1. yle.fi
  2. Uutiset

Vasenta kaistaa voi pian painella 20 km/h oikeaa nopeammin – Turunväylälle vaihtuvat kaistakohtaiset nopeusrajoitukset ensimmäistä kertaa Suomessa

Kaistakohtaiset rajoitukset on tarkoitus saada voimaan tammikuussa 2021. 

nopeusrajoitukset
Autoja monella kaistalla ruuhkassa.
Nopeusrajoitus voi Turunväylällä olla ensi vuoden alusta lähtien oikealla kaistalla vasenta matalampi esimerkiksi ruuhkaisten liittymien kohdalla. Kuvituskuva. Petteri Bülow / Yle

Turunväylän Kehä I:n ja Kehä II:n välisellä osuudella kokeillaan ensimmäisenä Suomessa kaistakohtaisia vaihtuvia nopeusrajoituksia.

Jatkossa eri kaistoille voidaan määrittää samanaikaisesti eri nopeusrajoitus. Vasemman puoleisten kaistojen nopeusrajoitus voi olla 20 kilometriä tunnissa korkeampi kuin oikeanpuoleisten, liittymien kohdilla ruuhkautuvien kaistojen. Näin pyritään lisäämään liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

Nopeusrajoituksia voidaan vaihtaa sää-, ja keliolosuhteiden tai liikenteen määrän mukaan. Rajoitus tieosuudella on tarkoitus pitää sadan kilometrin tuntinopeudessa aina silloin, kun olosuhteet sen sallivat. Liikenteen ruuhkautuessa nopeusrajoitusta alennetaan ensin 80 ja sitten 60 kilometriin tunnissa.

Uusia nopeusrajoitusmerkkejä asennetaan Turunväylän kehä III:n ja Munkkivuoren väliselle osuudelle parhaillaan. Kaistakohtaiset rajoitukset on tarkoitus saada voimaan tammikuussa 2021.

Voit keskustella aiheesta 29.9.2020 klo 23.00 asti.

Lue myös:

Suomen pisimpään maantietunneliin on sujahtanut jo 48 miljoonaa autoa – Liikennepäivystäjä: "Räikeät ylinopeudet ovat todella kova riski"

Ylinopeuksien liikennevirhemaksuissa taas ongelmia – 6000 maksua jumittui postitusjärjestelmiin ja myöhästyi jopa kuukauden

Katso, kuinka autoilijoiden mielenilmaus sujui Helsingissä – autojen torvet soivat polttoaineveron korotuksia vastaan Eduskuntatalon edessä

Lue seuraavaksi