1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Iittala (yritys)

Iittala vahvistaa asemiaan Japanin markkinoilla

Iittala avaa Tokiossa myymälän, jossa esitellään pohjoismaista elämäntapaa.

Iittala (yritys)
Iittalan myymälä Japanissa.
Tokion tiloissa tuoksuu puu.Fiskars Group

Fiskars Groupiin kuuluva Iittala vahvistaa asemiaan Japanin markkinoilla. Iittala avaa Tokiossa maailmankuulun arkkitehdin Kengo Kuman suunnitteleman myymälän, missä esitellään IIttalan brändin alkuperää ja pohjoismaista elämäntapaa.

Iittalan liiketoimintajohtaja Carolina Bade sanoo, että Japani on Iittalalle tätä nykyä yksi tärkeimmistä markkinoista.

– Pohjoismaissa, etenkin Suomessa ja Ruotsissa, Iittala on hyvin tunnettu, mutta kysyntää on myös Pohjoismaiden ulkopuolella. Japanissa Iittala on ollut pitkään, itseasiassa meidän tuotteitamme on siellä myyty 1950-luvulta asti.

– Me näemme, että Japanissa on paljon mielenkiintoa Iittalaa kohtaan ja me haluamme tehdä toimenpiteitä vahvistaaksemme jalansijaa siellä. Japanilaisia selkeästi kiinnostaa myös pohjoismainen elämäntyyli. He myös arvostavat puhdaslinjaista ja funktionaalista designiä, sanoo liiketoimintajohtaja Carolina Bade.

Brändituotteiden lisäksi esitellään suomalaista makumaailmaa

Iittalan Omotesando store & cafessa Tokiossa on tilaa noin 300 neliömetriä. Tiloihin on pyritty saamaan rauhan ja voiman ilmettä ja tunnelmaa. Kahvilassa maistuvat Pohjola ja Suomi. Tarjolle tulee paljon ruokia, joissa on linkki Pohjoismaihin, kertoo Carolina Bade.

– Asiakkaat pääsevät siellä tutustumaan suomalaisiin klassikoihin, kuten esimerkiksi korvapuusteihin ja karjalanpiirakoihin. Minusta on mahtavaa, että pääsemme karjalanpiirakan kautta myös kertomaan suomalaisesta kulttuurista, minkälaisissa tilanteissa ja minkä tyyppisessä roolissa karjalanpiirakka on meidän ruokakulttuurissamme mukana sekä arjessa että juhlissa.

Japani kiinnostaa jo monia

Finlayson on vastikään ryhtynyt viemään kuoseja Japaniin, kun se sai vauhtiin yhteistyön maailmanlaajuisen vaatebrändi Uniqlon kanssa. Uniqlo on japanilainen yritys, jolla on eri puolilla maailmaa noin 2 000 omaa myymälää. Sopimus Uniqlon kanssa on saanut aikaan sen, että myös Forssassa suunnitellut kangaskuosit ovat päässeet esille kansainvälisessä muodissa.

Marimekko on toiminut jo pitkään Japanin ja Aasian markkinoilla. Muutama vuosi sitten myös Marimekko ja Uniqlo lanseerasivat yhteistyömalliston, missä näkyvät Marimekon kuosit.

Lue seuraavaksi