1. yle.fi
  2. Uutiset

Kuntaministeri Sirpa Paatero jättää vastuun ratahankkeiden jatkosta liikenne- ja viestintäministeriölle: "En tiedä minkäänlaista aikatauluhaarukkaa"

Paatero istuu talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, joka käsittelee itäisen Suomen ratahankkeita syksyn aikana.

rautatieliikenne
Kuntaministeri Sirpa Paatero.
Kuntaministeri Sirpa Paatero (sd.) istuu talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Arkistokuva.Toni Määttä / Yle

Kotkalainen kuntaministeri Sirpa Paatero (sd.) sanoo, ettei itsekään tiedä, milloin päätökset uudesta Helsingistä itään suuntautuvasta ratalinjauksesta tehdään.

Paatero istuu talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, jonka on määrä käsitellä asiaa syksyn aikana.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti viime viikolla, että itäisen suunnan raideyhteyden hankeyhtiöneuvotteluja jatketaan Porvoo–Kouvola-linjauksen pohjalta. Syynä oli se, ettei toiselle ratalinjaukselle löytynyt LVM:n mukaan riittävää rahoitusta.

Tämän seurauksena Kotkan kaupunki päätti yli 16 miljoonan euron lisärahoituksesta ylimääräisessä kokouksessa tällä viikolla. Samalla kaupungin rahoitusosuus nousi noin 38 miljoonaan euroon.

Lue lisää: Kotkan kaupunki lyö pöytään 16 miljoonaa euroa lisää rahaa saadakseen mieleisensä rautatien – summa vastaa 2 vuoden investointeja

Pallo LVM:lle

LVM:n yksikön johtaja Miikka Rainiala ei ole ottanut kantaa siihen, voiko Kotkan mahdollinen lisärahoitus vaikuttaa ratalinjauksen lopputulokseen.

– Se on ministerivaliokunnan arvioitavana, mikä vaikuttaa ja mikä on lopputulos. Viime kädessä ja lähtökohtaisesti eduskunta on se, joka päättää valtion rahoitusosuuden myöntämisestä mahdolliselle hankeyhtiölle, Rainiala sanoi Ylelle tällä viikolla.

Ministeri Paateron mukaan nyt on LVM:n asia miettiä, kumpi ratahankkeista viedään talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan, vai viedäänkö molemmat.

– Siinä kohtaa, kun asia tulee talouspoliittiseen valiokuntaan, siitä on esitys. Katsotaan, millainen se esitys sitten on. En tiedä minkäänlaista aikatauluhaarukkaa. Toivottavasti LVM tiedottaa, miten toinen vaihtoehto siinä käsitellään, Sirpa Paatero sanoo.

Ministeri Paatero myös toppuuttelee maakunnan sisällä käytävää köydenvetoa eri ratalinjauksista.

– Tässä on kuitenkin kyse pitkän ajan hankkeista. Lentorataa, johon näiden pitäisi liittyä, ei ole edes aloitettu. Siksi ei mielestäni kannata ihan hirvittävästi ottaa matsia ja pahoittaa mieltään sellaisista hankkeista, jotka eivät ole lähivuosina toteuttamassa missään tapauksessa, Sirpa Paatero sanoo.

Lue lisää: Kynsin hampain itäisestä rantaradasta kiinni pitävä Kotka löi pöytään 16 miljoonaa euroa lisää, eikä ehkä turhaan – LVM: ''Arvioimme uudestaan'

Ministeriö haluaa uuden rautatien Helsingistä Kouvolaan – itäinen rantarata jäämässä haaveeksi

Lue seuraavaksi