1. yle.fi
  2. Uutiset

Valko-Venäjä sulki itsenäisen uutissivuston loppuvuodeksi

Aiemmin maan viestintäministeriö on pyrkinyt sulkemaan koko sivuston.

Valko-Venäjä
Valko-Venäjän pääkaupungissa Minskissä pidätettiin kymmeniä opposition naistenmarssille osallistuneita 26. syyskuuta 2020.
Tut.by-sivusto on uutsoinut laajasti presidentti Aljaksandr Lukashenkaa vastustavista mielenosoituksista.STR / Epa

Valko-Venäjällä viranomaiset ovat sulkeneet itsenäisen Tut.by-uutissivuston uutistoiminnan kolmeksi kuukaudeksi. Sivusto on raportoinut laajasti Valko-Venäjän presidentinvaalien voittajaksi julistautunutta Aljaksandr Lukashenkaa vastustavista mielenosoituksista.

Valko-Venäjän viranomaisten mukaan sivuston uutistoiminta keskeytetään lokakuun alusta vuoden loppuun. Aiemmin maan viestintäministeriö on pyrkinyt sulkemaan koko sivuston.

Lukashenkaa ja nykyhallintoa vastustavat mielenosoitukset alkoivat sen jälkeen, kun Lukashenka julistautui vilpillisten vaalien voittajaksi. Esimerkiksi EU ei ole tunnustanut Lukashenkaa Valko-Venäjän presidentiksi.

Johtavia oppositiovaikuttajia ja toimittajia on vaalien jälkeen vangittu ja pakotettu lähtemään maasta.

Vuonna 2000 perustettu Tut.by on Valko-Venäjällä merkittävä itsenäinen uutisorganisaatio. Valtiolliset toimijat ovat jatkuvasti painostaneet sivustoa, koska se on julkaissut esimerkiksi videoita poliisin voimankäytöstä mielenosoittajia vastaan. Sivusto vahvisti menettäneensä mediastatuksensa lokakuun alusta alkaen ja siten myös oikeutensa levittää tietoa "konflikti- tai riskialueilta, suurista mielenosoituksista tai yhteiskunnallisesti merkittävistä tapahtumista".

Monet opposition lähellä toimivat mediajulkaisut toimivat Valko-Venäjällä laittomasti. Lisäksi useat länsimaalaiset kirjeenvaihtajat ovat menettäneet lupansa työskennellä Valko-Venäjällä mielenosoitusten alkamisen jälkeen.

Lue seuraavaksi