Joukkoliikenteen talouteen jää miljoonalovi valtion koronatuesta huolimatta Itä-Suomessa

Koronaepidemia on vähentänyt valtavasti matkustajamäärää joukkoliikenteessä.

Korona on rokottanut joukkoliikenteen lipputuloja koko Suomessa. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Itä-Suomen joukkoliikenne jää valtion tuesta huolimatta miljoonatappioille, ja tappiot tulevat todennäköisesti veronmaksajien maksettaviksi.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myönsi viime viikolla suurille ja keskisuurille kaupungeille koronatukea paikkaamaan joukkoliikenteen tappioita korona-aikana. Tukea myönnettiin jokaiselle kaupungille summa, joka kattaa 47 prosenttia tämän vuoden tappioista.

Kuopio sai tukea reilut 1 400 000 euroa. Tappiota on siis tullut noin kolme miljoonaa euroa.

Korona on rokottanut joukkoliikenteen lipputuloja kovalla kädellä koko Suomessa. Kuopion Vilkku-liikenteessä matkustajia on tänä vuonna ollut noin kolmannes vähemmän kuin viime vuonna.

Tuesta huolimatta vuosi käy kalliiksi joukkoliikenteen osalta, sanoo Kuopion kaupungin joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi.

– Tuki ei tietenkään kata kaikkia lipputulon menetyksiä. Siinä mielessä nämä korvaukset olisivat voineet olla isompiakin, Matinniemi toteaa.

Joensuu puolestaan saa tukea vajaat 600 000 euroa. Joensuun Jojo-liikenne on tehnyt tappiota tänä vuonna reilun miljoonan euron verran.

Matkustajamäärä ei ole edelleenkään palautunut ennalleen. Vaikka tilanne ei ole yhtä paha kuin keväällä, esimerkiksi Joensuussa matkustajia on edelleen 20 prosenttia vähemmän kuin viime syksynä.

– Meidän alueellammehan yliopistokin on pääosin etäopetuksessa, mikä näkyy matkamäärissä, sanoo Joensuun kaupungin joukkoliikennelogistikko Marja-Leena Inkinen-Remes.

Lippujen hinnannousu on mahdollista

Kuopion joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemen mukaan kustannuksista on vaikea karsia lyhyellä tähtäimellä: liikennöitsijöiden kanssa tehdyt sopimukset sitovat kaupunkia, eikä vuorojakaan haluta harventaa. Syksyllä Vilkku-liikenteessä noudatetaan normaaleja talviaikatauluja.

– Meillä on pyritty pitämään joukkoliikenteen taso sellaisena, että esimerkiksi työssäkäynti turvataan.

Tähän hätään tappiot on siis katettava verovaroin. Vilkku-liikenteen alijäämä katetaan Kuopion ja Siilinjärven budjeteista, Joensuun Jojo-liikenteen taas Joensuun, Kontiolahden ja Liperin kassoista.

Myöhemmin mietitään muita keinoja kompensoida vähentynyttä matkustajamäärää. Matinniemen mukaan on mahdollista, että esimerkiksi lippujen hinnat nousevat.

Samaa sanoo Marja-Leena Inkinen-Remes Joensuusta. Hän muistuttaa, että nyt jaettu tuki oli vain kertaluontoinen.

– Tilannehan ei vielä ole täysin palautunut, ja ensi vuonna korvausta ei näillä näkymin ole tulossa.

Lue lisää: