1. yle.fi
  2. Uutiset

Ministeriö haluaa uuden rautatien Helsingistä Kouvolaan – itäinen rantarata jäämässä haaveeksi

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan itäisen rantaradan hankeyhtiön rahoitus ei ollut riittävä. Kotka-Luumäki-reitin takana olevat kunnat ovat eri mieltä.

raideliikenne
Pendolino ratapihalla
Uusi Helsingistä itään suuntautuva raideyhteys kulkee näillä näkymin Kouvolan kautta.Pyry Sarkiola / Yle

Uuden Helsingistä itään suuntautuvan junaradan hankeyhtiön valmistelutyöt ovat alkaneet.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti keskiviikkona, että uusi itäiseen Suomeen kulkeva raideyhteys kulkisi näillä tiedoin Helsingistä Porvoon ja Kouvolan kautta itään, muun muassa Lappeenrantaan ja Joensuuhun.

Lue lisää: Porvoo-Kouvola-reitti veti pitemmän korren itäsuunnan ratavalmistelussa

Ministeriön mukaan ratkaisuun vaikutti se, että Porvoo on asettanut Kouvolan kautta kulkevan ratayhteyden ensisijaiseksi vaihtoehdokseen.

ratalinjaus porvoo kouvola
Jyrki Lyytikkä / Yle

Porvoo on päättänyt, että se voisi osallistua toisen vaihtoehdon eli Kotkan ja Luumäen kautta itään kulkevan itäisen rantaradan rahoittamiseen siinä tapauksessa, että valtio päättäisi linjauksen kulkevan rantaradan mukaisesti. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Porvoon vahvempi kanta Kouvolan-linjauksen puolesta vaikutti päätökseen.

– Tälle hankeyhtiökonseptille itsessään on keskeistä se, että valtio ei lähtökohtaisesti sanele ehtoja, vaan yhteistyössä kuntien kanssa mennään eteenpäin. Kuntien ensisijaisten prioriteettien mukaisesti rahoitus täyttyisi nimenomaan Kouvolan linjauksen osalta, LVM:n yksikön johtaja Miikka Rainiala sanoo.

Puuttuvat miljoonat

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kuntien rahoitusosuus ei täyttyisi Porvoo–Kotka–Luumäki-vaihtoehdon hankeyhtiön osalta. Summasta puuttuu LVM:n mukaan yli 16 miljoonaa euroa.

Itäistä rantarataa puolustavat kunnat kuitenkin tiedottivat torstaina, että rahoitus on kasassa ja että LVM:n tiedote pohjautuu virheelliseen käsitykseen.

Kotka, Hamina, Loviisa ja Pyhtää ovat päättäneet rahoittaa hankeyhtiötä alustavasti yhteensä 37,7 miljoonalla eurolla. Lisäksi Porvoo on valmis osallistumaan hankeyhtiöön 10 miljoonalla eurolla, vaikka onkin priorisoinut Porvoo–Kouvola-linjauksen ensimmäiseksi vaihtoehdoksi.

Myös Haminan-Kotkan satamayhtiö ja kolme satamassa toimivaa yritystä ovat ilmoittaneet kiinnostuksensa hankeyhtiön rahoittamiseen.

– Ennen tiedotteen julkaisemista kysyimme Porvoolta, mikä heidän prioriteettinsa tälle linjaukselle olisi, ja vastauksena oli Kouvolan kautta kulkeva linjaus. Porvoon vastaus huomioon ottaen Porvoon osuus on hankala laskea ensisijassa ainakaan rantaradan puolelle. Näin ollen se jäisi vajaaksi noin 16 miljoonaa, Miikka Rainiala sanoo.

Kotka maksaisi vaikka omasta pussista

Kotka, Loviisa, Hamina, Pyhtää ja Haminan-Kotkan satamayhtiö tiedottivat torstaina yhteisesti, että itäisen rantaradan kaupungit ja kunnat ovat valmiita pikaiseen päätöksentekoon jo aiemmin ilmoitetun rahoituspohjan vahvistamiseksi ja edellyttävänsä jatkoneuvotteluiden käynnistämistä rantaratalinjauksen osalta.

Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö sanoo, että kaupungilla on täysi valmius tehdä uusiakin päätöksiä.

– Kotkan kaupunki voi ottaa sen muka-puuttuvan 16,3 miljoonaa vaikka omalle kontolleen, Sirviö sanoo.

ratalinjaus porvoo Loviisa kotka luumäki
Väyläviraston selvityksen mukaan Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta Luumäelle kulkeva ratalinjaus tulisi maksamaan lähes kolme miljardia euroa.Jyrki Lyytikkä / Yle

Liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Miikka Rainiala ei ota kantaa siihen, ovatko itäisen rantaradan tukijat liikkeellä liian myöhään.

– En ota kantaa siihen, mikä on myöhäistä. Eletään aina niiden tietojen mukaan, mitä meillä on käsillä ja arvioidaan tilanne sen mukaan.

Neuvottelut alkavat

Seuraavaksi ministeriö jatkaa neuvotteluista Porvoo–Kouvola-linjausta tukevien kuntien kanssa tarkemmista yksityiskohdista, kuten osakassopimuksesta. Siinä sovitaan yksityiskohtaisesti esimerkiksi hankeyhtiön toiminnasta ja osapuolten rahoitussitoumuksista.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta käsittelee valtion osallistumista ja rahoitusosuutta uuteen hankeyhtiöön tämän syksyn aikana. Valtion rahoitusosuudesta päättää lopulta eduskunta.

Liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Miikka Rainiala ei osaa vielä arvioida, milloin kunnat maksaisivat ensimmäisen rahoitusosuutensa hankeyhtiöön.

Itäradan kannattajat iloitsevat ratkaisusta

Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka iloitsee liikenne- ja viestintäministeriön linjauksesta. Hän huomauttaa, että itäradan toteutuminen on kuitenkin pitkä prosessi, joka vaatii vielä paljon työtä.

– Nyt otettiin todella tärkeä edistysaskel oikeaan suuntaan. Itäisen Suomen kunnat, maakuntaliitot ja muut toimijat ovat yhdessä puurtaneet töitä tämän hankkeen edunvalvonnan eteen. Todella hienoa nähdä nyt, että työ alkaa kantaa hedelmää, Marita Toikka sanoo kaupungin tiedotteessa.

Myös Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva on mielissään ratkaisusta. Hän pitää Kouvolan kautta kulkevaa ratavaihtoehtoa Kotkan ja Luumäen kautta kulkevaa linjausta parempana, koska se nopeuttaa yhteyksiä Helsingin suuntaan ja oli kahdesta linjausvaihtoehdosta halvempi.

– Tämä tuntuu oikein hyvältä. Tämä oli meidän tavoitekin, Jarva sanoo.

Lue lisää: Noin 20 kuntaa valmiita rahoittamaan jommankumman itäisen ratayhteyden suunnittelua – nyt odotetaan kutsua ministeriön neuvottelupöytään

Kouvola on valmis rahoittamaan itärataa – kaupungin osuus uuden ratalinjauksen hankeyhtiöstä olisi 4,8 miljoonaa euroa

Kotka on valmis käyttämään itäisen rantaradan suunnitteluun yli 21 miljoonaa euroa – tarkemmin voidaan neuvotella, kun ratalinjauksesta on päätetty

Tekstiin korjattu Miikka Rainialan nimi 1.10. kello 18.24

Lue seuraavaksi