1. yle.fi
  2. Uutiset

Kotkan kaupunki lyö pöytään 16 miljoonaa euroa lisää rahaa saadakseen mieleisensä rautatien – summa vastaa 2 vuoden investointeja

Kaupunginvaltuusto päätti 16 miljoonan euron lisärahoituksesta keskiviikkona.

Rautatieinfrastruktuuri
Puiset junaraiteiden ratapölkyt.
Petteri Bülow / Yle

Kotkan kaupunki satsaa itäisen rantaradan hankeyhtiöön lähes 40 miljoonaa euroa.

Kaupunginvaltuusto päätti reilun 16 miljoonan euron lisärahoituksesta ylimääräisessä kokouksessaan keskiviikkona alkuillasta.

Jo aiemmin kaupunki on päättänyt rahoittaa hankeyhtiötä runsaalla 21 miljoonalla eurolla. Nyt kaupungin rahoitusosuus on nousemassa enimmillään 37,7 miljoonaan euroon.

Lisärahoituksesta päätettiin sillä ehdolla, että uutta itäisen suunnan raidelinjausta suunnitellaan sekaliikenneratana, joka palvelee sekä elinkeinoelämää että henkilöliikennettä ja kulkee Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään.

Kotkan kannattamaa reittivaihtoehtoa kutsutaan itäiseksi rantaradaksi.

Vastaa kahden vuoden investointeja

Kotkan kaupunginjohtajan Esa Sirviön mukaan vajaan 40 miljoonan euron satsausta voi karkeasti verrata Kotkan kahden vuoden investointeihin.

– Kotkan vuosittainen investointipanos on viime vuosina ollut 20–25 miljoonaa, Sirviö kertoo.

Vuosittainen investointipotti pitää sisällään useita erikokoisia investointeja esimerkiksi kouluihin ja päiväkoteihin sekä infrastruktuuriin.

Kuinka Kotkan talous kestää näin suuren lisäyksen hankeyhtiön rahoittamiseen?

– Tässä on muistettava, että investoinnit tehdään pitemmällä aikajänteellä. Nyt puhutaan hankeyhtiöstä, ja jos kävisi niin, että Kotkan kaupunki yksinään pistäisi siihen reilu 37 miljoonaa, todennäköisesti rahaa ei tarvitse osoittaa kaikkea kerralla, Sirviö sanoo.

Hänen mukaansa hankeyhtiön pääomittaminen tulee jakautumaan useammalle vuodelle. Käytännössä rahat hankeyhtiöön järjestetään Sirviön mukaan samalla tavalla kuin kaupungin muihinkin investointeihin.

– Osa tulee käyttötalouden puolelta vuosikatteen kautta ja osa on varmasti sitten lainarahaa. Ei tämä sinällään eroa muista investoinneista millään tapaa.

Satamayhtiö osallistuu, mutta summaa ei tiedetä

Kotkan lupaamaan pottiin on myöhemmin osallistumassa myös esimerkiksi Haminan-Kotkan satamayhtiö.

Kaupunginjohtaja Sirviö ja satamayhtiön toimitusjohtaja Kimmo Naski kertoivat ennen valtuuston kokousta, ettei satamayhtiön rahallisesta panostuksesta ole vielä päätetty.

– Nyt ovat menossa vasta Kotkan kaupungin päätökset. Sen jälkeen olemme sopineet, että me meidän omistajien eli Kotkan ja Haminan kaupunkien kanssa yhdessä sovimme roolituksesta, Naski kertoo.

Naskin mukaan satamayhtiön satsaus riippuu esimerkiksi siitä, keitä kaikkia projektiin saadaan mukaan.

Kotkan kaupungin ohella itäisen rantaradan suunnittelua pääomittavat Loviisa kuudella miljoonalla, Pyhtää reilulla kahdella miljoonalla ja Hamina runsaalla kahdella miljoonalla. Satamayhtiön ohella myös kolme satamassa toimivaa yritystä on ilmoittanut kiinnostuksestaan hankeyhtiön rahoittamiseen.

Ministeriö ilmoitti suunnittelun jatkuvan itäradan pohjalta

Kotkan lisärahoituksen taustalla on liikenne- ja viestintäministeriön ilmoitus siitä, että uutta itäistä raideyhteyttä aletaan suunnitella niin sanottuna itäratana eli Helsingistä Porvoon ja Kouvolan kautta itään.

Ministeriön mukaan kuntien rahoitusosuus näyttää itäradan kohdalla täyttyvän, kun taas itäisen rantaradan osalta rahoituksesta puuttuu runsaat 16 miljoonaa euroa. Kotka lupautuu nyt ottamaan nämä puuttuvat miljoonat hoitaakseen.

Itäradan hankeyhtiötä on lupautunut rahoittamaan esimerkiksi Kouvolan kaupunki, jonka rahoitusosuus olisi alustavasti vajaat viisi miljoonaa euroa.

Klo 19.57: otsikon muotoilua muutettu.

Lue myös:

Kynsin hampain itäisestä rantaradasta kiinni pitävä Kotka löi pöytään 16 miljoonaa euroa lisää, eikä ehkä turhaan – LVM: ''Arvioimme uudestaan''

Kotka jatkaa kamppailua itäisen rantaradan saamiseksi – hallitus esittää valtuustolle yli 16 miljoonan euron lisärahoitusta

Kotka haluaa jatkaa itäisen rantaradan suunnittelua – hankeyhtiöstä puuttuvat 16 miljoonaa aiotaan kaivaa kaupungin pussista

Ministeriö haluaa uuden rautatien Helsingistä Kouvolaan – itäinen rantarata jäämässä haaveeksi

Porvoo-Kouvola-reitti veti pitemmän korren itäsuunnan ratavalmistelussa

Lue seuraavaksi