1. yle.fi
  2. Uutiset

Cargotecin Ilkka Herlin uudesta suuryhtiöstä: "Tulemme olemaan ykkösiä hiilineutraaliudessa"

Cargotecin ja Konecranesin yhdistymisessä luonnon monimuotoisuuden suojelu ja päästöjen vähentäminen ovat sekä keino että päämäärä, sanoo Herlin.

talous
Cargotecin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin
Cargotecin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin painottaa luontoarvoja sekä keinona että päämääränä uudessa suuryrityksessä. Nyt on aika tehdä kauppoja vihreillä arvoilla, hän sanoo. Katriina Laine / Yle

Cargotecin hallituksen puheenjohtaja ja suuromistaja Ilkka Herlin painottaa luonnonsuojeluarvojen merkitystä suuressa yritysfuusiossa, josta kerrottiin tänään torstaina. Herlin kuuluu myös uuden yrityksen merkittäviin omistajiin sijoitusyhtiöiden kautta.

Finlandia-talolla järjestetyssä tiedotustilaisuudessa hän sanoi Ylelle olevansa erityisen tyytyväinen luonnonsuojeluun liittyvistä näkökohdista, jotka alkavat olla yrityksissä jo korkeassa kurssissa. Se on myös keino erottautua kilpailijoista kovassa maailmanlaajuisessa kilpailussa.

– Tuntuu hyvältä, ja erityisen tyytyväinen olen siihen, että vihdoinkin hiilidioksidin vähentäminen ja biodiversiteetin suojelu tulee yritystenkin arkipäivään. Siitä olen erityisen iloinen, ja siitä syystä tuntuu kyllä hyvältä.

Miten ne tulevat näkyviin uudessa yhtiössä?

– Se on yrityksen keino ja päämäärä samanaikaisesti, millä erotumme paremmaksi yhtiöksi kuin kovat kilpailijamme, Herlin sanoo.

Herlinin mukaan uusi yhtiö pystyy tarjoamaan asiakkaalle luonnon kestävyyden näkökulmasta parempia ratkaisuja ja samalla toimia niin omaksi kuin koko maailman hyväksi kohti päästötöntä maailmaa.

Miksi yhdistyminen tehtiin?

– Oli sellainen tilanne, että pääomistajat alkoivat olla samoilla linjoilla. Erityisesti halua kiittää Hartwall Capitalia, joiden kanssa olemme keskustelleet ja päässeet hyvään yhteisymmärrykseen jatkotoimenpiteistä, Herlin sanoo.

Huolimatta kovasta kilpailusta Herlinillä on vankka usko uuden yrityksen menestymiseen.

– Kilpailu on globaalia, ja siinä kohtaamme niin paikallista kuin globaalia vastusta eri puolilla, mutta koska olemme ykkönen tai kakkonen joka alueella, niin suhtaudun mahdollisuuksiimme hyvin optimistisesti ja positiivisesti, hän sanoo.

Voiko vihreillä arvoilla voittaa kauppoja?

– Nyt on se aika. Silloin kun aloitimme, ei oltu vielä niin pitkällä. Asiakkaat tai yhteisöt eivät olleet asian takana. Yksittäiset yritykset eivät yksi pysty kääntämään kurssia, mutta nyt alkaa olla sellainen henki, että tämä ymmärretään. Lisäksi regulaatio vie siihen suuntaan, että asiakkaat joutuvat ottamaan tämän vakavissaan.

Hyvällä tuotekehityksellä ja päämäärätietoisuudella päästään kohti hiilineutraaliutta tulevaisuudessa. Yritykset myös lisäävät tuotekehitystä tällä alueella, Herlin lisää.

– Me tullaan olemaan siinä ykkösiä, Herlin vakuuttaa.

Cargotec ja Konecranes muistuttavat toisiaan yhtiöinä, ja satamatoiminnoissa niillä on lähes samanlaisia tuotemerkkejä satamissa ja nostolaitteissa.

Mitä karsitaan, kun yhtiöillä on paljon samantyyppistä toimintaa, vaikkakin eri tuotemerkkejä?

– Ei voida puhua karsimisesta yhtään mitään. Toivottavasti meidän ei tarvitse karsia, vaan lisätä esimerkiksi tuotekehitystä Suomessa. Asiasta puhuminen on ylipäätänsä liian aikaista, Herlin sanoo.

On jo herätelty epäilyjä, hyväksyvätkö kilpailuviranomaiset noin 30 000 työntekijän ja noin 7 miljardin liikevaihdon yhtiön. Järjestely tarvitsee päämarkkina-alueillaan vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston yrityskauppavalvonnan johtaja ja yksikön päällikkö Sanna Syrjälä sanoo Helsingin Sanomille (siirryt toiseen palveluun), että myös Euroopan komissio tulee tutkimaan Cargotecin ja Konecranesin yrityskaupan.

– Komissio tutkii kaikki suurimmat eurooppalaiset yrityskaupat. Tällä kaupalla on kuitenkin vaikutuksia ympäri maailmaa eli yrityskauppa ei koske vain Suomen kotimarkkinaa, Syrjälä sanoo.

Monikansallisissa yritysjärjestelyissä ilmoitusvelvollisuuksia voi olla kymmenissä eri maissa, Syrjälä lisää.

– Euroopan komission hyväksyntä ei välttämättä edes riitä, vaan hyväksyntä saatetaan tarvita myös esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Aasiassa, mikäli ilmoitusvelvollisuus täyttyy.

Yhdistyminen ei ole Cargotecin hallituksen puheenjohtajan Ilkka Herlinin mielestä vaarassa.

– Olemme suhtautuneet tähän kaikella vakavuudella ja tehneet kotiläksyt kunnolla, hän summaa.

Uuden yhtiön nimi on vielä pohdinnassa, ja sitä mietitään yhdistymisvaiheen aikana, kertoo uuden yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi kaavailtu Christoph Vitzthum.

Lue myös:

Konecranes ja Cargotec yhdistyvät – osakekurssit ampaisivat nousuun, Herlinien suvusta iso omistaja, jos yhdistyminen toteutuu

Lue seuraavaksi