1. yle.fi
  2. Uutiset

Oulun tuomiokirkko sai uuden taulun, joka herätti heti paljon huomiota – maalauksen alastomuutta ja sijoituspaikkaa kritisoidaan

Taidemalaari Sampo Kaikkoselta tilattua Taivaanranta-teosta on sekä ihasteltu että kritisoitu.

Kirkkotaide
Taiteilija Sampo Kaikkonen ja tuomiorovasti Satu Saarinen
Taidemaalari Sampo Kaikkonen ja tuomiorovasti Satu Saarinen Taivaanranta-teoksen äärellä. Paulus Markkula / Yle

Oulun tuomiokirkon seinälle pystytettiin uusi taulu syyskuun lopussa ja se on herättänyt keskustelua puolesta ja vastaan. Taulua kyseenalaistavia kommentteja on esitetty muun muassa sosiaalisessa mediassa.

Taulussa on kuusi näkyvää hahmoa, joista kaksi on kietoontunut yhteen kuvan alalaidassa. Kuvan keskellä alaston nainen istuu rikkoutuneen pyörän rattaan päällä. Häntä katsoo sivulta mies, toisen miehen ollessa naisen takana. Kuvan yläreunassa toinen nainen kurkottaa kädellään kohti valoa.

Sampo Kaikkosen teos Taivaanranta
Mika Friman

Taulun tilaaja on Oulun tuomiokirkkoseurakunta ja tuomiorovasti Satu Saarinen. Hän valitsi tehtävään ylikiiminkiläisen taidemaalari Sampo Kaikkosen.

Saarisen mukaan tuomiokirkon etuosaanhaluttiin taulu kertomaan siitä, kuinka kristinuskon uudenlaiset näkemykset voisivat koskettaa katsojaa.

– Tunnen Sampo Kaikkosen tavan yhdistää taidehistorian ja teologian töissään, kertoo Saarinen.

Kaikkonen sai vapaat kädet toteuttaa teos. Taivaanranta-nimisen teoksen tekemisessä vierähti vuosi, ja taulun tuleva sijoituspaikka määritteli sen sisältöä. Maalaus sijoitettiin kirkon kuoriosaan, alttarin läheisyyteen.

Alttarin edustalla mennään naimisiin, nautitaan ehtoollista, kastetaan lapsia ja moni lähtee viimeiselle matkalleen.

– Se, mitä kohti alttarilta lähdetään, haluttiin ikuista tauluun, kertoo tuomiorovasti Saarinen.

Saarinen mielestä taulu on pysäyttävä ja vakava muistutus tuomiopäivästä.

Kritiikki kohdistuu alastomuuteen, symboliikkaan ja taulun paikkaan

Maalauksen paikkaa sekä taulun kristillistä sanomaa on kuitenkin kyseenalaistettu alastomuuden ja symboliikan osalta.

Esimerkiksi Oulun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Juha Hänninen (kok.) julkaisi viime viikolla Facebook-sivullaan videon, jossa hän kysyi, mitä mieltä uudesta taulusta ollaan. Keskustelu käynnistyi vilkkaana ja ryöpsähti siinä määrin, että Hänninen poisti päivityksensä pian. Tähän juttuun Hänninen ei suostunut kommentoimaan muuta kuin sen, että oli yllättynyt keskustelun vilkkaudesta. Itse tauluun Hänninen ei halunnut sanoa mielipidettään.

Useampi kirkon piirissä olevaa henkilö on arvostellut teosta jutun yhteydessä tehdyissä taustahaastatteluissa, mutta ei halua julkisesti kertoa mielipidettään. Osa haastatelluista kiitteli taulua, mutta epäili juuri taulun sijoittamista kirkon kuoriosaan.

Kysyimme myös Oulun seudulla vahvana vaikuttavalta vanhoillislestadiolaiselta Oulun Rauhanyhdistykseltä kommenttia Taivaanranta-taulusta.

Puheenjohtaja Timo Aho kertoo, että rauhanyhdistyksellä ei ole intressiä sekaantua kirkkotaiteeseen syvemmin.

– Kritiikkiä kuitenkin on tullut, kertoo Aho.

Yksittäiset rauhanyhdistyksen henkilöt antoivat taitelijalle tunnustusta siitä, että ylösnousemusasia on esillä ja muistutuksena.

Kritiikkiä tuli Ahon mukaan siitä, että yhdistyksen väki kaipasi tauluun niitä ylösnousijoita, joilla on valkoiset vaatteet. Valkoisissa vaatteissa on kysymys Kristuksen pelastavasta työstä ja sen työn vastaanottamisesta.

– Valkoiset vaatteet saadaan ennen kuolemaa. Syntyvällä lapsella on uskon kautta tämä vaate, mutta monet menettävät sen. Vaate on kuitenkin mahdollista saada uudestisyntymisessä eli parannuksessa, Aho kertoo.

Taidemaalari ei menetä yöuniaan kritiikistä

Taidemaalari Sampo Kaikkonen osasi odottaa keskustelua taulun ympärille. Hän kertoo olevansa helpottunut siitä, että taulua ei sanota laimeaksi tai mitäänsanomattomaksi teokseksi, jolla ei ole merkitystä ihmiselle.

– En ole järkyttynyt näistä kommenteista. Enemmänkin on positiivista, jos teos herättää jonkinlaisia mielipiteitä suuntaan tai toiseen.

Tuomiorovasti Saarinen on ollut yllättynyt kiinnostuneiden ja kirkossa taulua varta vasten käyneiden määrästä.

– Minulle on tullut pelkästään positiivisia, kiittäviä ja liikuttuneita kommentteja. Väkeä on käynyt jo satoja katsomassa uutta taulua.

Taulua kritisoivia kantoja Saarinen toki ymmärtää.

– Kaikkihan on aina katsojan silmässä. Kirkkotaideteos herättää aina monenlaisia ajatuksia.

Mitä mieltä sinä olet Taivaanranta-taulusta? Keskustelu on auki 7. lokakuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi