1. yle.fi
  2. Uutiset

Tampereen raitiotien ensimmäisen vaiheen kiskot on asennettu – kaksoisraidetta on nyt valmiina lähes 16 000 metriä

Tampereen raitiotierataa on rakennettu kolme ja puoli vuotta. Työt ovat edellä aikataulua.

raitioliikenne
Raitiotien kaarrekiskoja asennetaan Tampereen Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien risteykseen.
Viimeinen ensimmäisen vaiheen kisko-osuus asennettiin Hatanpään valtatien ja Hämeenkadun liittymään maanantain ja tiistain välisenä yönä.Raitiotieallianssi / Wille Nyyssönen

Tampereen raitiotien kaikki raiteet Pyynikintorilta Hervantaan ja TAYSin yliopistosairaalalta Hatanpään valtatielle on nyt asennettu. Viimeinen kisko-osuus asennettiin Hatanpään valtatien ja Hämeenkadun liittymään kaarrekiskona.

Raitiotieallianssi kertoo tiedotteessa, että kaksoisraidetta on nyt valmiina yhteensä noin 15 700 metriä. Kiskojen asennuksen lisäksi laatat, joihin kiskot on kiinnitetty, saadaan valettua valmiiksi lähipäivinä.

– Tämä on historiallinen hetki, sillä nyt saadaan päätökseen Tampereen raitiotien ensimmäisen osan keskeisin työvaihe eli raidetyöt, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus sanoo tiedotteessa.

Tampereen raitiotierataa on rakennettu kolme ja puoli vuotta. Ensimmäinen vaihe koostuu kahdesta linjasta. Toinen kulkee Hervannan ja Pyynikintorin, toinen Tampereen yliopistollisen sairaalan ja linja-autoaseman väliä.

Ensimmäisen vaiheen reiteistä on nyt valmiina 90 prosenttia ja työt etenevät edellä aikataulua.

Valmius seuraavan vaiheen aloittamiseen on olemassa

Tampereen kaupunginvaltuusto teki viime vuoden marraskuussa päätöksen raitiotien jatkamisesta Hatanpään valtatielle. Tämä päätös toi kaksoisraidetta rakennettavaksi alkuperäisen linjauksen lisäksi vielä noin 700 metriä lisää.

Valtuusto kokoontuu ensi maanantaina 19. lokakuuta päättämään raitiotien kakkosvaiheesta eli raitiotien jatkamisesta Lentävänniemeen.

Lue lisää: Ratkaiseva päätös Tampereen ratikan jatkosta lähestyy – kannattavuus ja tekosaaren kohtalo herättävät kysymyksiä

Raitiotieallianssilla on tekninen valmius aloittaa toisen vaiheen rakennustyöt jo lähiviikkoina, jos valtuusto tekee päätöksen.

Allianssin tämänhetkinen arvio on, että ykkösosan tavoitekustannus tullaan alittamaan 26 miljoonalla eurolla. Hatanpään valtatien raitiotietöiden valmiusaste on 46 prosenttia ja rakentaminen etenee myös tällä osuudella suunnitellusti.

Liikennöinti ensimmäisen vaiheen linjoilla on tarkoitus aloittaa 9. elokuuta 2021. Koeajot on jo aloitettu.

Lue lisää:

Pyynikintorille Tampereelle tulee iso, värikäs taideteos pysäkille – valmistettu autojen ikkunalaseista

Kurkista Tampereen valmiiseen raitiovaunuun ensimmäisten joukossa – Yle esittelee ratikan sisätilat

Ratikan koeajot pitenevät jo rautatieasemalle asti

Lue seuraavaksi