1. yle.fi
  2. Uutiset

Kotka jatkaa kamppailua itäisen rantaradan saamiseksi – hallitus esittää valtuustolle yli 16 miljoonan euron lisärahoitusta

Kaupunginvaltuusto käsittelee asiaa ylimääräisessä kokouksessaan keskiviikkona.

rautatieliikenne
Kotkan kaupungintalo
Kotkan kaupunginhallitus päätti lisärahoituksen esittämisestä maanantaina aamupäivällä.Pyry Sarkiola / Yle

Kotkan kaupunki aikoo lisätä rahoitustaan itäisen rantaradan hankeyhtiölle.

Kaupunginhallitus päätti ylimääräisessä kokouksessaan maanantaina, että kaupunginvaltuustolle esitetään 16,3 miljoonan euron rahoituslisäystä.

Kotka on jo aiemmin päättänyt rahoittaa radan suunnitteluhankeyhtiötä 21,4 miljoonalla eurolla.

Jos lisärahoitus hyväksytään, Kotkan rahoitusosuus voisi nousta enintään 37,7 miljoonaan euroon.

Ministeriön mukaan itäisen rantaradan suunnittelusta puuttui rahaa

Kotkan suunnittelema lisärahoitus kumpuaa liikenne- ja viestintäministeriön viimeviikkoisesta ilmoituksesta, jonka mukaan uutta, itäistä raideyhteyttä aletaan suunnitella niin sanottuna itäratana eli Helsingistä Porvoon ja Kouvolan kautta itään.

Ministeriön mukaan kuntien rahoitusosuus näyttää itäradan kohdalla täyttyvän. Sen mukaan itäisen rantaradan eli Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta Luumäelle kulkevan vaihtoehdon osalta rahoituksesta puuttuu runsaat 16 miljoonaa euroa.

Nyt Kotka on tarjoutumassa maksamaan puuttuvat miljoonat. Kaupunginvaltuusto päättää lisärahoituksesta ylimääräisessä kokouksessaan keskiviikkona.

Tavoitteena saada uusi raideyhteys Etelä-Kymenlaaksoon

Kotkan lisärahoituksen ehtona on se, että uutta itäisen suunnan raidelinjausta suunnitellaan sekaliikenneratana, joka palvelee sekä elinkeinoelämää että henkilöliikennettä ja kulkee Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään.

Kaupungin mukaan rahoitusosuuksista voidaan neuvotella tarkemmin, kun ratalinjaus on päätetty ja rataan liittyvät tahot ovat tiedossa.

Itäisen rantaradan hankeyhtiötä ovat lupautuneet pääomittamaan myös Loviisa, Pyhtää ja Hamina. Loviisan satsaus olisi 6 miljoonaa euroa, Pyhtään 2,1 miljoonaa ja Haminan 8,2 miljoonaa. Lisäksi Haminan–Kotkan satama ja kolme satamassa toimivaa yritystä ovat ilmaisseet kiinnostuksensa hankeyhtiön pääomittamiseen.

Lue myös:

Kotka haluaa jatkaa itäisen rantaradan suunnittelua – hankeyhtiöstä puuttuvat 16 miljoonaa aiotaan kaivaa kaupungin pussista

Ministeriö haluaa uuden rautatien Helsingistä Kouvolaan – itäinen rantarata jäämässä haaveeksi

Porvoo-Kouvola-reitti veti pitemmän korren itäsuunnan ratavalmistelussa

Lue seuraavaksi