1. yle.fi
  2. Uutiset

Vaaratilanteita liikenteessä Raide-Jokerin työmaan vuoksi – liikennevastaava: "Eihän tämä ole sellainen tip top -työmaa, jossa kaikki on suorassa linjassa"

Raitiotien rakennustöiden odotetaan jatkuvan vielä vajaat kolme ja puoli vuotta.

Raide-Jokeri
Jalankulkijoita ylittämässä Pitäjänmäentietä.
Raide-Jokerin työmaan vuoksi esimerkiksi Pitäjänmäentiellä suojateitä on siirretty eri paikkoihin.

– Ei kai tässä vielä kukaan ole alle jäänyt, mutta pitää olla silmät edessä ja takana, kuvailee pitäjänmäkeläinen Gunvor Pelander liikkumista kotikulmillaan.

Aikamoista puikkelehtimista kulkeminen Helsingin Pitäjämäentiellä onkin. Jalkakäytävillä on ahtaita pullonkauloja ja suojatiet on siirretty eri kohtiin kuin tavallisesti. Rakennuskoneet ja tarvikkeet peittävät näkyvyyttä, ja katuvaloja puuttuu. Autoilijat suhaavat tiellä läpiajokiellosta huolimatta.

  • Katso videolta, miltä suojatien ylitys näyttää Raide-Jokerin työmaan varrella Pitäjänmäessä

Raide-Jokerin eli Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen ulottuvan pikaraitiotien on määrä kulkea tästä. Rakennustöitä on tehty reilun vuoden ajan. Pitäjänmäessä rakentamisen vuoksi tehdyt poikkeusjärjestelyt ovat johtaneet vaaratilanteisiin liikenteessä.

– Pitää ihmetellä, missä se suojatie tänään on. Vähän pelottaa, kun ei tiedä, minkä liikennemerkin takaa autoja alkaa tulla. Ja putoaako kaivurin kauhasta jotain päähän, Ritva Parviainen kuvailee.

Raide-Jokerin työmaa-alue Helsingin Pitäjänmäessä.
Suojateiden paikkoja on työmaan vuoksi siirretty Pitäjänmäentiellä. Jalkakäytäviä rajaa työmaa-aidat. Sara Salmi / Yle

Vaikka työmaa nyt haittaakin elämää, valtaosa asukkaista pitää Raide-Jokeria tarpeellisena. Näin ajattelee myös Pitäjänmäen asukas Minna Salonen, joka kulkee kaupunginosassa niin jalan, pyörällä, julkisilla kuin autollakin.

– Itse Raide-Jokeri on ihan tervetullut. Työmaa on sitä vastoin aika karmiva ja erittäin turvaton jalankulkijoille ja pyöräilijöille ja toki tietysti autoilijoillekin, hän sanoo.

Myös Pitäjänmäki-seura ry ilmaisi huolensa liikenneturvallisuudesta jo heinäkuussa (siirryt toiseen palveluun) (Facebook), ja yhdistys kävi aiheesta keskusteluita Raide-Jokerin edustajien kanssa.

Ohikulkijat antavat työmiehille suoraa palautetta

Raide-Jokerin liikennejärjestelyvastaava Joonas-Petteri Kallonen ymmärtää ihmisten harmistumisen. Hän kuitenkin muistuttaa, että työmaat tuppaavat olemaan ahtaita valmiiksi tiiviiksi rakennetuissa kaupunkiympäristössä, ja toivoo, etteivät asukkaat purkaisi turhautumistaan työmiehiin.

– Valitusta ei voi välttää. Luemme kaiken saamamme palautteen, ja toteutamme hyvät neuvot, hän lupaa.

Raide-Jokerin liikennejärjestelyvastaava Joonas-Petteri Kallonen kertoo työmiesten saavan ohikulkijoilta aika ajoin suoraa palautetta järjestelyistä.
Liikennejärjestelyvastaava Joonas-Petteri Kallonen muistuttaa, että työmaat tuppaavat olemaan ahtaita valmiiksi valmiiksi tiiviiksi rakennetuissa kaupunkiympäristössä.Olli-Pekka Kursi / Yle

Liikennejärjestelyvastaava Kallonen vahvistaa, että työmaa-alueen suojateiden paikkaa on jouduttu siirtämään ja kevyen liikenteen reittejä muutetaan ajoittain jopa päivittäin.

– Rakentaminen vaatii tilaa, kun koko katu revitään seinästä seinään auki. Jotta saadaan rakennettua uutta, vanha pitää siirtää pois alta, hän kertoo.

Raide-Jokerin työmailta ilmeni useita puutteita Helsingin kaupungin kesän aikana tekemässä selvityksessä. Kallonen myöntää, etteivät järjestelyt ole täydellisiä. Hän kertoo, että selvityksessä ilmeni puutteita suojauksissa ja esteettömyydessä. Työmaatarvikkeita oli ihmisten kulkuväylillä.

– Eihän tämä ole sellainen tip top -työmaa, jossa kaikki on suorassa linjassa. Tämä on rakennustyömaa ja tämä näyttää siltä kuin sen kuuluukin näyttää, Kallonen sanoo.

Raide-Jokerin työmaa-alue Helsingin Pitäjänmäessä.
Liikennejärjestelyvastaava Kallosen mukaan Raide-Jokerin työmaalla on ilmennyt puutteita suojauksissa ja esteettömyydessä. Sara Salmi / Yle

Liikenteen poikkeusjärjestelyt ovat Kallosen mukaan aina kompromisseja.

Esimerkiksi Pitäjänmäen tapauksessa Raide-Jokerin organisaatio olisi toivonut, että Pitäjänmäentie rauhoitetaan henkilöautoilta kokonaan. Tonteille ajo on kuitenkin sallittu, kuten myös linja-autojen liikennöinti. Pysäkin paikoista on sovittu yhdessä Helsingin seudun liikenteen (HSL) kanssa. Yksityisautojen läpikulku reitillä on kielletty, mutta monet eivät kieltoa noudata.

Toimittaja Olli-Pekka Kursi haastattelee Pitäjänmäessä asuvaa Minna Salosta ja Raide-Jokerin liikennejärjestelyvastavaa Joonas-Petteri Kallosta.

Pitäjänmäkeläisten piina jatkuu vielä vuosia, mutta lopulta odotus palkitaan parempana poikittaisliikenteenä. Raide-Jokerin kyytiin pitäisi päästä kesäkuussa 2024.

Raide-Jokerin työmaa.
Tältä näytti kesäkuussa Raide-Jokerin rakentuminen taivaalta katsottuna. Video: Petteri Juuti / Yle, Kristiina Lehto / Yle, Retu Liikanen / Yle.

Juttua muokattu kello 17:30

Tarkennus: Tonteille ajo on sallittu Pitäjänmäentielle, kuten myös linja-autojen liikennöinti.

Korjaus: Pysäkin paikoista on sovittu yhdessä Helsingin seudun liikenteen (HSL) kanssa, ei Helsingin kaupungin liikenteen (HKL) kanssa.

Lue myös:

Katso taivaalta käsin, kuinka pääkaupunkiseudun pikaraitiotie rakentuu – Raide-Jokerin työmaa jyllää asukkaiden takapihoilla vielä vuosia

Selvitys: Ilman uusia varikoita Pisararata saattaisi jopa heikentää Helsingin lähiliikennettä

Lue seuraavaksi