta pysäköitynä Vaasassa vasten tiiliseinää kampusalueella.
Sähköpotkulaudalla ajaminen on ilmastokompensoitua liikkumista.Jarkko Heikkinen / YLE
Lue seuraavaksi