1. yle.fi
  2. Uutiset

Perämeren suurimman sataman jättiurakka valmistui etuajassa – Kokkolan väylän syventäminen on yksi Väyläviraston isoimmista hankkeista

Sataman 14 metriin ruopattu väylä otetaan käyttöön keskiviikkona.

Kotimaan uutiset
Ruoppaaja Kokkolan sataman edustalla.
Väylällä tehtiin töitä muun muassa kuokkakauharuoppaajilla.Kalle Niskala / Yle

Kokkolan sataman suururakka, väylän syventäminen on valmistunut kolme kuukautta etuajassa.

14 metriin syvennetty väylä otetaan käyttöön virallisesti keskiviikkona. Kokkolan Sataman toimitusjohtajan Torbjörn Wittingin mukaan lisämetrin tarve on suuri, asiakkaat ovat jo tiedustelleet urakan valmistumisajankohtaa.

Jatkossa suuret, yli 70 000 tonnin vetoiset laivat voivat tulla satamaan täydessä lastissa.

– Syventämisellä on iso merkitys satamalle ja laajalle alueelle. Se parantaa kotimaan kaivannaisteollisuuden ja kauttakulkuliikenteen kuljetusten tehokkuutta. Myös liikenteen ympäristövaikutukset pienenevät, kun kapasiteetti kasvaa, sanoo Väyläviraston tiedotteessa pääjohtaja Kari Wihlman.

Kolmivuotinen urakka maksoi reilut 63 miljoonaa, Kokkolan satama osuus oli 28 miljoonaa.

Hankkeen aikana väylältä poistettiin noin 2,4 miljoonaa kuutiota maamassoja.

– Urakka oli haastavuutensa ja kokonsa puolesta yksi Väyläviraston merkittävimmistä vesiväylähankkeista, kertoo viraston tiedotteessa projektipäällikkö Seppo Paukkeri.

Satamaväylältä löydettiin myös ruoppaustöiden aikana vanhoja sotilasräjähteitä, jotka aiheuttivat keskeytyksiä ja tarkkaa varautumista.

Lisäksi ruoppausten vaikutusta luontoon on tarkkailtu koko projektin ajan ja se jatkuu vielä valmistumisen jälkeen.

Työt samensivat vettä laajalta alueelta, mutta ympäristöviranomaisen kanssa sovitut raja-arvot eivät ole ylittyneet.

Kalastolle aiheutuneita haittoja on korvattu kalatalousmaksuilla. Myös ammattikalastajat ovat saaneet haittakorvauksia.

Edellinen syvennys Kokkolan väylällä tehtiin 90-luvun lopulla.

Kokkolan sataman eli Suomen kolmanneksi suurimman yleissataman kautta kulkee vuodessa noin 7–10 miljoonaa tonnia lastia.

Kokkola on myös Suomen suurin bulk-satama sekä raideliikenne- ja transitosatama.

Lue myös:

Räjähdelöydökset keskeyttäneet satamaväylän ruoppaukset lähes 10 kertaa Kokkolassa: "Keskeytyksiin varaudutaan töiden loppuun asti"

Ruoppaukset ovat samentaneet vettä laajasti Kokkolan satamaväylällä – sovituissa raja-arvoissa on silti pysytty

Mittava ruoppaus tuo Perämeren suurimmalle satamalle lisää kilpailuetua – Kokkolan syväväylästä 14-metrinen

Armeija alkaa raivata räjähteitä Kokkolan syväväylällä

Kokkolan satamaväylä pääsi sittenkin valtion budjettiin – työt alkavat ensi vuonna

Lue seuraavaksi