1. yle.fi
  2. Uutiset

"Kyllä se virkamiehen A-studiossa kertoma viesti on aika kaukana nuorten arjesta" – sen sijaan somevaikuttajaa nuoret kuuntelevat koronassakin

Lähes puolet somevaikuttajien seuraajista sanoo muuttaneensa koronakäyttäytymistä heidän esimerkkinsä ansiosta.

Sosiaalisen median julkkikset
"faktaa koronasta" tik tokissa
Koronafaktaa jaetaan muun muassa tiktokissa.Markku Pitkänen / Yle

A-studiossa THL:n johtaja vetoaa nuoriin. Ministeriön tiedotustilaisuudessa nuorten käytös mietityttää. Pian ilmestyy artikkeleja, joissa toppuutellaan nuorten syyllistämistä.

Tämä kaikki tapahtuu mediaympäristössä, jota huolestuneisuuden kohteet eivät todennäköisesti lainkaan seuraa.

– Kyllä se virkamiehen A-studiossa kertoma viesti on aika kaukana nuorten arjesta. Nuorille on hyvin tärkeää, että viesti tulee vertaisilta.

Inna-Pirjetta Lahti tietää, mistä puhuu.

Lahden luotsaama viestintätoimisto PING Helsinki ponnisteli koko koronakevään sen ongelman kanssa, kuinka saada viesti myös nuorten kuuluville.

Inna-Pirjetta Lahti, Ping Helsingin toimitusjohtaja
Inna-Pirjetta Lahti pitää yhteyttä somevaikuttajiin, jotta he osaisivat kertoa koronasta oikein ja kiinnostavasti.Markku Pitkänen / Yle

PING Helsingin tehtävänä oli jäsennellä ja selkeyttää hallituksen koronaviestit, some-kielistää ne ja jakaa sitten #faktaakoronasta-tunnisteella sosiaalisen median vaikuttajille.

Toiveena oli, että he jakaisivat viestiä eteenpäin omille seuraajilleen. Eli nuorille.

Tubettajat, tiktokkaajat, IG-julkkikset ja muut somen influensserit yritettiin siis saada koronatalkoisiin.

Idea, joka tiettävästi keksittiin Suomessa, sai paljon kansainvälistä huomiota.

Ja se toimi.

– Mukaan lähteneiden some-vaikuttajien määrä tuplaantui kevään aikana kahteen tuhanteen. Lähes puolet heidän seuraajistaan sanoi muuttaneensa käytöstään, Lahti kertoo kolme kuukautta kestäneestä projektista.

PING Helsingin tekemän kyselyn mukaan melkein kaikki vaikuttajat pitivät kampanjaa tarpeellisena; samoin lähes kaikki heidän seuraajansa kokivat saaneensa tarpeeksi tietoa koronaviruksesta ja viranomaisten ohjeistuksista.

Uskaltaako tiktokiin luottaa?

Sillä tuntuu siis olevan vaikutusta, jos instagramiin alkaa ilmestyä kuvia maskinaamaisista ihmisistä. Tai tubettaja kehottaa jättämään bileet väliin. Tai tiktokissa leviää videoita, joissa tutut hahmot rallattavat käsien pesun merkityksestä.

Suositut tiktokkaajat kannustavat videoillaan nuoria vastuulliseen koronakäytökseen.

– On sillä vaikutusta. Käytin aiemminkin maskia, mutta se saa käyttämään enemmän kun tiedän, että vaikuttajatkin käyttävät, sanoo yhdeksäsluokkalainen Aura Hakala Espoosta.

PING Helsingin toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti vahvistaa ilmiön.

– Monet nuoret kokevat some-vaikuttajat itselleen kaverillisina suhteina ja luottavat hyvinkin paljon some-vaikuttajilta saamaansa tietoon.

– Ei ehkä niinkään, että uutinen tulisi some-vaikuttajilta, vaan kun puhutaan omasta käyttäytymisestä ja omien asenteiden muuttamisesta, niissä somevaikuttajien esimerkki on hyvin tärkeässä asemassa. Entäpä somessa liikkuvan tiedon luotettavuus?

Alkukesästä julkaistun tutkimuksen mukaan vain joka viides piti sosiaalista mediaa luotettavana koronatiedon välittäjänä.

Yhdysvaltalaistutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan juuri nuoret ovat erityisen alttiita koronasta leviävälle väärälle tiedolle.

Aura Hakala on törmännyt epämääräisiin koronapostauksiin.

– Läheskään kaikkeen ei voi luottaa. Esimerkiksi tiktokissa juttuja tehdään paljon vitsillä, liioitellaan tosi paljon.

Somessa leviää myös selkeitä valheita.

– Ehkä niiden levittäjät haluavat paljon tykkäyksiä ja kommentteja ja toivovat, että video leviää ympäri maailman, Aura Hakala pohdiskelee syitä fakenews-ilmiöön.

Aura Hakala
Yhdeksäsluokkalainen Aura Hakala seuraa koronauutisia myös perinteisestä mediasta.Markku Pitkänen / Yle

Inna-Pirjetta Lahti tekee kuitenkin eron somessa välitettävän uutistiedon ja some-persoonien välille.

– Pitää paikkansa, että some uutismediana ei ole yhtä luotettava kuin perinteinen media. Mutta kun puhutaan henkilöistä, somevaikuttajista, luottamus heihin on kasvussa.

PING Helsingin tekemän kyselyn mukaan peräti 97 prosenttia vastaajista piti somevaikuttajilta saatua koronatietoa luotettavana.

Se asettaa paineita some-vaikuttajien kykyyn tuottaa selkeää ja oikeaa koronatietoa.

Viranomaisten viestit ovat kuitenkin usein kiemuraisia, mikä saattaa johtaa koko aiheen välttelemiseen. Samansuuntaisesti vaikuttaa koronan pitkittyminen - kuinka kertoa aiheesta niin, että se jaksaa kiinnostaa seuraajia.

– Nämä ovat nyt isoja haasteita. Kiinnostus täytyy saada uudelleen heräämään. Vetoamme siihen, että jokainen some-vaikuttaja ymmärtäisi vastuunsa esikuvana ja jakaisi tietoa ja ohjeita, Lahti sanoo.

PING Helsinki jatkaa some-vaikuttajien auttamista koronaviestinnässä. Alkuviikosta uutisoitiin (siirryt toiseen palveluun)sen ja THL:n yhteistyösopimuksesta.

– Tavoitteena on, että samaan aikaan mahdollisimman iso joukko viestisi koronasta. Parhaimmillaan siitä syntyisi myönteinen viraali-ilmiö, Inna-Pirjetta Lahti toivoo.

Lue myös:

Somevaikuttajat mukaan jakamaan tietoa koronaviruksesta – "Tietoa saadaan perille nopeasti, oikeaan aikaan"

Lue seuraavaksi