1. yle.fi
  2. Uutiset

Radanvarsikaupunkiin avattiin suuri pysäköintitalo, ja asemanseudun pysäköinti muuttuu maksulliseksi – pendelöijä: hinta liian kallis

Hämeenlinnalaiset ovat huolissaan kaupunkinsa vetovoimasta, kun liityntäpysäköinti alkaa maksaa.

pysäköinti
Kohuttu Pööli-pysäköintitalo avautuu Hämeenlinnan asemanseudulla
Kohuttu Pööli-pysäköintitalo avautuu Hämeenlinnan asemanseudulla

Hämeenlinnan asemanseudun upouusi pysäköintilaitos avattiin käyttäjille torstaiaamuna.

Viisikerroksinen, 600 parkkipaikkaa sisältävä pysäköintilaitos on herättänyt Hämeenlinnassa paljon keskustelua jo etukäteen. Junalla pendelöivät pitävät parkkimaksuja liian korkeina ja pelkäävät työssäkäyntikulujen siirtävän väkeä taas junista kumipyörille.

Markkinointitempauksena Pööliin saa pysäköidä maksutta marraskuun loppuun asti. Joulukuuta alkaen sopimuspysäköinti maksaa 82 euroa kuussa ja 730 euroa vuodessa.

– Henkilökohtaisesti en ole innostunut maksamaan tästä ja tiedän muitakin. Meillä on perheessä kaksi pendelöijää, ja 1500 euroa vuodessa on liikaa, sanoo Vantaalle pendelöivä Kirsi Lehto.

Hämeenlinnasta pendelöi junalla muualle Etelä-Suomeen päivittäin noin 7 000 ihmistä. Tosin korona-aikana määrä on selvästi pudonnut.

Kirsi Lehto on huolissaan Hämeenlinnan vetovoimasta, kun liityntäpysäköinti alkaa maksaa. Helsinki ja Tampere ovat Lehdon mukaan huonoja vertailukohtia, sillä isoilla kaupungeilla on paljon muita vetovoimatekijöitä.

– Muiden radanvarsikaupunkien asukkaille ei pysäköinti maksa mitään. Pelkona on, että täältä muutetaan pois eikä uusia asukkaita saada.

Pysäköinti ja junalippu halutaan yhdeksi tuotteeksi

Avajaisissa Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n toimitusjohtajan Ari Mielty esitteli vajaat 18 miljoonaa euroa maksanutta Pööliä. Miellyn mukaan hinnoittelussa on huomioitu pendelöijät.

– Vertasimme muiden kaupunkien hintoja. Esimerkiksi Tampereella pysäköinti maksaa yli 200 euroa kuukaudessa.

Hämeenlinnan rautatieaseman lähellä oleva pysäköintitalo Pööli.
Pööli-nimen saaneen pysäköintilaitoksen kylkeen on ilmestynyt suuri punainen kartio.Ville Välimäki / Yle

Mielty kertoo, että viimeisen viikon aikana pysäköintisopimuksia on tehty päivittäin. Täkynä on maksuttomuus marraskuun loppuun saakka.

– Pysäköintitaloissa menee tavallisesti 3–5 vuotta, ennen kuin ne saavat tarpeellisen käyttöasteen, Mielty sanoo.

Moovy-parkkisovelluksen kehittänyt Finnpark oy neuvottelee parhaillaan VR:n kanssa pysäköintimaksun ja junalipun liittämisestä yhdeksi tuotteeksi.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) ymmärtää, että muutokset herättävät huolta asukkaissa. Rautio sanoo, että parkkitalo on satsaus Hämeenlinnan asemanseutuun.

– Myös nykyiset ja tulevat asukkaat tarvitsevat parkkitilaa. Tämä mahdollistaa, että Asemanrantaan voi tulla tuhat uutta asukasta.

600 autopaikan lisäksi parkkitalossa on pyöräparkki sadalle pyörälle. Viisikerroksisessa rakennuksessa on myös autopesula ja liiketilaa, johon muuttaa Hämeen työ- ja elinkeinotoimiston Hämeenlinnan toimipiste.

Pöölin avajaisnauhan leikkkasivat päiväkoti Pilke Planeetan lapset. He myös keksivät ehdottaa pysäköintitalon nimeksi Pööliä.

Yle Häme lähetti avajaiset suorana lähetyksenä Yle Areenassa. Voit katsoa tallenteen avajaisista pääkuvan videosta. Toimittajana Miki Wallenius.

Lue seuraavaksi