1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. puhelinpalvelut

Korona ruuhkautti terveyskeskuksen puhelinpalvelut Seinäjoella – ylilääkäri: "Kaikille soitetaan takaisin"

Takaisinsoittojärjestelmä ei kaupunkilaisten mukaan ole aina toiminut. Terveyskeskus vakuuttaa, että kaikille soitetaan.

Seinäjoen terveyskeskuksen vastaanotoille ja myös kiirevastaanotolle on varattava aika puhelimitse etukäteen. Kuva: Elina Niemistö / Yle

Seinäjoella terveyskeskuksesta ajanvarausta yrittäneet ovat kertoneet Yle Pohjanmaalle, että takaisinsoittojärjestelmä ei aina toimi eli terveyskeskuksesta ei aina soiteta takaisin.

Vastaanotolla on ollut käytössä takaisinsoittojärjestelmä jo useamman vuoden. Soittajan puhelinnumero tallentuu järjestelmään ja hoitaja soittaa takaisin saman päivän aikana.

Johtava ylilääkäri Tiina Perä vakuuttaa, että kaikille soitetaan ja takaisin yritetään soittaa kolme kertaa.

Hän myös kertoo, että terveyskeskuksen puhelimet ovat ruuhkautuneet korona-aikana. Puheluita tulee kiireisimpinä päivinä maanantaisin noin 500 päivässä. Puheluihin on vastaamassa toistakymmentä ihmistä ja aamun ensimmäisen tunnin aikana kahdeksan ja yhdeksän välillä jopa 30-40 ihmistä.

Puhelinpalvelu ruuhkautui jo viime talvena, mutta korona on lisännyt puheluiden määrää entisestään. Perä kuitenkin vakuuttaa, että ruuhkista huolimatta kaikille ehditään soittamaan takaisin.

– Muutaman kerran on ollut niin kova ruuhka, että takaisinsoitto on siirtynyt seuraavaan aamuun. Jos jollain on ollut ongelmia, niin meihin pitää ottaa yhteyttä, jotta voidaan selvittää, mistä on kyse, toivoo Perä.

Perä arvelee, että soittajan numerossa voi olla jotain rajoituksia, jos ei se tallennu. Järjestelmä voi olla myös vaikea ikäihmisille. Joka tapauksessa terveyskeskukseen voi ottaa yhteyttä ongelmatapauksissa myös sähköpostitse.