1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Onnettomuustutkintakeskus

Onnettomuustutkinta Saaristomeren läheltä piti -tilanteesta valmistui – lautta ja rahtialus lähes törmäsivät toisiinsa

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että jatkossa maantielautat ja yhteysalukset tekisivät liikenneilmoituksia.

Onnettomuustutkintakeskus
Veneen peräaaltoja Saaristomerellä.
Arkistokuva Saaristomereltä. Kuva ei liity uutiseen.Agneta Gestrin / Yle

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi turmatutkinnan liittyen läheltä piti -tilanteeseen Saaristomerellä.

Vuosi sitten marraskuussa Finnlinesin matkustaja-rahtialus M/s Finnswan ja saaristolautta L/a Mergus olivat törmätä toisiinsa Norrskatan ja Korppoon välillä. Finnswan oli matkalla Naantalista Ruotsin Kapellskäriin ja yhteysalus Norrskatasta Korppooseen.

Tutkinnassa tuli ilmi, että lautan ohjaamossa oli vain päällikkö, joka puhui puhelimessa. Päällikkkö oli kytkenyt lautalla automaattiohjauksen päälle. Lisäksi lähtöilmoitusta ei oltu tehty, koska sellaista ei vaadita kuin alle yhden merimailin näkyvyydessä.

Finnswanin navigointivastuussa ollut linjaluotsi kutsui Mergusta, kun tuli ilmi, että alukset olivat törmäyskurssilla.

– Kun Mergus ei vastannut, linjaluotsi aloitti hätäväistön vasemmalle. Hetken kuluttua myös Merguksen päällikkö havaitsi yhteentörmäysvaaran ja käänsi jyrkästi oikealle. Merguksen väistöliike alkoi noin 30 sekuntia Finnswanin väistöliikkeen alkamisen jälkeen, jolloin alukset olivat enää noin 75 metrin päässä toisistaan, Otkes kuvailee tilannetta.

Törmäys vältettiin lopulta viime hetkellä. Alusten välinen etäisyys oli pienimmillään alle 30 metriä.

Laivalla oli tapahtumahetkellä 82 matkustajaa ja 38 miehistön jäsentä, lautalla kaksi matkustajaa ja kolme miehistön jäsentä.

Suosituksia Saaristomeren liikennöintiin

Otkes on antanut tapauksen johdosta useita suosituksia, jotta vastaavat vaaratilanteet vältettäisiin Saaristomerellä. Otkesin mukaan linjalaivat, maantiealukset ja yhteysalukset kohtaavat usein Naantalin väylällä, mutta kohtaamisten riskejä ei ole kunnolla tarkasteltu.

Otkesin mukaan esimerkiksi VTS Finlandin meriliikennekeskuksien tulisi kehittää alusliikennettä koskevaa riskinarviota ja tietojärjestelmiä siten, että alusliikenteen ohjaajilla on konkreettiset mahdollisuudet havaita kehittymässä olevat ruuhka- tai vaaratilanteet ja toimia ennakoivasti kaiken valvontavastuullaan olevan liikenteen varoittamiseksi.

Lisäksi VTS Finland tulisi Otkesin mukaan kehittää yhdessä Liikenne- ja viestintäviraston kanssa maantielauttojen ja yhteysalusten liikenneilmoituskäytäntöä siten, että ilmoituksista kokonaisuutena saadaan mahdollisimman suuri turvallisuushyöty, eikä niitä sidota vain huonoon näkyvyyteen

Lisäksi Suomen Lauttaliikenteen tulisi Otkesin mukaan selventää ohjeistuksiaan liittyen aluksen lähtemiseen, puhelimen käyttöön ja tähystykseen. Lisäksi turvallisuusjohtamis- ja koulutusjärjestelmiä tulisi kehittää niin, että niissä otetaan nykyistä paremmin huomioon sekä alus- ja lauttapaikkakohtaiset että inhimillisiin tekijöihin liittyvät riskitekijät ja niiden hallinta.

Otkes suosittaa myös raportissaan, että Suomen Varustamot ry yhdessä Liikenne- ja viestintäviraston, Finnpilot Oy:n ja VTS Finlandin kanssa kehittää väylien käyttäjien, niiden ylläpitäjien sekä liikennettä valvovien toimijoiden välistä turvallisuusyhteistyötä sekä avointa tiedon jakamista, esimerkiksi Ruotsin mallin mukaisten säännöllisten väyläkokousten avulla.

Lue lisää:

Lautta väisti matkustaja-rahtilaivaa törmäyksen välttämiseksi Saaristomerellä

Lue seuraavaksi