1. yle.fi
  2. Uutiset

Sähkörekkayhtiö Nikolan hurja nousukiito ja mahalasku – osakekurssi romahti, firmaa epäillään huijaukseksi ja perustajaa syytetään seksuaalisista hyväksikäytöistä

Nikolan ja General Motorsin välisen miljardisopimuksen kohtalo on epäselvä.

autoteollisuus
Kuvassa on rekka ja Nikolan perustaja ja entinen hallituksen puheenjohtaja Trevor Milton.
Nikolan perustaja ja entinen hallituksen puheenjohtaja Trevor Milton esitteli yhtiön ajoneuvoa Nikola World 2019 -tapahtumassa.Isaac Sloan / NikolaMotor

Sähkö- ja vetykäyttöisiä rekkoja ja muita ajoneuvoja kehittävästä startup-yhtiö Nikolasta piti tulla seuraava Tesla. Näin monet sijoittajat uskoivat ainakin syyskuun alkupuolelle saakka.

Mielleyhtymä oli selvä. Molemmat sähköautoyhtiöt ovat ottaneet nimensä keksijä Nikola Teslalta, joka osallistui muun muassa sähkövirran jakeluun liittyvien laitteiden kehittämiseen.

Yhdysvaltalaisen Nikolan suunnittelemat automallit näyttävät ulospäin futuristisen tyylikkäitä. Yhtiön perustaja Trevor Milton on esiintynyt rehvakkaana visionäärinä.

Kuvassa on Nikolan perustaja ja entinen hallituksen puheenjohtaja Trevor Milton.
Nikolan perustaja ja entinen hallituksen puheenjohtaja Trevor Milton ottaa selfietä Nikola Motorsin markkinointikuvassa.Isaac Sloan / NikolaMotor

Miltonin suunnitelmana oli mullistaa kuljetusala laittamalla rekat kulkemaan sähköllä tai vedyllä. Hän suunnitteli perustavansa myös vetytankkausasemien verkoston, kertoo uutistoimisto Bloomberg (siirryt toiseen palveluun).

Arizonasta käsin toimivan yhtiön markkinointi onnistui vakuuttamaan merkittäviä toimijoita siitä, että sen sähköajoneuvot tulevat mullistamaan autoteollisuuden.

Nikola oli sopinut yhteistyöstä saksalaisen teknologiayhtiö Boschin ja amerikkalaisen autovalmistaja General Motorsin kanssa. Sähkörekkayhtiön kelkkaan oli hypännyt myös useita ammattisijoittajia.

Tulevaisuus näytti ruusuiselta. Kesäkuun 4. päivä Nikola listautui Nasdaq-pörssiin, joka käy kauppaa teknologiayhtiöiden osakkeilla. Yhtiön osake raketoi nopeasti kesäkuun alun reilusta 30 dollarista parhaimmillaan runsaaseen 90 dollariin.

Yhtiö on herättänyt paljon hypeä piensijoittajien parissa. Myös suomalaiset sijoittajat ovat laittaneet rahojaan kiinni Nikolan osakkeisiin.

Hetkellisesti 370 työntekijän Nikolan markkina-arvo kohosi korkeammaksi kuin autovalmistaja Fordilla, jolla on 188 000 työntekijää.

Nikola ei toistaiseksi edes valmista autoja myyntiin, joten sillä ei ole merkittäviä tuloja. Vuoden toisella neljänneksellä yhtiö ilmoitti tehneensä sata miljoonaa dollaria tappiota.

Nikola kertoi elokuussa, että se sai kerättyä 617 miljoonaa dollaria pörssilistautumisen avulla. Vuoden toisen neljänneksen lopussa Nikolalla oli velkaa 4,1 miljardia dollaria.

Syyttävä raportti ajoi rekkayhtiön seinään

Syyskuun 10. päivänä räjähti pommi, kun osakkeiden shorttaajana tunnettu Hindenburg Research -yhtiö julkaisi raportin (siirryt toiseen palveluun), jossa se väitti Nikolan olevan monimutkainen huijaus.

Hindenburg Researchin mukaan Nikola oli rakennettu yhtiön perustajan ja hallituksen puheenjohtajan, 38-vuotiaan Trevor Miltonin lukuisten valheiden varaan.

Hindenburgin esittämät väitteet olivat hätkähdyttäviä.

Yhtiön mukaan Nikola oli muun muassa julkaissut tammikuussa 2018 videon, joka antoi ymmärtää, että mäen päälle hinattu ja sieltä alamäkeen rullaava Nikola One -vetysähkörekka ajaisi maantiellä oman moottorinsa voimin.

Hindenburg Research myös väitti, että Nikola oli merkinnyt maakaasumoottorilla varustetun Nikola One -rekan kylkeen tekstin "hydrogen electric" eli vetysähkö.

Lisäksi Hindenburg väitti, että Milton oli nimittänyt veljensä avainrooliin Nikolan vetyinfrastuktuurista vastaavaksi johtajaksi, vaikka veli näytti aiemmin työskennelleen betoni- ja remonttimiehenä Havaijilla.

Sähkörekkayhtiö kiistää huijausväitteet

Nikola julkaisi pian tiedotteen (siirryt toiseen palveluun), jossa se sanoi Hindenburgin raportin olevan täynnä harhaanjohtavia tietoja ja härskejä Miltoniin kohdistuvia syytöksiä.

Nikola syytti Hindenburgia markkinoiden manipuloinnista ja sanoi palkanneensa asianajajan arvioimaan mahdollisia oikeustoimia.

Lisäksi Nikola sanoi, että yhtiön julkaisemalla videolla ei väitetty Nikola One -rekan liikkuvan oman moottorinsa avulla. Yhtiö sanoi, että sillä on toimivia rekkoja.

Kuvassa on Nikolan rekan ohjaamo.
Nikolan julkaisemassa promokuvassa näkyy Nikola Two -rekan ohjaamo.NikolaMotor

Tietenkin Hindenburgilla oli oma lehmä ojassa. Shorttaamalla Nikolan osaketta ennen raporttinsa julkaisua Hindenburg pystyi hyötymään kohun aiheuttamasta kurssilaskusta.

Shorttaava eli lyhyeksi myyvä sijoittaja uskoo, että kohdeyhtiön osakekurssi tulee laskemaan. Myyjä lainaa osakkeet myyntihetkellä välittäjältä tai toiselta sijoittajalta ja ostaa ne myöhemmin takaisin halvemmalla.

The Wall Street Journal -lehden mukaan Yhdysvaltain oikeusministeriö ja Yhdysvaltain arvopaperi- ja pörssikomissio tutkivat, onko Nikola johtanut harhaan sijoittajia.

Sunnuntaina 20. syyskuuta Trevor Milton erosi Nikolan hallituksen puheenjohtajan tehtävästä. Hän ilmoitti aikovansa puolustautua häneen kohdistuvia syytöksiä vastaan.

Milton sanoi yhtiön työtekijöille lähettämässään viestissä, että huomion tulisi kohdistua yhtiöön ja sen "maailmaa muuttavaan tehtävään", ei häneen itseensä.

Naiset syyttävät perustajaa seksuaalisesta hyväksikäytöstä

Trevor Miltonin kujanjuoksu ei kuitenkaan päättynyt hallituksesta eroamiseen. Eilen maanantaina uutisoitiin, että kaksi naista syyttää Miltonia seksuaalisesta ahdistelusta.

Talousuutiskanava CNBC:n mukaan (siirryt toiseen palveluun) Utahin osavaltion poliisille tekemissään ilmoituksissa naiset sanovat, että Milton hyväksikäytti heitä yli 15 vuotta sitten. Naiset olivat tuolloin 15-vuotiaita.

Toinen naisista on Miltonin serkku. Hänen mukaansa 17-vuotias Milton kouri hänen paljaita rintojaan sukulaisen hautajaisissa vuonna 1999.

CNBC:n mukaan toinen Miltonia hyväksikäytöstä syyttävistä naisista on hänen entinen avustajansa, jonka Milton oli palkannut aiempaan turvallisuusalan yritykseensä. Naisen mukaan teko tapahtui vuonna 2004, kun Milton oli 22-vuotias.

Miljardööri Milton ilmoitti tiedottajansa välityksellä CNBC:lle, että hän kiistää jyrkästi naisten esittämät syytökset.

General Motorsin diilin kohtalo epäselvä

Maanantaina pörssin sulkeutuessa Nikolan osake maksoi runsaat 19 dollaria. Uutistoimisto Bloombergin mukaan yhtiön markkina-arvo on laskenut noin 7 miljardiin dollariin, kun huipulla se oli noin 30 miljardia dollaria.

Nikolan ja General Motorsin välisen yhteistyösopimuksen mukaan detroitilainen GM saisi 11 prosentin omistusosuuden Nikolasta sekä rakentaisi Nikolan Badger-mallisia vetypolttokennolla ja sähköllä toimivia lava-autoja.

Sopimuksen myötä GM:n piti saada kahden miljardin dollarin arvosta Nikolan osakkeita. 10-vuotisen sopimuksen pitäisi tuoda GM:lle uusia tulovirtoja ja nostaa se asemaan, jossa se voisi toimittaa teknologiaansa muille yhtiöille.

Kun Milton oli eronnut Nikolan hallituksesta, General Motors ja Bosch ilmoittivat, että ne aikovat pitää kiinni Nikolan kanssa tehdystä sopimuksesta.

Nyt Nikolan osakkeen ja GM:n alunperin kahden miljardin dollarin osuuden arvo ovat alle puolet siitä, mitä ne olivat 8. syyskuuta, kun yhteistyösopimus julkistettiin. Trevor Miltonin henkilökohtaisen omistusosuuden arvo on pudonnut noin 1,7 miljardiin dollariin lähes viidestä miljardista dollarista, kertoo Bloomberg.

Eilen maanantaina General Motorsin tiedottaja kertoi CNBC:lle, että sopimusta ei ole vielä lyöty lukkoon. Tiedottaja kertoi, että he jatkavat neuvotteluja Nikolan kanssa ja tiedottavat asiasta lisää myöhemmin.

CNBC:n mukaan yhtiöiden välisen sopimuksen olisi määrä astua voimaan keskiviikkona 30. syyskuuta.

Lähteet: AFP, AP, Reuters

Lue seuraavaksi