1. yle.fi
  2. Uutiset

HSL:n kännykkäsovelluksen vika on korjattu – syytä torstai-iltapäivänä alkaneelle häiriölle selvitetään edelleen

HSL on tiedottanut hyvittävänsä häiriön aikana hankitut ylimääräiset liput.

Helsingin seudun liikenne (HSL)
Kuvassa on matkalippu HSL:n sovelluksessa Helsingissä syyskuussa 2020.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) mobiilisovellus on mennyt epäkuntoon. Silja Viitala / Yle

Helsingin seudun liikenteen (HSL) mobiilisovellus toimii jälleen ja lipun voi ostaa normaalisti. Sovelluksessa ilmeni vika eilen torstaina ja se jatkui perjantaina iltapäivään saakka.

Toimintahäiriön vuoksi puhelimiin ladattavalla HSL-sovelluksella ei voinut ostaa lippuja. Myöskään voimassa olevat kausiliput eivät välttämättä näkyneet puhelimessa. Vika ilmeni ensimmäisen kerran torstaina iltapäivällä.

HSL selvittää (siirryt toiseen palveluun) edelleen häiriön syytä. Näin HSL kommentoi vikaa vielä perjantaina aamulla.

– Joudumme valitettavasti toteamaan, että häiriö jatkuu. Vaikka tilanne näyttääkin nyt lupaavalta, emme voi taata sovelluksen toimimista, sillä emme tiedä vielä todellista tilannetta, HSL:n viestinnän asiantuntija Tuija Ruoho sanoo.

Aamumatkalaisten tuoma kuormitus sovellukselle haastaa sen kuntoon saamista.

– Tällä hetkellä sovellus toimii paremmin, kun sillä ei ole kuormaa. Kun kuormaa eli käyttäjiä tulee kerralla runsaasti lisää, emme voi taata, että sovellus toimii.

Ruoho kertoo, että sovellusta on korjattu läpi yön.

HSL hyvittää häiriön aikana hankitut ylimääräiset liput. Vian aikana lippuja pystyi ostamaan lippuautomaateista, myynti- ja palvelupisteistä ja Helsingissä pysäköintiautomaateista.

– Tässä tilanteessa menemme edelleen sillä päätöksellä, että asiakkaalla tulee olla matkalippu hankittuna toista kautta. Toistaiseksi emme tee poikkeuksia. Tietysti tarkastelemme tilannetta uudelleen, mikäli sellainen tarve tulee eteen, Ruoho toteaa.

Lue seuraavaksi