1. yle.fi
  2. Uutiset

Amorellan pohjan paikkaus päässee vauhtiin maanantaina – korjaustelakan päällikkö: "Ei siellä mitään sellaista ole, mitä ei ole ennen nähty"

Karille ajaneen aluksen korjaus kestää näillä näkymin hieman yli kaksi viikkoa.

M/S Amorella
M/S Amorellan siirto Järsön saaren edustalla 23.9.2020.
M/S Amorella irrotettiin matalikolta Järsön saaren edustalta ja hinattiin Långnäsiin keskiviikkona.Päivi Leppänen / Yle

Naantaliin hinattu M/S Amorella on saatu perjantaiaamuna kuivatelakalle. Sunnuntaina karilla käyneen aluksen vaurioita on päivän aikana selvitetty Turun korjaustelakalla yhdessä Viking Linen kanssa.

Korjaustelakan toimitusjohtaja Johan Backas kertoo, että urakan suunnittelu on alkanut.

– Tässä ollaan lähtökuopissa. Teemme valmistelevia töitä ja suunnittelijat tulevat tänään paikalle. Yritämme ymmärtää työn laajuutta, ja seuraavana askeleena päätetään, kuka tekee mitä ja koska.

Johan Backas arvioi, että viikonloppu kuluu korjausurakan suunnitteluun. Varsinaisiin töihin päästäneen maanantaina.

Onnettomuustutkintalautakunta sekä luokituslaitos tutkivat Backasin mukaan laivaa parhaillaan. Ennen heidän lupaansa ei suuria korjaustöitä voida aloittaakaan.

Pohjaa ja sisustusta uusiksi

Korjaustelakan toimitusjohtaja ei juuri halua kommentoida vaurioiden laajuutta, vaan jättää sen varustamon tehtäväksi. Hieman hän kuitenkin suostuu valottamaan tilannetta.

– Ei siellä mitään sellaista ole, mitä ei ole ennen nähty. Kollegani ovat tehneet korjaustöitä viimeiset 30 vuotta, ja he ovat nähneet ihan kaiken, sanoo Backas.

Turun korjaustelakan toimitusjohtaja Johan Backas.
Turun korjaustelakan toimitusjohtaja Johan Backas arvioi Amorellan korjaustöissä menevän hieman yli kaksi viikkoa. Arkistokuva.Yle / Jesper Alm.

Amorellan pohjaan joudutaan vaihtamaan terästä, ja laivan rungon lujuudesta täytyy varmistua. Myös veden vaurioittamia sisätiloja korjataan ja joitain laitteita voidaan joutua vaihtamaan.

– Onneksi ei ole käynyt mitään sellaista, että konehuoneet olisivat vaurioituneet tai öljyä päässyt mereen. Siinä mielessä on ollut paljon onnea onnettomuudessa, sanoo Johan Backas.

Korjaustöiden aikataulu täsmentyy myöhemmin. Backas arvioi, että ne venyvät hieman aiemmin mainitusta kahdesta viikosta.

– Runkotyöt sinänsä saadaan tehtyä varmasti vähän reilussa kahdessa viikossa. Laivan sisätilojen haluttu korjausaikataulu sitten vaikuttaa kokonaisuuteen. Mutta arvaukseni tällä hetkellä on vähän yli pari viikkoa, sanoo Johan Backas.

Turun korjaustelakka sijaitsee nimestään huolimatta Naantalin Luonnonmaalla.
Turun korjaustelakka sijaitsee nimestään huolimatta Naantalin Luonnonmaalla. Arkistokuva.Linus Hoffman / Yle

Turun korjaustelakka hyödyntää oman väkensä lisäksi kattavaa alihankintaverkostoa korjaustöissä.

Vuonna 1989 Naantalin Luonnomaalle perustetulla Turun korjaustelakalla työskentelee noin 70 henkeä. Lisäksi se työllistää tilanteesta riippuen noin 250–300 henkilöä yhteistyökumppaniensa kautta.

Viking Linen M/S Amorella sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan saaristossa sunnuntaina. Alus hinattiin Långnäsiin keskiviikkona, ja sieltä Naantaliin torstaina. Haverin sattuessa aluksella oli 281 ihmistä, joista hieman yli 200 matkustajaa ja osa henkilökunnasta evakuoitiin Ahvenanmaalle.

Aiheesta aiemmin:

Viking Amorella saapui Naantalin korjaustelakalle

Amorella aloittanut matkan Långnäsistä Naantaliin telakalle – siirto kestää koko päivän

Amorella on päässyt Långnäsin satamaan – Yle seurasi

Lue seuraavaksi