1. yle.fi
  2. Uutiset

Kotka haluaa jatkaa itäisen rantaradan suunnittelua – hankeyhtiöstä puuttuvat 16 miljoonaa aiotaan kaivaa kaupungin pussista

Asiaa käsitellään ensi viikolla kaupunginhallituksen ja -valtuuston ylimääräisissä kokouksissa.

raideliikenne
Rautatien kiskot
Kotka päättää mahdollisesta lisärahoituksesta ensi viikolla.Pyry Sarkiola / Yle

Kotkan kaupunki kaavailee yli 16 miljoonan euron lisärahoitusta itäisen rantaradan hankeyhtiöön.

Kotkan päättäjille esitetään, että kaupunki ilmaisisi kiinnostuksestaan rahoittaa hankeyhtiötä 16,3 miljoonan euron lisärahoituksella jo aiemmin päätetyn 21,4 miljoonan euron lisäksi. Lisärahoituksen edellytyksenä on se, että ratalinjausta suunnitellaan Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään ja että rata palvelee sekä elinkeinoelämää että henkilöliikennettä.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti keskiviikkona, että uuden itäisen raideyhteyden hankeyhtiöneuvotteluja jatketaan Porvoo-Kouvola-linjauksen pohjalta.

Ministeriön mukaan kuntien rahoitusosuus näyttää Porvoo-Kouvola-vaihtoehdon osalta täyttyvän, kun taas itäisen rantaradan eli Porvoo-Kotka-Luumäki-vaihtoehdon osalta rahoituksesta puuttuu runsaat 16 miljoonaa euroa. Reitin takana olevat kunnat ovat rahoituksen puuttumisesta eri mieltä.

Kotkan kaupunginhallitus päättää mahdollisesta lisärahoituksesta kokouksessaan ensi maanantaina, ja asia etenee kaupunginvaltuuston päätettäväksi keskiviikkona 7. lokakuuta. Lisärahoituksen myötä Kotkan satsaus hankeyhtiöön voisi nousta yhteensä 37,7 miljoonaan euroon.

Porvoo-Kotka-Luumäki-linjauksen kuntien rahoitusosuus olisi yhteensä noin 54 miljoonaa euroa. Porvoo-Kouvola-linjauksessa kuntien osuus olisi runsaat 34 miljoonaa.

Lue myös:

Ministeriö haluaa uuden rautatien Helsingistä Kouvolaan – itäinen rantarata jäämässä haaveeksi

Porvoo-Kouvola-reitti veti pitemmän korren itäsuunnan ratavalmistelussa

Lue seuraavaksi