1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. katuvalot

Oranssit katuvalot väistyvät kirkkaiden ledien tieltä — Porissa pitkiä viivästyksiä, naapurikunnat ennustavat vielä vuosien odotusta

Ledien etuja ovat pitkä käyttöikä, parempi valaisuteho sekä pienempi sähkönkulutus.

katuvalot
Led- ja suurpainenatriumkatuvaloja Porissa.
Ledin valo on vaalea ja luonnollinen. Suurpainenatriumlamput hohkaavat taas oranssia valoa.Kasper Heimolehto / Yle

Led-katuvalot yleistyvät kaupungeissa ja kunnissa. Vaaleankirkasta valoa hehkuvat ledit tulevat lähivuosina olemaan yleisin tapa valaista kadunvarret ja metsätiet.

Samalla vanhaa tekniikkaa edustavat elohopeahöyrylamput ja suurpainenatriumlamput jäävät historiaan.

Katuvaloverkosto uudistuu ledeiksi vanhojen valaisimien vaihtojen sekä uuden valaistuksen rakentamisen myötä.

Useat viivästykset hidastaneet työtä

Porissa ledien vaihdosta on väännetty jo vuosia. Tällä hetkellä kaupungin yli 25 000 katuvalosta kolmannes on ledejä.

– Kilpailutuksessa on kieltämättä ollut haasteita. Markkinaoikeudessa ja testausvaiheessa ollaan törmätty pari kertaa haasteisiin. Olemme keskeyttäneet viimeisimmän kilpailutuksen ja valmistelemme parhaillaan uutta, kertoo Porin kaupungin teknisen toimialan infrayksikön päällikkö Markku Koppelomäki.

Porin kaupungin infrayksikön päällikkö Markku Koppelomäki Aittaluodon alueella.
Markku Koppelomäen mukaan ledeille on vaadittu vähintään 10 vuoden toimivuustakuuta. Näin ollen pimeitä valaisimia ei tulisi enää niin paljoa.Kasper Heimolehto / Yle

Tällä hetkellä katuvalaistukseen Porissa kuluu vuosittain noin miljoona euroa. Jos kaikki vanhan tekniikan valaisimet saataisiin vaihdettua ledeihin, kustannussäästöä sähköenergiassa syntyisi jopa 50—75 prosenttia.

Tavoitteena on vaihtaa lopulta koko katuvaloverkosto led-tekniikkaan ensi vuoden aikana.

– Talousarvioon on esitetty noin miljoona euroa lamppujen vaihtoon. Tämä tarkoittaa, että pääsisimme näistä lopuista 5 000 suurpainenatriumlampusta eroon ja saisimme ledejä tilalle, koska niillä on se suurin vaikutus tähän virrankulutukseen, Koppelomäki täydentää.

Vanhoja lamppuja ei enää toimiteta

Euran kunnan budjetissa on vuosittain varattu noin 150 000—200 000 euroa katuvalojen saneeraukseen. Kunnan 3 750 katuvalosta ledejä on vasta noin 350.

– Sitä en osaa sanoa, kuinka kauan menee ennen kuin olemme vaihtaneet kaikki lamput ledeihin. Mutta kauan, Euran kunnan yhdyskuntatekniikan päällikkö Anne Saarenvalta mainitsee.

Yksinkertaisin syy vaihdoille on, ettei elohopeahöyry- tai suurpainenatriumlamppuja enää toimiteta. Myös ympäristöystävällisyys sekä sähkönkulutuksen pienentäminen kannustavat ledien suosimiseen.

EU kielsi elohopeahöyrylamppujen myynnin vuonna 2015.

– Ledien hinta on aivan toinen kuin esimerkiksi vuonna 2016, jolloin ledeillä ja suurpainenatriumlampuilla yhden kadun hintaero oli 18 000 euroa, Saarenvalta jatkaa.

Eurassa Kauttuan klubin läheisyydessä olevat led-valot, jotka on räätälöity vanhaan ruukimaisemaan sopiviksi.
Euran Kauttualla on juuri vaihdettu vanhaan ruukkimaisemaan sopivat valaisimet, jotka ovat led-valoja.Kasper Heimolehto / Yle

Ihmisiltä tulee paljon palautetta eri paikkakunnilla rikkoutuneista katuvaloista ja siitä, miksi valot palavat keskellä kirkasta päivää.

Yleisin syy päiväsaikaan päälle olevilla katuvaloille on valojen huoltokierrokset, joita suoritetaan pari kertaa vuodessa.

– Valojen päälläoloa vaaditaan, jotta nähdään mitkä toimivat ja mitkä ei. Toki kannattaa aina ilmoittaa, mikäli näkee valojen palavan päivällä, kertoo Eurajoen kunnan tekninen johtaja Sami Nummi.

Led-valoverkkoa joudutaan vielä odottamaan

Ulvilan 3 800 katuvalosta 790 on vaihdettu led-tekniikkaan. Käytössä on yhä kuitenkin 1 400 elohopeahöyrylamppua.

– Meillä on esitys, että seuraavan 4—5 vuoden aikana olemme vaihtamassa loput elohopeahöyrylamput ledeihin, kertoo Ulvilan kaupungin suunnittelu- ja maanrakennusinsinööri Eetu Elohaka.

Kaupunki on esittänyt seuraavalle neljälle vuodelle 100 000 euroa vuodessa valaisimien vaihtoon, jonka tulisi riittää saneerausten tekemiseen.

Eurajoella vuosittainen määräraha on riittänyt noin sadan valopisteen vaihtamiseen per vuosi. Tällä hetkellä kunnan 2 700 katuvalosta 500 on ledejä ja 400 elohopeahöyrylamppuja.

– Pyrimme vaihtamaan vanhemmat ensin ja osassa saadaan hyödynnettyä vanhaa pylvästystä ja kaapelointia, jolloin pelkkä lampun vaihto riittää. Sanotaan, että menee vielä useita vuosia ennen kuin pääsemme vanhoista elohopeahöyrylampuista eroon, kertoo Sami Nummi Eurajoen kunnalta.

Suurpainenatrium- ja elohopeahöyrylamppu puiden katveessa.
Suurpainenatriumlamput ja elohopeahöyrylamput ovat edelleen yleinen näky katukuvassa.Kasper Heimolehto / Yle

Rauma käynnisti investointiohjelman vajaa kymmenen vuotta sitten. Alussa koko prosessin hinnaksi arvioitiin noin 7 miljoonaa euroa.

– Silloin ajattelimme, että jos saamme uudistamiseen 700 000 euroa vuodessa niin siinä menee 10 vuotta. Mikäli samanlainen investointitaso säilyy niin kyllä tässä muutama vuosi vielä menee, tarkentaa Rauman kaupungin suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja.

Hämäräkytkimiä ja valoisuusantureita

Katuvalojen syttymiseen ja sammuttamiseen on käytössä useita ohjausjärjestelmiä.

Pori ja Eurajoki käyttävät eri pisteissä olevia valoisuusantureita, jotka ratkaisevat valojen syttymis- ja sammumisajankohdan.

Rauma Ja Ulvila puolestaan hyödyntävät sekä kelloa että hämäräkytkintä valojen ohjauksessa.

– Raumalla on jo 1980-luvulta lähtien ollut käytäntönä sammuttaa joka toinen katuvalaisin yöksi. Tästä ollaan kahta mieltä: jotkut pitävät ja jotkut eivät, sanoo Rauman kaupungin Riikka Pajuoja.

Eurassa taas sammutetaan kaikki valot keskusta-aluetta lukuun ottamatta joka yö klo 12—05 vuoden ympäri. Tätä on tehty säästön vuoksi.

Euran kunnan yhdyskuntatekniikan päällikkö Anne Saarenvalta Kauttuan klubin maisemissa.
Anne Saarenvalta kertoo, että yösammutuksista tulee palautetta erityisesti ihmisiltä, jotka ravintoloista yöllä palatessaan eivät näe kulkea.Kasper Heimolehto / Yle

– Tavoite on, että me päästäisiin näistä yösammutuksista, jotka on tällä hetkellä kunnassa käytössä. Jos kustannussäästö tulee ledien kautta olemaan niin suuri, että pystymme polttamaan valoja pidempään niin se olisi hyvä, koska kyse on turvallisuusnäkökulmasta, kertoo Anne Saarenvalta Euran kunnalta.

Kulutus pienenee, hinta nousee

Led-valojen etuna ovat sähköenergian säästö, 10—20 vuoden käyttöikä sekä parempi valaisuteho edeltäjiinsä nähden.

Valopisteiden määrän pysyessä samana valaistusvoimakkuus paranee merkittävästi kaduilla ja maastopoluilla led-valojen myötä.

–Tievalot ovat 10—20-kertaisia wattimääriltä verrattuna kiinteistöissä käytettäviin lamppuihin. Wattimäärät putoavat noin puoleen siitä, mitä ne olisivat perinteisillä valaisutekniikoilla, Eurajoen kunnan tekninen johtaja Sami Nummi tarkentaa.

– Kaikkien elohopealamppujen uusiminen ledeihin tarkoittaa, että säästöpotentiaali on noin 1 500 megawattitunnin luokkaa, jatkaa suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja Rauman kaupungilta.

Suurimmaksi haasteeksi katuvalojen vaihtamisessa ledeiksi muodostuu korkeat vaihtokustannukset.

Två gatulampor lyser i regnigt väder.
Led-valot kuluttavat vähemmän sähköä, joka näkyy myös kuntien päästöarvoissa.Yle

Jos 1 000 katuvaloon vaihdetaan pelkkä valaisin, puhutaan noin puolen miljoonan euron kustannuksista. Jos samalla joudutaan uusimaan lamppupylväs ja maakaapeloinnit, hinta nousee nopeasti yli miljoonaan euroon.

– Elohopealamppu maksaa 10 euroa kappale. Tulevaisuudessa led-valaisimen arvo on suurin piirtein parisataa eli valaisimen hinta moninkertaistuu. Emme tiedä vielä, kestävätkö ledit luvatun yli 10 vuotta, koska meillä ei ole kokemuksia niiden käytöstä noin pitkältä ajalta, huomauttaa Eetu Elohaka Ulvilan kaupungilta.

Lue seuraavaksi