1. yle.fi
  2. Uutiset

Tampere-Pirkkala on yhä lentomääriltään Suomen toiseksi vilkkain lentoasema – koronan keskeyttämät reittilennot halutaan nopeasti takaisin

Lentokoulut ja sotilasilmailu pitävät kentän käynnissä, vaikka kaupallinen matkustajaliikenne on pysähdyksissä.

lentoliikenne
Ulkokuva Tampere-Pirkkalan lentoaseman ykkösterminaalista
Finavia on uudistanut Tampere-Pirkkalan lentoasemaa 20 miljoonalla eurolla viime vuosina. Miikka Varila / Yle

Tampere-Pirkkalan ykkösterminaalissa on kaikki valot päällä. Kahvilasta kuuluu puheensorina. Naapurissa sijaitsevan Tredun yksikön lentokoneasentajaopiskelijat ovat tulleet ruokailemaan. Ulkona kiitotiellä ei näy liikettä.

Visit Tampereen lentoliikenteen erityisasiantuntija Marja Aalto houkuttelee työkseen lentoyhtiöitä Tampere-Pirkkalaan. Aalto myöntää, että hiljainen lentokenttä kirpaisee.

– Totta kai se kirpaisee ja tosi paljon, koska on tehty todella paljon työtä kaupallisen lentoliikenteen säilyttämisen ja kasvattamisen eteen. Kyllä tämä koronatilanne tuntuu sydänalassa vahvasti, sanoo Marja Aalto.

Tampere-Pirkkalan lentoliikenteen kanssa työskentelevä kolmikko: Marja Aalto, Mari Nurminen ja Harri Ojala
Tämä kolmikko haluaa saada reittiliikenteen uudelleen käyntiin. Visit Tampereen lentoliikenteen erityisasiantuntija Marja Aalto (vas.) neuvottelee työkseen lentoyhtiöiden kanssa. Mari Nurminen on Finavian aluejohtaja ja lentoaseman päällikkö. Johtaja Harri Ojala työskentelee investointien ja kansainvälisten asioiden parissa Business Tampereessa.Miikka Varila / Yle

Ennen maaliskuuta Tampere-Pirkkalan lentoaseman kautta oli päivittäin kymmenkunta reittilentoa. Korona lopetti kaupallisen matkustajaliikenteen kuin seinään maaliskuun lopussa.

Aluejohtaja ja lentoaseman päällikkö Mari Nurminen Finaviasta uskoo, että matkustajaliikenne palautuu.

– Tietysti menee aikaa, ja volyymi on kysymysmerkki. Mutta kyllä se palautuu. Sillä aikaa meillä jatkuvat muut asiakkuudet eli lentokoulut ja sotilasilmailu.

Vaikka korona keskeytti kaupallisen matkustajaliikenteen, Tampere-Pirkkala on silti lentomääriltään Suomen toiseksi vilkkain lentoasema. Myös lentorahti, charterit ja yksityiskoneet tuovat liikennettä kentälle.

Finavian tilaston (siirryt toiseen palveluun) mukaan Tampere-Pirkkalassa oli elokuussa yhteensä 2 669 laskeutumista ja lentoonlähtöä. Se on noin puolet Helsinki-Vantaan määrästä. Matkustajamäärissä Tampere-Pirkkala jää kauas kärjestä. Kun verrataan lentoasemien matkustajamääriä vuoden alusta lähtien, Tampere-Pirkkala on sijalla kymmenen.

Kattovalaisin ykkösterminaalin kahvilan yläpuolella
Lentoasemalla on valot päällä ja kahvila avoinna.Miikka Varila / Yle

Yritykset tarvitsevat lentoyhteyksiä

Tampere-Pirkkala ei todellakaan vastaa mielikuvaa nuhjuisesta maakuntakentästä. Finavia on uudistanut Tampere-Pirkkalan lentoasemaa 20 miljoonalla eurolla viime vuosina. Remonttien jälkeen kentälle voisi nykyään laskeutua jopa Aasian lennoilla käytettävä matkustajakone.

Tyhjät check in -pisteet aution lentoaseman aulassa
Isoille yrityksille lentokentän läheisyys on tärkeää.Miikka Varila / Yle

Lentoyhtiöiden ratkaisut avata reittejä riippuvat luonnollisesti koronatilanteesta ja matkustusrajoituksista. Tampere-Pirkkalan lentoaseman päällikkö Mari Nurminen on toiveikas.

– Toivomme, että lentoyhtiöt alkaisivat palauttaa reittejään pikaisesti, kun matkustusrajoitukset helpottavat. Suomessa lentoliikenne on palautunut hitaammin kuin muualla Euroopassa.

Myös elinkeinoelämä kaipaa nopeita yhteyksiä maailmalle. Johtaja Harri Ojala työskentelee investointien ja kansainvälisten asioiden parissa Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiössä, Business Tampereessa. Ojalan mukaan lentokenttä voi olla ratkaiseva asia esimerkiksi investointia harkitsevalle yrityksille.

Harri Ojala uskoo, että kasvokkain tapaamiselle on tarvetta myös koronan jälkeen, vaikka etäyhteydet on otettu yrityksissä laajasti käyttöön.

– Se ei poista tarvetta matkustamiselle vaan luo sille enemmän merkitystä. Asiakassuhteissa tullaan yhä enemmän arvostamaan sitä, että tehdään matkustamispäätös, arvioi Ojala.

"Positiivisesti on ajateltava"

Ennen koronapandemiaa Tampere-Pirkkalasta lensivät Finnair, SAS ja AirBaltic. Halpalentoyhtiö Ryanair jätti kentän talvikaudeksi 2019–2020, mutta sen piti aloittaa keväällä uudestaan Tampere-Pirkkalassa. Matkustusrajoitusten vuoksi aloitus on lykkääntynyt.

"Closed" -kyltti lentoaseman check in -luukulla
Koronapandemia lopetti matkustajaliikenteen kuin seinään maaliskuun lopussa.Miikka Varila / Yle

Taustalla jatkuu työ, jotta reittiliikenne saataisiin takaisin. Visit Tampereen Marja Aallon mukaan ensin pyritään samalle tasolle kuin ennen koronaa. Sitten tavoitellaan vielä isompaa liikennemäärää.

– Ensi vuonna saamme toivon mukaan Ryanair-avauksia ja jotakin uutta luotua.

– Positiivisesti on ajateltava. Eihän tämä tilanne ikuisesti kestä. Meidän täytyy löytää askelmerkki uuteen tulevaisuuteen, sanoo Marja Aalto.

Paljon on pohdittu, kuinka matkustaminen muuttuu ja väheneekö lentäminen. Marja Aalto arvioi, että ihmisillä on patoutunut tarve matkustaa. Alkuun matkat voivat suuntautua lähiseuduille eivätkä kaukomaille.

Juttuun lisätty 7.10 2020 kello 17.02 Finavian tilastotietoja lento- ja matkustajamääristä. Otsikkoon lisätty tarkennus "lentomääriltään".

Lue myös:

Lähes puolet Suomen lentoasemista on kiinni ja loputkin huokuvat alan ahdinkoa – katso kuvat kentiltä

Lue seuraavaksi