1. yle.fi
  2. Uutiset

Virolainen lentoyhtiö havittelee Suomen sisäisiä lentoreittejä – palkkaa miehistöt Turkuun ja Tampereelle

Virolainen Xfly perustaa Tampere-Pirkkalan ja Turun lentoasemille tukikohdat, joihin rekrytoidaan henkilökuntaa ja siirretään matkustajakoneita.

lentoliikenne
Virolaisen  XFlyn Embaer matkustajakone lennolla
Xfly-lentoyhtiön havainnekuva Embraer 190 -koneen uudesta värityksestä. Xfly

Samaan aikaan kun käytännössä kaikki lentoyhtiöt irtisanovat ja lomauttavat henkilökuntaa, virolainen Xfly on viime päivänä hakenut ruotsinkielisellä hakuilmoituksella matkustamohenkilökuntaa Suomeen perustettaviin tukikohtiin.

Xflyn toimitusjohtaja Jan Palmer sanoo yhtiön tulevan Suomeen, koska se etsii alihankintasopimuksia uusille reiteille.

– Me neuvottelemme useiden yhtiöiden kanssa sopimuksista, sanoo toimitusjohtaja Jan Palmer.

Ei ole kuitenkaan sattumaa, että virolaisyhtiö on perustamassa tukikohdat kentille, joista Skandinavian lentoyhtiö SAS aikoo palauttaa lennot Tukholman Arlandaan lokakuun lopulla. Xfly on toiminut vuosia SAS:n alihankkijana Ruotsissa.

Virolaisen  XFlyn Bombardier CRJ-700 -kone
Xfly:n matkustajakoneista suuri osa on tällä parkissa odottamassa lentoliikenteen palautumista. Xfly

Lentoliikenteessä koronapandemiasta toipuminen luo kysyntää pienemmällä kalustolla operoiville lentoyhtiöille. Lentoyhtiöiden palauttaessa reittejä matkustajamäärät ovat aluksi liian pieniä suurella kalustolla lentäville emoyhtiöille, jolloin lentoja siirretään alihankkijoiden operoitavaksi.

Xfly on monille täysin tuntematon lentoyhtiö, vaikka sen laivastoon kuului ennen koronapandemiaa 24 matkustajakonetta, 70-paikkaisia ATR 72-600 -potkuriturbiinikoneita, 88-paikkaisia CRJ900 -koneita ja 118-paikkaisia Embraer 190-koneita. Lentoyhtiön omistavat puolalainen LOT Polish Airlines ja Viron valtion omistama lentojen markkinointiyhtiö Nordica.

– Meillä ei ole omia reittejä, vaan meidän henkilökuntamme ja koneemme lentävät muiden yhtiöiden lentoja, selventää Jan Palmer.

Xflyn Bombardier CRJ-700:n ohjaamo
Tampereelle ja Turkuun perustettaviin tukikohtiin palkattava henkilökunta työllistyy vain, jos Xfly saa sopimuksen sille alihankintana hoidettavaksi siirtyvästä reitistä.Xfly

Kotimaan reitit kiinnostavat virolaisyhtiötä

Ennen kaikkea Xfly on kiinnostunut maaliskuun lopulla Suomessa vapautuvista kotimaan sisäisistä lentoreiteistä, joilla Finnair lopettaa omat kaupalliset lennot. Xfly voisi operoida lentoja Finnairin yhteistyökumppanina, tai sitten lippuja voisi ryhtyä myymään Nordica. Tosin Viron yleisradioyhtiön ERR:n mukaan Nordica on talousvaikeuksissa (siirryt toiseen palveluun).

– Meillä on sopiva lentokalusto valmiina, lennämme 70-paikkaisilla ATR-potkuriturbiinikoneilla ja yli 100-paikkaisilla suihkukoneilla, sanoo Jan Palmer.

Se tarkoittaisi, että lennot Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan maakuntakentille jatkuisivat. Tosin reiteistä on kiinnostunut muitakin yhtiöitä, Finnair mukaan lukien. Käytännössä kullakin valtion ostoliikenteen piirissä olevalla reitillä lentäisi yksi yhtiö, jonka tappiot katettaisiin valtion varoista.

Rekrytointi Tampere-Pirkkalaan ja Turkuun on vasta lupaus työpaikasta

Xfly-yhtiöllä on useita tukikohtia Viron ulkopuolella, esimerkiksi Puolassa, Tanskassa ja Ruotsissa. Ennen koronapandemiaa yhtiön palkkalistoilla oli 600 työntekijää, joista useimmat ovat tällä hetkellä lomautettuina.

Myöskään Tampere-Pirkkalaan ja Turkuun valittavat henkilöt eivät pääse heti töihin, vaan tukikohdissa toiminnan aloittaminen edellyttää sopimusta toisen lentoyhtiön kanssa reitistä.

– Tämä on meidän toimintatapamme, että olemme valmiita kun sopimus syntyy. Toki neuvottelemme muidenkin kuin SAS:n kanssa.

Nordic Regional Airlines Oy:n lennolla lentoemäntä Emmi-Sofia Perälä palvelee asiakasta
Nordic Regional Airlines oy lentää tällä hetkellä suurimman osan Finnairin lennoista. Matti Immonen / Smak Film Oy

Reittien nopea palauttaminen koronapandemian jälkeen suuri riski lentoyhtiöille

Koronapandemian hellittäessä lentoyhtiöt haluavat palauttaa mahdollisimman nopeasti tauolla olleet lentoyhteydet. Kilpailu asiakkaista tulee olemaan ankara, ja se näkyy lippujen hinnoissa.

– Tämä on todellinen riski lentoyhtiöille, sillä vaarana on, että lennot ovat tappiollisia ja tämä lisää yhtiöiden kassakriisiä. Monenkaan yhtiön talous ei kestä sitä yli puoli vuotta jatkuneen poikkeustilan jälkeen, pohti International Airlines Groupin juuri eläköitynyt toimitusjohtaja Willie Walsh Euroopan ilmatilaa valvovan Eurocontrolin webinaarissa.

International Airlines Group on brittiläis-espanjalainen yhtiö, joka omistaa muun muassa British Airwaysin ja Iberian.

– Jos aloitat pitkään keskeytyneenä olleen reitin uudelleen isolla kalustolla, se maksaa lentoyhtiölle paljon. Tässä on meidän kaltaiselle pienelle yhtiölle selkeä tilaus, sanoo Xflyn toimitusjohtaja Jan Palmer.

Nordic Regional Airlines oy:n ATR72-500 lähdössä
Nordic Regional Airlines oy on lentänyt ATR72-500 -koneilla koronapandemian aikana reittejä, joihin on aiemmin lennetty lähinnä suihkukoneilla, koska matkustajamäärä on alhainen. Aleksi Vanhatalo / Nordic Regional Airlines Oy

Norra lentää Finnairin lentoja

Esimerkki alinhankintaketjuista lentoliikenteessä on Finnairin osittain omistama Nordic Regional Airlines oy. Yhtiö lentää tällä hetkellä valtaosan Finnairin lennoista, viikonpäivästä riippuen 50–70 operaatiota, ja emoyhtiölle jää 10–20 lentoa.

– ATR-potkuriturbiinikoneet ovat tämänhetkisille matkustajavirroille sopivin konetyyppi monella reitillä, sanoo toimitusjohtaja Janne Tarvainen.

Yhtiö lentää tällä hetkellä potkuriturbiinikalustolla säännöllisesti sellaisiinkin kohteisiin, joihin aiemmin on lennetty suihkukoneella. Sen myötä matka-aika esimerkiksi Rovaniemelle on pidentynyt kymmeniä minuutteja, samoin koneilla käydään Varsovassa ja Göteborgissa.

Finnairilta on lisäksi siirtynyt Norran hoidettavaksi 100-paikkaisilla Embraer 190-koneilla hoidettavia Euroopan reittejä, joihin aiemmin on lennetty 144 - 209 –paikkaisilla koneilla.

Silti myös Norra on joutunut supistamaan toimintansa puoleen koronakriisiä edeltäneistä liikennemääristä. Yhtiön toisten yt-neuvottelujen tuloksena lomautukset jatkuvat pitkälle kevääseen.

Lue seuraavaksi