1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. edunvalvonta

Tulevaisuuden liikennehankkeista päätetään ilman päijäthämäläisiä  – perussuomalaisten Ronkainen luovutti paikkansa Keski-Suomeen

Alueellinen edunvalvonta ja lobbaus käy eduskunnassa kuumana, kun on kyse isoista väylähankkeista.

edunvalvonta
Perussuomalaisten kansanedustaja Jari Ronkainen
Perussuomalaisten Jari Ronkainen keskittyy eduskunnassa nyt maanpuolustusasioihin.Marjo Pirilä / Yle

Perinteisesti kansanedustajat ovat halunneet olla mukana eduskunnan liikennetyöryhmissä. Niistä saa helposti sulan hattuunsa, kun kotiseudulle tulee kymmenien miljoonien rata- tai tieinvestointi.

Kun Liikenneministeriön päätös Päijät-Hämeelle epäedullisesta Itärata-linjauksesta tuli pari viikkoa sitten yllätyksenä esille, selvisi myös, että hollolalaiskansanedustaja Jari Ronkainen (ps.) oli luopunut tärkeästä edunvalvontapaikastaan. Tilalle hän oli pyytänyt Toimi Kankaanniemen – perussuomalaisten kansanedustajan Keski-Suomesta.

Eduskunnassa tehdään ensimmäistä kertaa valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa, jossa tehdään isot linjaukset seuraavalle 12 vuodelle. Suunnitelmalla tavoitellaan koko Suomen saavutettavuuden takaamista sekä vastataan elinkeinojen, työssäkäynnin ja asumisen tarpeisiin.

Se pitää sisällään myös valtion rahoitusohjelman. Tie- ja ratahankeet ovat tärkeitä ja niihin käytetään paljon julkisia varoja. Tähän työhön valittiin vuosi sitten parlamentaarinen ohjausryhmä. Ryhmässä on siis kansanedustajia sekä hallitus- että oppositiopuolueista.

Hämeen kansanedustajista mukana olivat Mirka Soinikoski (vihr.) Hämeenlinnasta ja sekä viime helmikuuhun saakka Jari Ronkainen (ps.) Hollolasta.

Miksi Perussuomalaisten toinen päijäthämäläinen kansanedustaja Rami Lehto ei mennyt Liikenne 12 -ohjausryhmään Ronkaisen tilalle?

– Työryhmiin valitaan usein sellaiset kansanedustajat, joilla katsotaan olevan kokemusta tai ne ovat kyseisen valiokunnan jäseniä, tässä tapauksessa liikennevaliokunnan, sanoo Rami Lehto.

Lehto on itse työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa ja ympäristövaliokunnassa.

Jari Ronkainen, miksi jätit paikkasi Liikenne 12 -ohjausryhmässä ?

– Työni eduskunnassa liittyy puolustusvaliokunnan ympärille aika vahvasti ja nyt alkoi parlamentaarinen työryhmä maanpuolustuksen ja asevelvollisuuden uudistamiseksi. Minun piti laittaa kaikki työpanos siihen. Liikennepuolella meillä on vanha konkari Toimi Kankaanniemi, joka otti minun paikkani, vaikka hän ei sinänsä Päijät-Hämettä edusta.

Ajaako Toimi Kankaanniemi päijäthämäläisten etua?

– Näin on sovittu, että yhteistyötä tehdään. Keski-Suomella on paljon samoja intressejä kuin Päijät-Hämeellä ja sen takia on helppoa meidän ajatusten yhdistäminen.

Liikenneministeriö on nyt linjannut, että Päijät-Hämeelle epäedullinen Porvoo-Kouvola oikorata etenee. Olisiko ollut parempi, että olisit ollut mukana?

–Jos parlamentaarinen työryhmä ei ole ollut mukana tekemässä sellaista päätöstä, niin kuin nyt näyttää olevan, niin eihän sillä olisi ollut mitään merkitystä, olinko vai ei, jos työryhmältä ei ole kysytty mitään. Nyt kun asia etenee, voisi olla viisaampaa olla mukana, mutta mä epäilen, että parlamentaariselta työryhmältä ei ole kysytty mitään.

Kansanedustaja Toimi Kankaanniemi (ps.).
Jyväskyläläinen Toimi Kankaanniemi otti hollolalaisen Jari Ronkaisen paikan Liikenne 12 -työryhmässä. Markku Ojala / Compic / Eduskunta

Toimi Kankaanniemi, mikä on mielipiteesi Itärata-linjauksesta?

– En ota linjausvaihtoehtoon kantaa tässä vaiheessa. Sitten kun pitää ottaa, niin katson taloudelliset ja kustannus–hyöty -laskelmat. Luulen, ettei parlamentaarinen ohjausryhmä tee ehdotusta linjauksesta, vaan hanke toteutetaan jossain vaiheessa, kun rahoitus ja suunnitelmat on valmiina.

Teetkö Jari Ronkaisen kanssa yhteistyötä edunvalvonnassa?

–Olemme sopineet yhteistyöstä. Hän tuntee asiat ja on ollut samassa valiokunnassa. Nelostie on molemmille Päijät-Hämeelle ja Keski-Suomelle tärkeä, kun se kulkee Lahden kautta Jyväskylään.

Entäs Itärata-asiassa?

– Yritän katsoa mahdollisimman objektiivisesti kokonaisetua, enkä katso asioita nurkkakuntaisesti niin kuin jotkun muut näyttää katsovan. Ratahankkeissa on ollut lobbaamista Kotkan, Kouvolan ja Lahden suunnilta. Meillä on 38-edustajan ryhmä, jossa on edustajia jokaisesta vaalipiiristä. Siinä ei voi olla yhden edun ajaja, niin ettei pystyisi perustelemaan omaa näkemystään. On varapuhemies (Juho) Eerola Kotkasta, edustaja (Sheikki) Laakso Kouvolasta ja Itä-Suomesta vaikka kuinka paljon. Jos meinaa pärjätä jotenkin, niin täytyy olla vahvat perustelut.

Lue lisää:

Liikenneministeriön Itärata-linjaus löi Lahden ällikällä: uusi rata veisi kaukojunavuorot kaupungista

Lue seuraavaksi