Kiperiä päätöksiä edessä: matkustajamäärät tippuvat, mutta rahaa on saatava – nousevatko lippujen hinnat HSL:n joukkoliikenteessä?

Pahentunut koronatilanne uhkaa painaa HSL:n matkustajamäärät uuteen syöksyyn.

Helsingin seudun liikenne (HSL) päättää kuun lopussa ensi vuoden lippujen hinnoista. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallituksella on edessään enemmän kuin kiperä päätös.

HSL päättää tämän kuun lopussa ensi vuoden lippujen hinnoista. HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemen mukaan paine lipun hintojen korottamiseen on kasvanut entisestään syksyn aikana.

Pahentunut koronatilanne uhkaa painaa matkustajamäärät uuteen syöksyyn, ja joukkoliikennettä pyörittävän kuntayhtymän talouden entistäkin tiukemmalle. Rihtniemen mukaan kesällä matkustajamäärät ehtivät jo hetken näyttää paremmalta.

HSL väläyttänyt 10 prosentin korotuksia

Kevään alustavassa talousarvioehdotuksessa HSL väläytti ensi vuodelle jopa 10 prosentin korotusta lippujen hintaan.

– Miten suuriin korotuksiin lopulta päädymme, riippuu siitä, miten onnistumme muissa talouden tasapainottamistoimissa, Rihtniemi sanoo.

HSL:n toimitusjohtajan Suvi Rihtniemen mukaan kuntien rahoitusosuutta olisi korotettava ja valtiolta saatava lisärahaa. Kuva: Markku Pitkänen / YLE

Rihtniemen mukaan heinäkuussa matkustajamäärät olivat 30 prosenttia tavanomaista pienempiä, mutta nyt matkustajia on jo 40 prosenttia normaalia vähemmän.

– Tilanne on selvästi synkkenemässä, hän sanoo.

Huhtikuussa, kaikkein synkimpään aikaan, matkustajia oli jopa 75 prosenttia tavanomaista vähemmän.

Bussilinjoja saatetaan karsia

HSL:n hallitus kokoontuu puimaan koronakurimusta omaan iltakouluunsa jo tänään torstaina.

Joukkoliikennettä pyörittävän kuntayhtymän tulevaisuus nousi esiin myös Helsingin kaupunginvaltuuston kokouksessa eilen keskiviikkona. Keskustelun kirvoitti sosiaalidemokraattisen valtuustoryhmän jo ennen korona-aikaa tekemä HSL:n kuntaosuuksien nostoa koskeva valtuustoaloite.

SDP:n valtuustoryhmän tekemässä aloitteessa ehdotetaan kunnan rahoitusosuuden nostamista siten, että lippujen hintoja voitaisiin jopa laskea niin, että joukkoliikenteen suosio kasvaisi. Valtuustoryhmä perustelee ehdotustaan muun muassa joukkoliikenteen myönteisillä ympäristövaikutuksilla.

Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu ja HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.) toteaa, että aloitteen mukainen lipun hintojen laskeminen tai lisäetuuksien antaminen esimerkiksi senioreille ei tunnu näissä oloissa mitenkään mahdolliselta.

– Se on eri sitten, jos tilanne normalisoituu, Rautava sanoo.

Rautavanmukaan koronan kurjistaman taloustilanteen vuoksi HSL voi joutua hinnan korotusten lisäksi heikentämään palveluja.

– Tarkoittaa esimerkiksi bussilinjojen karsimista.

HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava toteaa, että valtiolta saatavan tuen tarve näyttäisi olevan ensi vuonna selvästi suurempi kuin tänä vuonna. Kuva: Antti Kolppo / Yle

HSL:n toimitusjohtajan Suvi Rihtniemen mukaan lippujen hintoja ei ole koronan vuoksi toistaiseksi nostettu, mutta nyt kuntayhtymän taloutta on hänen mukaansa pakko paikata isosti.

Rihtniemi kertoo tilanteen olevan hankala: kuntayhtymä ei juuri pysty karsimaan kuluja pikaisesti, koska sillä on voimassa olevat sopimukset liikennöitsijöiden kanssa.

– Myös koronaan liittyvästä turvallisuudesta, kuten väljyydestä halutaan huolehtia.

Lipputulojen menetys uhkaa nousta noin 140 miljoonaan euroon tänä vuonna. Valtio on paikannut tämän vuoden menetyksiä jo 57 miljoonan euron tuella.

Tuen tarve ensi vuonna suurempi kuin tänä vuonna

Sekä Rihtniemi että Rautava korostavat, että lipun hintaa ei voi määräänsä enempää korottaa, koska muutoin joukkoliikenteen houkuttelevuus kärsii. Rautava toteaa, että lipunmyynti on normaalioloissakin vain yksi osa tärkeän joukkoliikenteen rahoitusta.

Rihtniemi pitää selvänä, että HSL:n jäsenkuntien rahoitusosuutta, eli niin sanottua kuntaosuutta, on näissä oloissa korotettava ja valtioltakin saatava lisärahaa.

HSL:n tuloista noin puolet tulee yhdeksältä jäsenkunnalta ja toinen puoli on tähän mennessä tullut lipputuloista. Ennen koronaa valtion tuki on ollut noin yhden prosentin luokkaa.

Hallituksen puheenjohtajan Risto Rautavan mukaan HSL:n valtiolta saaman tuen tarve on ensi vuonna selvästi suurempi kuin tänä vuonna.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi toteaa, ettei kunnilta voi odottaa liikoja.

– Kuntien omakin talous on koronan vuoksi saanut kovia kolhuja.

Helsingin lisäksi HSL:n jäsenkuntia ovat Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Tuusula ja Siuntio.

Millä tavoin mahdollinen joukkoliikenteen lippujen hintojen nostaminen vaikuttaisi sinun elämääsi? Voit keskustella aiheesta perjantaihin 9. lokakuuta kello 23:een saakka.

Lue seuraavaksi:

Korjattu 9.10.2020 kello 8.43: Korjattu leipätekstistä jäsenkuntien määrä yhdeksäksi. Aiemmin tekstissä luki kahdeksan.