1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. autot

Presidenttejä, kalvosinnappeja ja kullattu kahvikuppi

Kajaanilaisen Teppo Näyhän uusin projektiauto on täynnä erilaisia yksityiskohtia.

Puolitoista vuotta. 1 500 tuntia. Nyt se on valmis.

Kajaanilaiselle tuning-autoharrastaja Teppo Näyhälle tämä on neljäs näyttelyitä varten muokattu Lexus.

“Kokonaisuus on tärkeä. Teemallisen auton huomaa ja sitä on mukavampi katsella.”

Teppo Näyhä

Edellinen, pari vuotta sitten valmistunut, Mahogany-niminen projekti (siirryt toiseen palveluun)keräsi näyttelyissä Suomessa ja ulkomailla 49 palkintoa.

Tällä kertaa projektina oli vuoden 2007 Lexus LS600HL. President-varusteluluokka on antanut idean auton teemalle.

Auto oli alun perin tumman harmaa, mutta se maalattiin helmiäisvärillä, joka taittaa sähkönsinisestä violettiin valosta riippuen.

Konetilaan on myös maalattu Sauli Niinistön ja Urho Kekkosen kasvokuvat. Ruuvit on piilotettu suomileijonalla koristeltujen kolikoiden alle.

Kekkonen oli presidenttinä Näyhän syntyessä vuonna 1981. Ruiskumaalaukset ovat torniolaisen Mika Jeffremoffin käsialaa.

Sisusta on valkoista nahkaa. Paneeleissa on käytetty saarniviilua. Takapenkillä komeilee kullattu kahvikuppi lautasen ja lusikan kera.

Näyhä käsittelee autoa kuin silkkihansikkain. Ennen autoon istumista viltti laitetaan väliin ja kengät riisutaan jalasta.

Kauluspaita, kalvosinnapit, vyö ja Suomen presidenttien juhlakolikot koristavat Lexuksen takakonttia.

Tämä auto on maksanut uutena yli 200 000 euroa. Nyt sen arvo on noin 30 000 euroa.

Saman mallisia autoja oli Suomessa liikenteessä vuonna 2019 vain 28 kappaletta.

Yhtä lukuunottamatta kaikki Näyhän autot ovat olleet Toyota-konsernin autoja, Toyotoita tai Lexuksia.

Kuusivuotiaana saatu Honda Monkey -mopo sytytti Näyhän intohimon moottoriajoneuvoihin. Vuonna 1999 hänen ensimmäinen autonsa oli Toyota Corolla, jolloin autojen muokkaaminen alkoi.

“Tottakai niitä laiteltiin. Perusjuttuja, madalluksia ja ikkunan tummennuksia. Mikään ei ole pysynyt ikinä vakiona.“

Teppo Näyhä

Suomessa autolle ei saa tehdä mitä vain, kuten teräviä tai kevyelle liikenteelle vaarallisia rakenteita. Lisäksi esimerkiksi renkaiden koon tai alustan muuttaminen vaatii muutoskatsastuksen.

Näyhä ottaa lait ja määräykset huomioon. Autoon ei tehdä suuria teknisiä muutoksia, vaan hän keskittyy projekteissaan muuttamaan auton ulkonäköä.

Tämä auto on kuitenkin enemmän katsomista kuin käyttöä varten.

Hän tekee korin ja sisustan osat itse pääasiassa lasikuidusta ja puusta. Lasikuituosat ovat tuottaneet projektissa eniten päänvaivaa.

"Tuntuu, että monta kertaa se on jo hyvä, mutta tarkemmin katsellen aina joku paikka irvistää. Taas tehdään ja monta kertaa fiksataan.”

Teppo Näyhä

Lopputulos ei irvistele.

Blue presidentiksi nimetty auto oli tarkoitus julkaista X-treme car showssa Lahdessa lokakuussa. Koronan toinen aalto kuitenkin laittoi suunnitelmat uusiksi. Lopulta auto julkaistiin videolla.

Näyhä aikoo kiertää auton kanssa näyttelyitä seuraavat kolme vuotta, eikä hänellä tällä hetkellä ole suunnitelmissa myydä autoa.

“Nyt kun tämä auto on valmis, on ainakin hetken sellainen olo, että yhtään autoa ei enää tule.”

Teppo Näyhä

Tekijät

Antti Tauriainen

Julkaistu 13.10.2020